Skrevet av Emne: Dr.Plumbo's Asylum  (Lest 79547 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #285 på: Lø.,23,Mars,2013,20,48 »
Hei Dr.Bob

Som du ser så er ovennevnte bilder fra Dr.Plumbo's patologiske avdeling. 3 stk transferkasser har blitt obdusert i et forsøk på å finne brukbare organer for videre transplantasjon. Rekonstruktiv kirurgi påbegynnes i neste uke...  ;D

Jeg har sendt bilder av kassa til Kjell som ChryslerCrap refererte til. Han får vurdere hva som skal gjøres. Det er åpenbart noe som mangler ut i fra det jeg kan se. Mulig det ikke gjør noe for funksjonen av kassa, men jeg er uansett litt skeptisk.

D18 er jo en mulighet, men det drar gjerne på seg med mer ombygging. Utgående aksel på automat, jeg må kutte hull i gulvet til gearspaker, frihjulsnav etc. Har ei sånn kasse i en 56 modell CJ5 og den synger flott på alle gir den  :)

Det jeg liker med kombinasjonen på min bil er automat og kjededrift i transferkassa. Null støy fra drivlinja - bare romling fra V8'rn. Skal sies at deler til QT begynner å bli vanskelig å få tak i. Særlig gjelder det kjeder av god kvalitet. Bensinforbruk er ikke et tema. Bilen står på bukker året rundt lell :P

Kollegial hilsen

Dr.Plumbo

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
open heart surgery
« Svar #286 på: Sø.,24,Mars,2013,23,43 »

Ja... da er differ fra 3 transferkasser åpnet for en nærmere titt.

Den øverste er fra en delekasse hvor oljen var tjukk som grøt...
Den i midten kommer fra kassa mi...
Den nærmest kamera er fra ei delekasse med lavserie...



Diffen i kassa mi har ihvertfall fått kjørt seg:



Til sammenligning:



Skal rense og vaske de forskjellige clutchpakkene og se hvilke som er best. Sistnevnte ser best ut slik det ser ut nå.
Et annet problem med kassa jeg hadde var at en del av støpegodset på lavserien hadde knekt av der lavserien er skrudd til transferkassa - det førte til oljelekkasje. Måtte derfor bytte lagrene fra den over til en halvdel fra delekassa.

De gamle lagrene ligger ved siden av kassehalvdelen:



Når jeg blir ferdig med diffen så kan jeg sette sammen kassa og begynne med å plukke ned automaten...

//Dr.Plumbo

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
utgående aksel på automat
« Svar #287 på: On.,27,Mars,2013,14,50 »

Idag kom ny utgående aksel til automaten i posten (ebay). Ifølge selger er den brukt, men for meg ser den helt ny ut.
Som vanlig så blir jeg skeptisk... ser ikke noe slitasje noe sted. Er den ny så må det være et eller annet siden den bare kostet $35. Han la ut en til rett etter at jeg kjøpte den.



Er det mulig å få en brukt enhet (som denne: http://www.ebay.com/itm/Jeep-TH400-quadratrac-output-shaft-Th-400-turbo-transmission-CJ-J10-Cherokee-/190801750523?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2c6caba9fb&vxp=mtr) til å se ut som den jeg har fått i posten? For meg ser det ut som den er behandlet med noe utover en vanlig runde i delevaskeren. 

God Påske :-)

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #288 på: On., 3,April,2013,20,47 »
Du har nok fått en sprill ny del her ja, bare å glede seg over  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Transferkasse/lavserie
« Svar #289 på: Ma., 8,April,2013,00,21 »
Du har nok fått en sprill ny del her ja, bare å glede seg over  ;D

Er ikke helt overbevist over at den er ny. Ved nærmere øyesyn så ser det ut til at den er behandlet med et eller annet. den ser nå bra ut uansett  :)
Fikk testet den som "monteringsstativ" da lavserien skulle settes sammen. Skrudde akselen fast i arbeidsbenken så var det bare å begynne å stable drev og lager  ;D
 


Da er transferkasse og lavserie ferdig.
Konklusjonen er vel at differensialen på min originale transfer var helt kaputt. Jeg skulle ha åpnet den og sett nærmere på den da kjede og lager ble byttet for et par år siden. En såkalt brake-cone som står i diffen hadde null splines igjen noe som jeg tror er årsaken til skadene i en tidligere post. Den skal se slik ut:



mens min så slik ut:



Jeg har nevnt tidligere at utgående aksel på lavserie (kraftuttak) var helt utslitt på min bil. Se forskjellen her:



Lurer på hva bilen har vært brukt til i sine glansdager...

Imorra skal automaten ut og utgående aksel på den skal byttes. Splines på den ser heller ikke bra ut.


Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
th400
« Svar #290 på: Ti., 9,April,2013,00,49 »


Steinar tok turen innom asylet idag og tok ut automaten i løpet av et par effektive timer. Jeg ble degradert til håndlanger ;D



Får avgjøre hva jeg gjør med den i de nærmeste dagene.

Dr.Plumbo

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Flexplate
« Svar #291 på: Ti., 9,April,2013,13,27 »
Hei

velger å bytte flexplate nå når automaten er ute. Har du en til salgs?
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10276.0.html

//Dr.Plumbo

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Überhalt Automat
« Svar #292 på: To.,11,April,2013,23,13 »

Kassa ble overhalt på 2 dager! Jøss!!  ;D

Byttet utgående aksel, lager, lameller, pakninger, montert tappeplugg på bunnpanna, testet converteren, huset ble kjørt i delevasker etc. Full gjennomgang mao.



//Dr.Plumbo

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #293 på: Fr.,12,April,2013,08,48 »
Ser jo helt nytt og sterilt ut, viktig for legene dette!

Lurte på om det gikk an å lure en Dana 300 transfer bak på det oppsettet der og du gir opp hele Quadra'en?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #294 på: Lø.,13,April,2013,01,43 »
Lurte på om det gikk an å lure en Dana 300 transfer bak på det oppsettet der og du gir opp hele Quadra'en?

Joda, det er mulig å parre en TH400 med en Dana 300 http://www.novak-adapt.com/catalog/adapters/transmission_to_transfer_case/kit_134.htm
Egentlig er det vel det man skulle ha gjort, men også der baller det på seg totalt sett. Jeg må skjære hull i gulv til spakene til 300'n, bytte bakaksel siden diffklumpen min er offsett, jeg må ha frihjulsnav foran, usikker på om skidplata til transfern passer overens, det samme gjelder mellomakslinger med mer. Vi får se når jeg har sprengt QT kassa, da er det vel ingen vei utenom ;D

Fstn så er ny flexplate bestilt av Sarpsborg motor... sammen med en ny og større automatoljekjøler. Lamellene var litt brent gikk det visst rykter om  :)


Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
update
« Svar #295 på: On., 1,Mai,2013,15,54 »
Hei

Det går litt i rykk og napp mht innsatsen i asylet for tida...

Jeg har byttet pakning på bunnpanna og frontdekslet til oljepumpa pga lekkasjer. Bunnpannepakningen var i 4 deler og ikke så veldig lett å få byttet. For det første så må det ene motorfestet løsnes og motoren jekkes opp litt slik at man får ned bunnpanna, deretter er det to gummipakninger som skal monteres i forkant og bakkant i spor i overfallene til veivlagerne. Pakningen som ligger på selve bunnpanna festet jeg med Edelbroch gasgacinch slik at den holdt seg på plass under montering. Det fungerte egentlig ganske bra...



Nytt flywheel er montert og dratt til med riktig moment. Neste step er å montere automat og transfer...

Ellers har jeg kjøpt en oljekjøler til automaten:





Usikker på om jeg skal montere denne horisontalt eller vertikalt foran radiatoren. hva anbefaler dere?

Bestilte 4 Qts med transfercase olje fra BJSoffroad, tok med en torque bushing og bolt til gearkassa da den gamle var rimelig sliten.







//Dr.Plumbo

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Løsgjenger
« Svar #296 på: Sø.,19,Mai,2013,11,30 »
Hei

Fikk hjelp av svogeren til å montere TH400 kassa tilbake i bilen. Jaggu ingen enkel oppgave da den er tung og uhåndterlig.

Monterte transferkassa samtidig og gikk på en ørliten smell når lavserien skulle monteres til slutt. Det viste seg at gjengene til det ene skruehullet i selve transferkassa var gåen. Jeg sjekket dessverre ikke dette da jeg plukket lokk og deler fra delekassene jeg kjøpte. Hva gjør man nå?

Fikk tips fra yeyeye om at biltema selger gjengesett (helocoil). 1 komplett sett ble kjøpt inn. Prosessen er dokumentert med bildene under:

Først borre hull i riktig diameter til løsgjengen som skal monteres:



Gjenge opp for løsgjengen:





Slik ser det ut etter at aluminiumen er gjenget opp:



Verktøy for å skru inn løsgjengen:





Her er løsgjengen skrudd inn:



Da er det bare å skru inn en M6 bolt:





Så langt ser det bra ut. Har ikke montert ting tilbake, men det skjer vel i løpet av pinsa.

//Dr.Plumbo

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #297 på: Ma.,28,April,2014,00,45 »

Hei

Lenge siden jeg har gjort noe med både Jeepen og lagt ut noe på forumet.

Kort oppsummert...

  • Automat overhalt og montert tilbake
  • Transferkasse er overhalt og montert
  • Automatoljekjøler er montert
  • Bunnpannepakning på motor er byttet
  • Ny startkrans er montert

Bilen er nå i store trekk skrudd samme igjen. Mangler å fylle på væske rundt omkring for å finne nye lekkasjer...  :P

Apropos lekkasjer - i løpet av tiden den har stått i garasjen så har det kun vært bensin og servoolje på Jeepen. Selvfølgelig så lekker styresnekka... Mulig jeg har posta info om det før, men nå er det så ille at den må være tom. Ser ut til at den lekker der hvor rattstaget går inn i snekka. Noen som vet om dette er en enkel sak å fikse?



//Dr.Plumbo

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Eksosoppheng à la Biltema
« Svar #298 på: Ma., 7,Juli,2014,23,40 »


Går ikke akkurat fort i asylet for tida...  ::) Fikk et par timer på ryggen nå ikveld med et enkelt eksosoppheng bak.
Kjøpte inn noen deler fra biltema og monterte etter evne. Får se om det holder og evt hvor lenge i så fall.

Styresnekka lekker like godt enda. Tenkte å få fyrt opp haugen og se om lekkasjen vedvarer før jeg evt bestiller noe nytt.

Reklame fra Biltema:







//Dr.Plumbo

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #299 på: To.,10,Juli,2014,18,05 »
Hei doktor;)
Du er omtrent like aktiv som meg da ser jeg;)
Kjørbar til Hot August da? Tenkte kanskje prøve den transferolja di før jeg bestiller fra over dammen, det kan uansett ikke bli værre en d er;)
AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280