Skrevet av Emne: Så tok jeg sjansen på QMI rens på 2,7 CDR....  (Lest 1807 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Baard

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
  • 2004. Jeep Grand Cherokee 2,7 CDR O.L.
    • Homepage
Så tok jeg sjansen på QMI rens på 2,7 CDR....
« på: Lø., 5,Juni,2010,20,37 »
Hei..

I dag tok jeg en rens med QMI Innvendig motorvask på min 2,7 CDR. Skiftet så olje og filter. Kjørte en tur på ca 5 - 6 mil så den fikk ruslet av seg eventuelt vann/kondens.
Skal ha storservice på bilen i løpet av de neste to ukene. Så da blir oljen skiftet igjen.
Om jeg merker noe til noen forandringer ser jeg ikke helt for meg, men jeg håper den evt har renset litt opp i systemet.
Jeg skriver her om alt går fint, eller om alt går på ræva....  ;D:-\
Bilen har vandret 150 000 km og fulgt alle servicer.
Har noen her inne, noe erfaring med slikt ?     ( har jeg gjort noe dumt  ???    Eller kan jeg bare  ;D )

Mvh
Bård
Mvh
Bård J.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Så tok jeg sjansen på QMI rens på 2,7 CDR....
« Svar #1 på: Sø., 6,Juni,2010,12,40 »
du har neppe gjort noe dumt. QMI-rensen skader ingen ting (sålenge du følger bruksanvisningen).

Men, en moderne motor som går på kvalitets Fullsyntetisk olje, og har jevne og regelmessige skift, skal i utgangspunktet ikke trenge QMI-rensen, for en Fullsyntetisk olje (en god en) har svært gode rense-egenskaper, og en innvendig motorvask blir derfor overflødig.

Har du derimot en gammal V8'er, 4L 6'er eller 2,5TD etz som har litt lurvete service-historikk.... og som i tillegg er kjørt mye på Mineral-olje ol. da kan det fort lønne seg med en rens for å få rensa opp i dritten som ligger i hydr. ventilløftere, koks i stempelringer, avleiringer, vaska dritten av veggene internt i motoren etz.

Det er faktisk veldig stor forskjell på Mineral og Syntetisk olje ang rense-egenskaper. Jeg syns feks at olja på en godt brukt 4L bensin GC skal være litt svart. Det er ett tegn på at olja faktisk Renser.... er den hele blank (forutsatt at olja ikke er ny selvsagt) og eier skryter av Mineral-olje hysteriet sitt, tar jeg Virkelig ikke det som en positiv greie.

Motorer som virkelig får god effekt av QMI-rensen ,er gjerne Båt-motorer som mange slurver med service på....og gamle bensin-motorer som har gått på Bly-bensin. Blyet er no forbanna dritt...legger seg som en modelleire rundt omkring i motoren. en jeg kjenner brukte QMI-rensen på sitt lille propellfly (som går på 100oktan m/bly, og fabrikanten krever KUN mineralolje), rannt klumper med bly ut...og han fikk merkbart mer kraft i motoren etterpå, mest sans pga kompresjonen hans mest sansynlig økte pga stempelringene ble renset (boxer-motor kan lett kokse på stempelringene)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Baard

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
  • 2004. Jeep Grand Cherokee 2,7 CDR O.L.
    • Homepage
Re: Så tok jeg sjansen på QMI rens på 2,7 CDR....
« Svar #2 på: Sø., 6,Juni,2010,15,34 »
Hei.

Takk for godt svar.
Bilen har rullet litt for langt siden siste oljeskift. Jeg syntes den var sortere enn hva jeg likte. Så en rens etter 150 000 og et par hyppige filter og oljeskift føles riktig. Om det ikke er bare noe jeg tror, så synes jeg motoren går litt finere nå.
Hadde sikkert gjort samme nytten bare med to oljeskift. Men en vask der inne er sikkert greit.

Mvh
Bård
Mvh
Bård J.