Skrevet av Emne: 98 mod som er litt slapp i strikken...  (Lest 2876 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frodo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
98 mod som er litt slapp i strikken...
« på: Sø., 2,Mars,2008,16,25 »
Hei!

Jeep´n min, en 98 mod trenger sårt nye foringer. Det er nesten som å kjøre en gelebolle med 4 hjul.
Har lest litt på forumet, men blir ikke helt klok. Kan dere hjelpe en nybegynner....

1.Hva slags foringer anbefales?
2.Går det fint å bytte selv?
3.Trenger man evt noe spesialverktøy?

Takk!


Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 98 mod som er litt slapp i strikken...
« Svar #1 på: Sø., 2,Mars,2008,17,12 »
1. Foringene til kontrollarmene får du ikke kjøpt løst, men må kjøpe hele armen. Mulig det finnes noen "racing armer" med andre foringer, men jeg vet ikke om noen ( aldri sjekket heller ).
Stab stagene får du heller ikke byttet på. Der må du bytte hele staget. Ska det gjøres, anbefaler jeg sterkt å bytte til noe som heter "Quick Disconects" Disse tåler mye mer enn de orginale og kan frikobles ved terreng kjøring. Trackbaeren foran og bak vet jeg heller ikke om du får kjøpt løse foringer til, men det tror jeg.

2. Ja.

3. Presse kan være greit, men en STOR tang funker det og. Ellers går det i både mm og tommer på verktøyene. Så sørg for å ha begge deler klart.

Lykke til!

Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 98 mod som er litt slapp i strikken...
« Svar #2 på: Sø., 2,Mars,2008,19,19 »
Og når det gjelder TYPE foringer, så er mange av de laget av forskjellig materialer.
Det er noe populært å bytte til polyurethan foringer, som er hard plast og skal tåle litt mer. De originale er av noe mykere slag, tror kanskje det er torsjonsgummi, og disse har den evnen at de tar opp vibrasjon og er noe bevegelige.
Skal du ha en TJ på store hjul, hevesett osv, så blir bilen relativt stiv. da bør du nok holde deg litt unna de harde foringene. Ellers så blir bilen enda stivere, og vibrasjoner forplanter seg mer i bilen.
Men dette er jo også en smaksak.

Jeg ville nok valgt nye myke foringer, ala de originale hvis jeg snart må bytte.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: 98 mod som er litt slapp i strikken...
« Svar #3 på: Sø., 2,Mars,2008,19,35 »
1. Foringene til kontrollarmene får du ikke kjøpt løst, men må kjøpe hele armen. Mulig det finnes noen "racing armer" med andre foringer, men jeg vet ikke om noen ( aldri sjekket heller ).
Stab stagene får du heller ikke byttet på. Der må du bytte hele staget. Ska det gjøres, anbefaler jeg sterkt å bytte til noe som heter "Quick Disconects" Disse tåler mye mer enn de orginale og kan frikobles ved terreng kjøring. Trackbaeren foran og bak vet jeg heller ikke om du får kjøpt løse foringer til, men det tror jeg.

2. Ja.

3. Presse kan være greit, men en STOR tang funker det og. Ellers går det i både mm og tommer på verktøyene. Så sørg for å ha begge deler klart.

Lykke til!

1.  Det finnes da polyforinger til kontrollarmene, for det har jeg kjøpt et sett av (?)  Det jeg dog er litt usikker, på er om de egenltig er litt for stive.  Jeg har derfor sålangt valgt å ikke montere disse.  Kan hende jeg forsøker med polyforing i den ene enden, og vanlig gummi i den andre.
Jeg mener jeg har div. orginal armer liggende "på lager", som ikke har gått sålangt.  Det er vel nedre armer jeg har tror jeg.
Hvis du skulle ønske å se på de, så gi meg et vink.  Pris ? tja, jeg mener jeg ga 100,- pr. stk.

Du har ikke oppgitt noe sted i profilen din, men hvis du er i Vestfold - Oslo omårdet, så kan frakt la seg ordne.

Mener jeg kjøpte polyforinger til trackbarene også, men igjen, så er jeg usikker på hvor stive de egentlig er.

Du kan jo sjekke på www.4wdh.com det var der jeg kjøpte mine

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: 98 mod som er litt slapp i strikken...
« Svar #4 på: Sø., 2,Mars,2008,19,55 »
Foringer til kontroll-armene kan man kjøpe løst - JA.http://www.forceauto.ru/_pages/chrysler/index.php?st=4&l=ZnJvbXlyPT0xOTk3fHxOQzI9PTk3S3x8Z3JvdXA9PTAwMDJ8fHJvdzY9PTJ8fHJvdzU9PTAwMDAxMTB8fGk9PTE%3D

Ellers så kan det du føler som en gelebolle-følelse være alt fra en (1) feil, til en kombinasjon av flere slitte deler i understellet.

Er du fortsatt usikker, så anbefaler jeg deg å komme i kontakt med lokale jeepere i ditt område, for uformelle sosiale treff med meningsutvekslinger som agenda.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Frodo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: 98 mod som er litt slapp i strikken...
« Svar #5 på: On., 5,Mars,2008,22,16 »
Takk for hjelpen!
Nye foringer er bestilt og selvfølgelig litt til :)
Bruker Quadratech i USA, raskt og veldig god service!

Takk igjen!

Utlogget Frodo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: 98 mod som er litt slapp i strikken...
« Svar #6 på: On.,28,Mai,2008,22,19 »
Hei igjen!
Har hatt noen gode dager i garasjen med gode oppgraderinger, men nå tror jeg gamle Erik har kommet....
Bytter kontroll armene og alt er i skjønneste orden, bortsett fra fremre nedre bolt på begge sider sitter "bom, bom" fast!
Disse boltene er jo litt annerledes enn de andre, finnes det ett triks for å få løsnet boltene eller må jeg hente vinkelsliperen og kutte de?

Takk!!



Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: 98 mod som er litt slapp i strikken...
« Svar #7 på: To.,29,Mai,2008,00,37 »
Guff på med rustløser og la det stå og jobbe. Gjenta gjerne dette noen ganger. Jeg sprøytet vel på flere ganger i 2-3 dager før jeg løsnet dem på min bil.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 98 mod som er litt slapp i strikken...
« Svar #8 på: To.,17,Juli,2008,10,28 »
Et godt tips for senere demontering er bruk av kobber eller alu pasta på boltene. Da setter de seg ikke fast....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 98 mod som er litt slapp i strikken...
« Svar #9 på: To.,17,Juli,2008,22,17 »
varm opp mutteren, da løsner de. ellers, kjøp kobberpasta på biltema. jeg har brukt det på masse bolter, og det setter seg ikke fast.

ang poly og torsjonsgummi foringer. leste på ett usa forum at de faktisk anbefalte poly nede og torsjonsgummi oppe. det ble ikke for stivt. også er det vel de nederste som får mest trøkk, og da er det greit å ha poly der.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.