Den er mere effektiv i konstant hastighet ja, selv noe høyere enn lovlig.
Sakte kjøring og mye opp og ned akselerasjon er ikke så gunstig.
Du kan jo sette kjørecomputeren på "instant" så ser du forbruket i sanntid.
Mener du at den lyser "10" når du ligger i 140/150 km/t ?
Vinterstid på ren bykjøring, dvs. ikke ut av 50/60 sone, samt litt tomgangskjøring og kanskje litt lek og moro med gassen på glatt føre så går min kjapt over 2 liter på mila.
Og det er mye bakker i byen jeg bor i.
Som kontrast til under 0,9 på langkjøring med normale dekk (ikke offroad/pigg).
Oppgitt og testet forbruk på 3,1 er merkbart høyere enn 2,7 og slik skal og må det være.
80-90 talls teknologi forkammerdiesel mot moderne common rail innsprøytning og bedre girkasse er tapt match til tross for elektronisk styrt Bosch dieselpumpe.
Det er nok ikke mulig å trylle ned forbruket på 3,1 noe særlig selv om hjelper med "mystery switch" på langturen og snille dekk med høyt lufttrykk.
Men om det er noen typiske feil som kan øke forbruket hadde jo vært interessant å vite.
F.eks. sot og/eller oljebelegg i intercooler og MAP sensor.
Kan komme av oljelekkasje i turbo, luftfilter av oljetypen (KN) med for mye olje, EGR ventil (bør koble fra vakuum og/eller blokkeres), veivhusventilasjon osv.
Skal sjekke min MAP sensor, en av de få enkle ting jeg har utelatt.
Sikkert flere ting som kan påvirke den elektronisk styrte dieselpumpa.
Jeg har omprogrammert motorstyring, som skal gi både bedre forbruk ved moderat gassfot samt mere effekt.
Det fantes to program, et ECO og et POWER. Jeg valgte naturlig nok POWER...
Rakk aldri å måle forbruket noe særlig før omprogrammering men ville være rart om den hadde noen negativ effekt på forbruket, iallefall ved vanlig kjøring.