Skrevet av Emne: wj drivstofføkonomi  (Lest 3314 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget tmkarlsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
wj drivstofføkonomi
« på: Fr., 5,Desember,2014,20,51 »
hei.

bilen har plutselig gått fra 1.1-1.2 til 1.8-2.2l på mila. Ikke noe tøffere kjøreforhold som skulle tilsi at den skal bruke så mye.

Noen som har vært borti dette før?

2000 Jeep WJ 3.1TD

Utlogget HE

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 118
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #1 på: Fr.,23,Januar,2015,00,17 »
Tja..Hadde samme sak en gang. Da var det bremse calipper som hang "på". Felgene mine ble også varme av og til pga at bremsene var litt på hele tiden. Skiftet calipper og alt var ok. Jekk opp og sjekk at hjul roterer fritt.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #2 på: Lø.,24,Januar,2015,01,24 »
Hørtes rart ut! Må være noe feil et sted ja! Min bruker 1,1- 1,2 på ren bykjøring!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #3 på: Ti.,27,Januar,2015,19,44 »
Må være noe feil med din, for ingen 3,1TD har noen gang brukt 1,1-1,2 på ren bykjøring  :)

Den oppgis til ca 1,5 noe som stemmer ganske bra.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #4 på: Sø., 8,Februar,2015,02,13 »
Tja.... Hvis du reseter gjennomsnittsmåleren for hver gang du bruker bilen, så bruker ikke min mer enn det nei! Med tomgangskjøring og rygging så øker gjennomsnittet drastiskt!

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #5 på: Sø., 8,Februar,2015,02,31 »
Jeg kan til og med klare å få den ned på literen på mila hvis jeg kjører riktig! Virker som at bilen er mest økonomisk når jeg kjører i ca 55kmt- 70kmt!
Det var en gang jeg lå i konstant 140-150kmt fra Porsgrunn til Horten en sen kveld fordi jeg skulle rekke den siste ferga. Da brukte ikke bilen mer enn 1L på mila!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #6 på: Sø., 8,Februar,2015,04,55 »
Den er mere effektiv i konstant hastighet ja, selv noe høyere enn lovlig.
Sakte kjøring og mye opp og ned akselerasjon er ikke så gunstig.

Du kan jo sette kjørecomputeren på "instant" så ser du forbruket i sanntid.
Mener du at den lyser "10" når du ligger i 140/150 km/t ?

Vinterstid på ren bykjøring, dvs. ikke ut av 50/60 sone, samt litt tomgangskjøring og kanskje litt lek og moro med gassen på glatt føre så går min kjapt over 2 liter på mila.
Og det er mye bakker i byen jeg bor i.
Som kontrast til under 0,9 på langkjøring med normale dekk (ikke offroad/pigg).

Oppgitt og testet forbruk på 3,1 er merkbart høyere enn 2,7 og slik skal og må det være.
80-90 talls teknologi forkammerdiesel mot moderne common rail innsprøytning og bedre girkasse er tapt match til tross for elektronisk styrt Bosch dieselpumpe.
Det er nok ikke mulig å trylle ned forbruket på 3,1 noe særlig selv om hjelper med "mystery switch" på langturen og snille dekk med høyt lufttrykk.

Men om det er noen typiske feil som kan øke forbruket hadde jo vært interessant å vite.

F.eks. sot og/eller oljebelegg i intercooler og MAP sensor.
Kan komme av oljelekkasje i turbo, luftfilter av oljetypen (KN) med for mye olje, EGR ventil (bør koble fra vakuum og/eller blokkeres), veivhusventilasjon osv.
Skal sjekke min MAP sensor, en av de få enkle ting jeg har utelatt.

Sikkert flere ting som kan påvirke den elektronisk styrte dieselpumpa.

Jeg har omprogrammert motorstyring, som skal gi både bedre forbruk ved moderat gassfot samt mere effekt.
Det fantes to program, et ECO og et POWER. Jeg valgte naturlig nok POWER...
Rakk aldri å måle forbruket noe særlig før omprogrammering men ville være rart om den hadde noen negativ effekt på forbruket, iallefall ved vanlig kjøring.
« Siste redigering: Sø., 8,Februar,2015,05,15 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Trønder`n

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #7 på: Sø., 8,Februar,2015,12,52 »
Må huske på at det er vinterdiesel no, er mer parafin i den enn sommerdiesel så forbruket vil øke litt pga det også. Har økt forbruk på lastebilen på vinterstid å jeg.
Biler:
89 Jeep Cherokee 4L (solgt)
95 Suburban 6,5TD (solgt)
95 Jeep Cherokee Country 2,5 TD (solgt)
06 VW Touran 1,9TD 7 seter

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #8 på: On.,11,Februar,2015,00,05 »
Fikk testet litt i går og i dag ang forbruk!

Jeg startet opp bilen her hjemme på gårdsplassen min i Sarpsborg og kjørte avsted mot fredrikstad riksvei 110. Destinasjonen min var da Shell stasjonen ved brannstasjonen i Fredrikstad sentrum. Da klarte jeg kjøre dit (23km) på 0,83 L pr mil.
Så kjørte jeg derifra og ut på riksvei 109 mot Sarpsborg. Jeg kjørte innom to butikker for å gjøre ett ærend. Så fortsatte jeg mot E6, fordi jeg skulle en tur til sverige for å handle tobakk. Så kjørte jeg hjem igjen og parkerte bilen på gårdsplassen igjen. Da viste gjennomsnittsmåleren 0,88 L pr mil. Da hadde jeg kjørt tilsammen ca 95km før jeg parkerte den i går kveld.
 I dag tidlig startet jeg opp bilen igjen og dro avgårde til fredrikstad miljøstasjon med en tilhenger full av søppel, og da jeg parkerte hjemme igjen så hadde jeg tilsammen kjørt 150km og gjennomsnittsmåleren viste 0,93 L pr mil.

Dette her er absolutt blandet kjøring med start og stopp, by, landevei, motorvei, parkeringsplasser, tilhenger!


Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #9 på: On.,11,Februar,2015,00,25 »
Og nå har jeg resetet målerene igjen, fordi jeg skal teste forbruket og hvor langt jeg kan kjøre på en tank! Jeg fyllte STAPP full tank i stad og kjørte hjem for å huke på tilhengeren. Dro av sted med tilhengeren til Spydeberg for å hente noe byggevarer . Kjørte en kronglete vei som heter trøskenveien fordi det er den korteste veien. Men det er absolutt ikke den beste veien bare så det er sagt. Mye svinger og opp og ned. Fikk lasset på hengeren (ikke så veldig tungt lass egentlig) og kjørte hjem igjen.
Har hittils tilbakelagt ca 120km og forbruket er på 0,98

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #10 på: On.,11,Februar,2015,16,57 »
Må være noe feil med din, for ingen 3,1TD har noen gang brukt 1,1-1,2 på ren bykjøring  :)

Den oppgis til ca 1,5 noe som stemmer ganske bra.

Syns det høres mye ut for en diesel i en ganske liten bil som tross alt Grand Cherokee er.

Min Zj bruker ca. 1,5-1,6 l/mil på ren bykjøring sommer og ca. 1,8 l/mil på ren bykjøring vinter. På langkjøring under 100 km/t bruker den under 1 l/mil. Ligger jeg i 70-80 km/t så klarer den 0,95 l/mil ganske greit, om det går jevnt. Dette er med 4 literen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #11 på: On.,11,Februar,2015,17,44 »
Direkte liten er vel ikke WJ med vekt ca 2 tonn?

Er det en ting 3,1TD-motoren sammen med 44RE-kassen aldri har fått, så er det skryt for gunstig forbruk.
Gammeldags motor med gammeldags automat, 4WD og relativt stort frontareal så blir det slik.
Med 2,7CRD blir det straks noe bedre tall.
Men dieselen har i det minste noe lavere literpris enn bensin da.

DJHeines bil er kanskje litt unik med det lave forbruket. Den må du aldri kvitte deg med  :)
« Siste redigering: On.,11,Februar,2015,17,47 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #12 på: On.,11,Februar,2015,21,30 »
Direkte liten er vel ikke WJ med vekt ca 2 tonn?

Er det en ting 3,1TD-motoren sammen med 44RE-kassen aldri har fått, så er det skryt for gunstig forbruk.
Gammeldags motor med gammeldags automat, 4WD og relativt stort frontareal så blir det slik.
Med 2,7CRD blir det straks noe bedre tall.
Men dieselen har i det minste noe lavere literpris enn bensin da.

DJHeines bil er kanskje litt unik med det lave forbruket. Den må du aldri kvitte deg med  :)

Joda, men rekkesekseren er enda mer gammeldags, og AW4 automaten er ikke akkurat en studie i teknologi den heller. Men både 44RE og AW4 kjører jo med lockup på langkjøring og da blir det som en manuell kasse. Så akkurat ved langkjøring er ikke gammeldags automatargumentet så veldig gjeldene.

Jeg har hatt mange 4WD-biler, også med V8, men i forhold til størrelse så bruker en ZJ med V8 egentlig utrolige mengder med bensin. Jeg har hatt 2001 Tahoe f.eks. som gikk rimeligere på lankjøring og ikke brukte noe mer på småkjøring, heller mindre. Dette var også en "gammeldags" motor, med støtstenger o.l. Men det har egentlig ikke så mye å si. besparelsen ligger nok heller i at en kan frikoble foraksel og at den ruller uten motstand.

Samme kan det egentlig være. Selv om jeg syns R6-motoren er grei, merker jeg at jeg gjerne heller ville hatt V8ern :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #13 på: On.,11,Februar,2015,21,49 »
3,1TD/44RE sin lock-up er som kjent feilprogrammert og funker ikke før over 120 km/t, bortsett fra for de som har montert manuell bryter for lock-up funksjonen.

http://www.auto-data.net/no/?f=showCar&car_id=1159

Drivstofforbruk - Bykjøring            14.5 l/100 km
Drivstofforbruk - Landeveiskjøring   9.7 l/100 km
Drivstofforbruk - Blandet kjøring    11.8 l/100 km

Forbrukstall for de andre motortypene http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article518748.ece

4,0/190 hk: Kraftig og relativt kultivert rekkesekser. Forbruk 1,2-1,8 l/mil
4,7/227 og 258 hk: V8-motor med solide ytelser og pen gange. Forbruk 1,3-2,2 l/mil
2,7/163 hk: Fem-sylindret diesel med tilstrekkelig ytelse og kultivert gange. Forbruk 0,9-1,3 l/mil
« Siste redigering: On.,11,Februar,2015,21,57 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: wj drivstofføkonomi
« Svar #14 på: On.,11,Februar,2015,22,20 »
3,1TD/44RE sin lock-up er som kjent feilprogrammert og funker ikke før over 120 km/t, bortsett fra for de som har montert manuell bryter for lock-up funksjonen.

http://www.auto-data.net/no/?f=showCar&car_id=1159

Drivstofforbruk - Bykjøring            14.5 l/100 km
Drivstofforbruk - Landeveiskjøring   9.7 l/100 km
Drivstofforbruk - Blandet kjøring    11.8 l/100 km

Forbrukstall for de andre motortypene http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article518748.ece

4,0/190 hk: Kraftig og relativt kultivert rekkesekser. Forbruk 1,2-1,8 l/mil
4,7/227 og 258 hk: V8-motor med solide ytelser og pen gange. Forbruk 1,3-2,2 l/mil
2,7/163 hk: Fem-sylindret diesel med tilstrekkelig ytelse og kultivert gange. Forbruk 0,9-1,3 l/mil

Omtrent som www.fueleconomy.gov det da. Rett nok de oppgraderte tallene (raskere kjøring, mer køkjøring i USA, ligger de originale tallene der og, som kanskje er mer overførbare til Norge med våres hastigheter og køer)

Men jeg kjører faktisk greit på literen på langtur med ZJen og 4 literen. Men bykjøringstallene stemmer jo greit, men er lite køkjøring der jeg kjører da, og på sommerstid kommer den ned i rundt 1.5-1.6, men det er nok ikke sånn type bykjøring man f.eks. har i Oslo.