Skrevet av Emne: 8 eller 10" - that's the question...  (Lest 3339 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

  • Gjest
8 eller 10" - that's the question...
« på: Sø.,14,Oktober,2007,20,31 »
Som sagt...

33 eller 35 x 12,50" er planen.

Med 8" så får jeg vel dekket mer innunder skjermbyggeren.  Med samme innpress, så er jo 8" 2" smalere enn en 10" felg.  Og en får mer press på skulder'n når en slipper ut luft.

Med 10" felg, så kommer dekket lengre ut, teoretisk noe mer stabilt enn med 8".  Mindre press på skulderen når en slipper ut luft.

Dekker en 7" skjermbygger et 12,5" dekk på en 8" felg ? Regner med backspacing rundt 3,5 - 3,75" eller deromkring.
Tilsvarende, hvor mye må en evn. fore imellom for å få en 7" skjermbygger til å dekke samme dekk på 10" felg ?

Erfaring, bilder, forslag, andre varianter ?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #1 på: Sø.,14,Oktober,2007,20,49 »
12.5" på 8" felg glir akkurat inneunder 7" Warn. Husker ikke innpresset, men Rockcrawlere med 3.75 backspacing, så går det på kusehåret...... Mickey Thompson classic ol = stikker utafor!

På 10" felg.... ja det blir vell 2" - et kusehår utenfor da ;)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #2 på: Sø.,14,Oktober,2007,22,18 »
12.5" på 8" felg glir akkurat inneunder 7" Warn. Husker ikke innpresset, men Rockcrawlere med 3.75 backspacing, så går det på kusehåret...... Mickey Thompson classic ol = stikker utafor!

På 10" felg.... ja det blir vell 2" - et kusehår utenfor da ;)

Nja, det er vel avhengig av backspacingen, hvis det er plass og de bygger like mye innover som utover, så blir det vel 1" ...
Men uansett så høres det ut som om 10" stikker såpass på utsiden at en må til med modifiseringer for å få dekket innunder bredderne...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #3 på: Ma.,15,Oktober,2007,09,19 »
Sitat
Nja, det er vel avhengig av backspacingen, hvis det er plass og de bygger like mye innover som utover, så blir det vel 1" ...
Men uansett så høres det ut som om 10" stikker såpass på utsiden at en må til med modifiseringer for å få dekket innunder bredderne...

En slik felg har jeg fortsatt ikke funnet.... De fleste felgene bygger fra 70mm utover iforhold til standard innpress og opp til slik som feks AR Torque Thrust og Mickey Thompson som har hele 144mm sporviddeøkning ;) = at 10" felg så stikker dekket 2,5" utenfor 7" Warn breddere......
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #4 på: Ma.,15,Oktober,2007,14,13 »
35" på 8" felg: Dersom du bruke kosteskaft testen, så går dekkene ca 1 cm utenfor skjermene mine (6" Bushwacker). Er usikker på hvor stor forskjell det er på 7" Warn, og 6" Bushwacker (for det er ikke 1").



med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #5 på: Ti.,16,Oktober,2007,20,39 »
Leser du i brosjyrene til mickey thompson og i dekk brosjyrer hos dekkforhandlerne, så skal ett 12,5" dekk ha minimum 10" felg.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #6 på: Ti.,16,Oktober,2007,21,16 »
Leser du i brosjyrene til mickey thompson og i dekk brosjyrer hos dekkforhandlerne, så skal ett 12,5" dekk ha minimum 10" felg.

Eller er det maksimum?

8-10" passer helt fint til 12,5" breie dekk.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #7 på: To.,18,Oktober,2007,20,33 »
Ganske sikker på at det stor at ett 12,5" dekk skulle legges på minst en 10" felg, og at 10,5" måtte ha 8".
Men dette er egentlig uinteressant, siden Biltilsynet ikke henger seg opp i dette, og Amcar sier heller ingen ting om dekk mot felg.
Det samme er det med sporvidden som blir vesentlig forandret med både 8 og 10" felger, men dette sies det heller ingen ting om. I norge er det lov å øke sporvidden med maks 15 mm pr aksel. Mens det i praksis blir utøvd bortimot 10 - 15 cm.

Det viser bare at det finnes mangler ved godkjenningene som vi gjør. Veit jeg hiver stein i glass hus nå, men det er realiteten. Utnytter selv denne svaken for det det er verdt. ;D som alle andre.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #8 på: To.,18,Oktober,2007,21,37 »
Uhhhhhuuuuuuuuuu.....

Tenk om jeg var den store stygge tilsynsmannen.........
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #9 på: Fr.,19,Oktober,2007,19,57 »
I norge er det lov å øke sporvidden med maks 15 mm pr aksel. Mens det i praksis blir utøvd bortimot 10 - 15 cm.

Nei, det er bare 15mm på samme måte på som 5%-regelen.   Det er ikke noe hinder for BT å godkjenne større bredde.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #10 på: Fr.,19,Oktober,2007,20,31 »
I norge er det lov å øke sporvidden med maks 15 mm pr aksel. Mens det i praksis blir utøvd bortimot 10 - 15 cm.

Nei, det er bare 15mm på samme måte på som 5%-regelen.   Det er ikke noe hinder for BT å godkjenne større bredde.
Men nå hører det vel til sjeldenhetene at BT har godkjent noe utover det regelverket godkjenner, selv om de har muligheten til det. For da ønsker de papirer på dette.
Dessuten er det vel ingen som har tatt hensyn til den svake boltsirklen på TJ når man godkjenner store dekk. Anbefaler de ikke å øke boltsirklen når man overstiger 33 eller 35" da? mener å ha lest det.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 8 eller 10" - that's the question...
« Svar #11 på: Fr.,19,Oktober,2007,22,45 »
Joda, de som har greie på det tillater / tillot økning i sporvidde.  Jeg har f.eks skrevet inn ny, fin sporvidde i vgnkrt, fordi han visste at akslene ikke hadde noe problem med økningen, bortstt fra et behov for å bytte hjullager noe oftere. Men siden stabiliteten ble  bedre med litt sporviddeøkning, var ikke det noe problem.
 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)