Skrevet av Emne: 4L throttle body, på 2.5 Motor  (Lest 1363 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
4L throttle body, på 2.5 Motor
« på: Sø.,10,Februar,2008,19,01 »
Mange på nettet (amerikanske sider), anbefaler 4L throttlebody på 2.5 literen, sammen med en spacer, for bedre ytelse.
Er dette noe som stemmer? Eller fungerer i det heletatt?

Vurderer å bytte luftfilter, eksos, sette på en sånn stage 1 chip, bytte rotor og muligens bytte throttlebody og sette på spacer, for å få litt mer effekt. Men jeg mistenker at jeg blir skuffet når jeg har betalt regninga, og kjenner forskjellen. Eller mangelen på sådan.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 4L throttle body, på 2.5 Motor
« Svar #1 på: Sø.,10,Februar,2008,20,35 »
Dette har blitt omtalt mange ganger og alle de jeg vet om som har prøvd dette sitter igjen med litt "penere" lyd i eksosen og økt ytelse målt i entall ( mao maks + 9hk ) Tror ingen av dem hadde gjort det en gang til...... Du snakker om en effektøkelse i størrelseorden 1000,- pr hk!!!

Det finnes også minimalt med trimmingsmuligheter til disse motorene foruten å mikke til en turbo eller bygge om til kompressor. Eller ta skrittet ut å skifte motor.

Jeg vet hva jeg ville ha gjort / skal gjøre!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 4L throttle body, på 2.5 Motor
« Svar #2 på: Sø.,10,Februar,2008,21,38 »
2.5 litern er det forholdsvis lite å gjøre med, sett bort fra standardtingene som du nevner. Kjørte sammen med en på Rena det mitt andre år der oppe. En fra sørlandet tror jeg med en 2.5liter på 33" dekk og original utveksling. Han hadde sportseksos, stage 1 chip, luftfilter og TBS Throtle Body Spacer), og han sa at han merket god forksjell fra original bil.
Poenget er vel også at når man har gjort så mange ting med en motor, så har det skjedd over tid, og man har i mellom tiden surret med større dekk, annen utveksling, fangere, winch osv. så bilen veier mer, ruller tyngre osv, så det er veldig vanskelig å sammenligne.
Det jeg veit er at du med luftfilter, TBS,  sportseksos og chip (stage2) vil kunne få noe mer hk, men alt i alt så koster denne en del kroner. På toppen av det hele så kan du borre ut innsuget og TBS'en din selv til 62 mm, og få faktisk enda litt mere krutt der. Men der stopper det på 2.5litern tror jeg.
Har du derimot en 4.0liter, så kan du i tillegg bytte hele innsuget til en 99 eller nyere. Da skal du faktisk kunne få nesten 25 hk mer. Dette pga noe avgasskrav som kom, som gjorde at jeepen ble redusert i ytelse. Derfor måtte de designe ett nytt innsug som kompenserte for det som ble mistet av hk.
Jeg satte selv på TBS, og merket ikke en skit. Har også K&N luftfilter, og vei tikke om det har noe å si. har aldri kjørt min bil med originalt.
Satte selv på Banks grenrør, ny sportskatalysator og cat-back sportsannlegg fra banks. Og jeg kan ikke si jeg ble overrasket på noen som helst måte. Annet enn at lyden ble helt konge da :-)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.