du har neppe gjort noe dumt. QMI-rensen skader ingen ting (sålenge du følger bruksanvisningen).
Men, en moderne motor som går på kvalitets Fullsyntetisk olje, og har jevne og regelmessige skift, skal i utgangspunktet ikke trenge QMI-rensen, for en Fullsyntetisk olje (en god en) har svært gode rense-egenskaper, og en innvendig motorvask blir derfor overflødig.
Har du derimot en gammal V8'er, 4L 6'er eller 2,5TD etz som har litt lurvete service-historikk.... og som i tillegg er kjørt mye på Mineral-olje ol. da kan det fort lønne seg med en rens for å få rensa opp i dritten som ligger i hydr. ventilløftere, koks i stempelringer, avleiringer, vaska dritten av veggene internt i motoren etz.
Det er faktisk veldig stor forskjell på Mineral og Syntetisk olje ang rense-egenskaper. Jeg syns feks at olja på en godt brukt 4L bensin GC skal være litt svart. Det er ett tegn på at olja faktisk Renser.... er den hele blank (forutsatt at olja ikke er ny selvsagt) og eier skryter av Mineral-olje hysteriet sitt, tar jeg Virkelig ikke det som en positiv greie.
Motorer som virkelig får god effekt av QMI-rensen ,er gjerne Båt-motorer som mange slurver med service på....og gamle bensin-motorer som har gått på Bly-bensin. Blyet er no forbanna dritt...legger seg som en modelleire rundt omkring i motoren. en jeg kjenner brukte QMI-rensen på sitt lille propellfly (som går på 100oktan m/bly, og fabrikanten krever KUN mineralolje), rannt klumper med bly ut...og han fikk merkbart mer kraft i motoren etterpå, mest sans pga kompresjonen hans mest sansynlig økte pga stempelringene ble renset (boxer-motor kan lett kokse på stempelringene)