www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: tmkarlsen på Fr., 5,Desember,2014,20,51

Tittel: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: tmkarlsenFr., 5,Desember,2014,20,51
hei.

bilen har plutselig gått fra 1.1-1.2 til 1.8-2.2l på mila. Ikke noe tøffere kjøreforhold som skulle tilsi at den skal bruke så mye.

Noen som har vært borti dette før?

Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: HEFr.,23,Januar,2015,00,17
Tja..Hadde samme sak en gang. Da var det bremse calipper som hang "på". Felgene mine ble også varme av og til pga at bremsene var litt på hele tiden. Skiftet calipper og alt var ok. Jekk opp og sjekk at hjul roterer fritt.
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: DjHeineLø.,24,Januar,2015,01,24
Hørtes rart ut! Må være noe feil et sted ja! Min bruker 1,1- 1,2 på ren bykjøring!
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: teerexTi.,27,Januar,2015,19,44
Må være noe feil med din, for ingen 3,1TD har noen gang brukt 1,1-1,2 på ren bykjøring  :)

Den oppgis til ca 1,5 noe som stemmer ganske bra.
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: DjHeineSø., 8,Februar,2015,02,13
Tja.... Hvis du reseter gjennomsnittsmåleren for hver gang du bruker bilen, så bruker ikke min mer enn det nei! Med tomgangskjøring og rygging så øker gjennomsnittet drastiskt!
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: DjHeineSø., 8,Februar,2015,02,31
Jeg kan til og med klare å få den ned på literen på mila hvis jeg kjører riktig! Virker som at bilen er mest økonomisk når jeg kjører i ca 55kmt- 70kmt!
Det var en gang jeg lå i konstant 140-150kmt fra Porsgrunn til Horten en sen kveld fordi jeg skulle rekke den siste ferga. Da brukte ikke bilen mer enn 1L på mila!
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: teerexSø., 8,Februar,2015,04,55
Den er mere effektiv i konstant hastighet ja, selv noe høyere enn lovlig.
Sakte kjøring og mye opp og ned akselerasjon er ikke så gunstig.

Du kan jo sette kjørecomputeren på "instant" så ser du forbruket i sanntid.
Mener du at den lyser "10" når du ligger i 140/150 km/t ?

Vinterstid på ren bykjøring, dvs. ikke ut av 50/60 sone, samt litt tomgangskjøring og kanskje litt lek og moro med gassen på glatt føre så går min kjapt over 2 liter på mila.
Og det er mye bakker i byen jeg bor i.
Som kontrast til under 0,9 på langkjøring med normale dekk (ikke offroad/pigg).

Oppgitt og testet forbruk på 3,1 er merkbart høyere enn 2,7 og slik skal og må det være.
80-90 talls teknologi forkammerdiesel mot moderne common rail innsprøytning og bedre girkasse er tapt match til tross for elektronisk styrt Bosch dieselpumpe.
Det er nok ikke mulig å trylle ned forbruket på 3,1 noe særlig selv om hjelper med "mystery switch" på langturen og snille dekk med høyt lufttrykk.

Men om det er noen typiske feil som kan øke forbruket hadde jo vært interessant å vite.

F.eks. sot og/eller oljebelegg i intercooler og MAP sensor.
Kan komme av oljelekkasje i turbo, luftfilter av oljetypen (KN) med for mye olje, EGR ventil (bør koble fra vakuum og/eller blokkeres), veivhusventilasjon osv.
Skal sjekke min MAP sensor, en av de få enkle ting jeg har utelatt.

Sikkert flere ting som kan påvirke den elektronisk styrte dieselpumpa.

Jeg har omprogrammert motorstyring, som skal gi både bedre forbruk ved moderat gassfot samt mere effekt.
Det fantes to program, et ECO og et POWER. Jeg valgte naturlig nok POWER...
Rakk aldri å måle forbruket noe særlig før omprogrammering men ville være rart om den hadde noen negativ effekt på forbruket, iallefall ved vanlig kjøring.
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: Trønder`nSø., 8,Februar,2015,12,52
Må huske på at det er vinterdiesel no, er mer parafin i den enn sommerdiesel så forbruket vil øke litt pga det også. Har økt forbruk på lastebilen på vinterstid å jeg.
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: DjHeineOn.,11,Februar,2015,00,05
Fikk testet litt i går og i dag ang forbruk!

Jeg startet opp bilen her hjemme på gårdsplassen min i Sarpsborg og kjørte avsted mot fredrikstad riksvei 110. Destinasjonen min var da Shell stasjonen ved brannstasjonen i Fredrikstad sentrum. Da klarte jeg kjøre dit (23km) på 0,83 L pr mil.
Så kjørte jeg derifra og ut på riksvei 109 mot Sarpsborg. Jeg kjørte innom to butikker for å gjøre ett ærend. Så fortsatte jeg mot E6, fordi jeg skulle en tur til sverige for å handle tobakk. Så kjørte jeg hjem igjen og parkerte bilen på gårdsplassen igjen. Da viste gjennomsnittsmåleren 0,88 L pr mil. Da hadde jeg kjørt tilsammen ca 95km før jeg parkerte den i går kveld.
 I dag tidlig startet jeg opp bilen igjen og dro avgårde til fredrikstad miljøstasjon med en tilhenger full av søppel, og da jeg parkerte hjemme igjen så hadde jeg tilsammen kjørt 150km og gjennomsnittsmåleren viste 0,93 L pr mil.

Dette her er absolutt blandet kjøring med start og stopp, by, landevei, motorvei, parkeringsplasser, tilhenger!

Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: DjHeineOn.,11,Februar,2015,00,25
Og nå har jeg resetet målerene igjen, fordi jeg skal teste forbruket og hvor langt jeg kan kjøre på en tank! Jeg fyllte STAPP full tank i stad og kjørte hjem for å huke på tilhengeren. Dro av sted med tilhengeren til Spydeberg for å hente noe byggevarer . Kjørte en kronglete vei som heter trøskenveien fordi det er den korteste veien. Men det er absolutt ikke den beste veien bare så det er sagt. Mye svinger og opp og ned. Fikk lasset på hengeren (ikke så veldig tungt lass egentlig) og kjørte hjem igjen.
Har hittils tilbakelagt ca 120km og forbruket er på 0,98
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: Tony SopranoOn.,11,Februar,2015,16,57
Må være noe feil med din, for ingen 3,1TD har noen gang brukt 1,1-1,2 på ren bykjøring  :)

Den oppgis til ca 1,5 noe som stemmer ganske bra.

Syns det høres mye ut for en diesel i en ganske liten bil som tross alt Grand Cherokee er.

Min Zj bruker ca. 1,5-1,6 l/mil på ren bykjøring sommer og ca. 1,8 l/mil på ren bykjøring vinter. På langkjøring under 100 km/t bruker den under 1 l/mil. Ligger jeg i 70-80 km/t så klarer den 0,95 l/mil ganske greit, om det går jevnt. Dette er med 4 literen.
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: teerexOn.,11,Februar,2015,17,44
Direkte liten er vel ikke WJ med vekt ca 2 tonn?

Er det en ting 3,1TD-motoren sammen med 44RE-kassen aldri har fått, så er det skryt for gunstig forbruk.
Gammeldags motor med gammeldags automat, 4WD og relativt stort frontareal så blir det slik.
Med 2,7CRD blir det straks noe bedre tall.
Men dieselen har i det minste noe lavere literpris enn bensin da.

DJHeines bil er kanskje litt unik med det lave forbruket. Den må du aldri kvitte deg med  :)
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: Tony SopranoOn.,11,Februar,2015,21,30
Direkte liten er vel ikke WJ med vekt ca 2 tonn?

Er det en ting 3,1TD-motoren sammen med 44RE-kassen aldri har fått, så er det skryt for gunstig forbruk.
Gammeldags motor med gammeldags automat, 4WD og relativt stort frontareal så blir det slik.
Med 2,7CRD blir det straks noe bedre tall.
Men dieselen har i det minste noe lavere literpris enn bensin da.

DJHeines bil er kanskje litt unik med det lave forbruket. Den må du aldri kvitte deg med  :)

Joda, men rekkesekseren er enda mer gammeldags, og AW4 automaten er ikke akkurat en studie i teknologi den heller. Men både 44RE og AW4 kjører jo med lockup på langkjøring og da blir det som en manuell kasse. Så akkurat ved langkjøring er ikke gammeldags automatargumentet så veldig gjeldene.

Jeg har hatt mange 4WD-biler, også med V8, men i forhold til størrelse så bruker en ZJ med V8 egentlig utrolige mengder med bensin. Jeg har hatt 2001 Tahoe f.eks. som gikk rimeligere på lankjøring og ikke brukte noe mer på småkjøring, heller mindre. Dette var også en "gammeldags" motor, med støtstenger o.l. Men det har egentlig ikke så mye å si. besparelsen ligger nok heller i at en kan frikoble foraksel og at den ruller uten motstand.

Samme kan det egentlig være. Selv om jeg syns R6-motoren er grei, merker jeg at jeg gjerne heller ville hatt V8ern :)
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: teerexOn.,11,Februar,2015,21,49
3,1TD/44RE sin lock-up er som kjent feilprogrammert og funker ikke før over 120 km/t, bortsett fra for de som har montert manuell bryter for lock-up funksjonen.

http://www.auto-data.net/no/?f=showCar&car_id=1159

Drivstofforbruk - Bykjøring            14.5 l/100 km
Drivstofforbruk - Landeveiskjøring   9.7 l/100 km
Drivstofforbruk - Blandet kjøring    11.8 l/100 km

Forbrukstall for de andre motortypene http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article518748.ece

4,0/190 hk: Kraftig og relativt kultivert rekkesekser. Forbruk 1,2-1,8 l/mil
4,7/227 og 258 hk: V8-motor med solide ytelser og pen gange. Forbruk 1,3-2,2 l/mil
2,7/163 hk: Fem-sylindret diesel med tilstrekkelig ytelse og kultivert gange. Forbruk 0,9-1,3 l/mil
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: Tony SopranoOn.,11,Februar,2015,22,20
3,1TD/44RE sin lock-up er som kjent feilprogrammert og funker ikke før over 120 km/t, bortsett fra for de som har montert manuell bryter for lock-up funksjonen.

http://www.auto-data.net/no/?f=showCar&car_id=1159

Drivstofforbruk - Bykjøring            14.5 l/100 km
Drivstofforbruk - Landeveiskjøring   9.7 l/100 km
Drivstofforbruk - Blandet kjøring    11.8 l/100 km

Forbrukstall for de andre motortypene http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article518748.ece

4,0/190 hk: Kraftig og relativt kultivert rekkesekser. Forbruk 1,2-1,8 l/mil
4,7/227 og 258 hk: V8-motor med solide ytelser og pen gange. Forbruk 1,3-2,2 l/mil
2,7/163 hk: Fem-sylindret diesel med tilstrekkelig ytelse og kultivert gange. Forbruk 0,9-1,3 l/mil

Omtrent som www.fueleconomy.gov det da. Rett nok de oppgraderte tallene (raskere kjøring, mer køkjøring i USA, ligger de originale tallene der og, som kanskje er mer overførbare til Norge med våres hastigheter og køer)

Men jeg kjører faktisk greit på literen på langtur med ZJen og 4 literen. Men bykjøringstallene stemmer jo greit, men er lite køkjøring der jeg kjører da, og på sommerstid kommer den ned i rundt 1.5-1.6, men det er nok ikke sånn type bykjøring man f.eks. har i Oslo.
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: DjHeineOn.,11,Februar,2015,23,18
Har kjørt noen mil med en nesten tom tilhenger i dag også! I dag fant jeg ikke frem til adressen jeg skulle, og det ble mye att og fram oppe i et boligfelt i Fredrikstad. Det føkka opp hele gjennomsnittsmålinga mi :(
Jeg begynner å bli lei hele forbruks prosjektet. Det er ganske strevsomt å skal prøve å kjøre så billig som mulig serru!
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: teerexTo.,12,Februar,2015,00,15
Det er bare å gi opp. Mye mere moro å gi litt gass  :)

Når vi vet at en 5 år gammel Hyundai iX35 kjører på 0,57 på mila i snittforbruk, altså under halvparten av 3,1TD så sier det jo litt.

I 1998 kjørte jeg en -93 Citroën XM stasjonsvogn på 5 meters lengde på langtur bortimot 4000 km Harstad-Kristiansand -Moss-Harstad.
Snittforbruket på første fylling var 0,55 på mila med god snittfart, var nok over 100 km/t titt og ofte. Kjørte nesten til Oslo på første tank.
Og det var uten noen elektronisk styrt dieselpumpe eller annen mikkmakk.
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: DjHeineFr.,13,Februar,2015,01,06
Den får bruke det den bruker, og ferdig med det! :P
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: oyvindandersenFr.,13,Februar,2015,09,24
Har en ZJ V8 1998 modell, kjører ca 50 mil i uka, 36 mil lett langkjøring og 14 mil lett småkjøring, bilen bruker i snitt i uka 1,3 l pr mil, synes faktisk det er veldig ålreit til en bensin V8 å være :-)
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: hkrixLø.,14,Februar,2015,01,58
Ok. Henger meg på... Min ZJ-98. 4,0 bruker 1,5/mil på normal(følge den øvrige trafikken) kjøring. Dvs. da kjører jeg litt hardere enn jeg bør med tanke på forbruk, for å ikke være sinke ut av kryss osv. På pen lankjøring klarte jeg 1,04/mil en gang.
Min WJ-01 4,7 LPG(propan) bruker mellom 1,7 og 2,1/mil propan på tilsvarende normal kjøring, med kun langkjøring klarer jeg ca. 1,4/mil.
Men siden en LPG drevet bil må varmkjøres på bensin bruker den en bra slurk bensin pr tur om vinteren. Med kostpris på 6,95 for LPG og 12,50 for bensin, koster den meg rundt 14-16kr/ mil å bruke, i snitt. Bruker bilen til jobbkjøring, så blandet kjøring er mye kjøring i tett trafikk for meg.
Forbruk på kun bensin er ikke testet, da jeg nesten alltid fyller gass før den går tom, men ser det minker fort, antar at forbruket ligger på godt over 1,5/mil med kun bensin.
Forbruk oppad kan justeres med gasspedalen, men nedad er det begrenset hvor lite man kan klare med tung bil og stor motor.
Jeg merker klart større forbruk om jeg kjører over 80-90km/t.
Ser at noen av dere presterer fantastiske forbrukstall her, venter dere til bilen blir varm før dere resetter tripptelleren?
Har dere underdimensjonert hjulomkrets(lavere profil), eller slitte dekk? Lite luft? Mye luft?
Har dere sjekket med gps at tripteller er korrekt?
Forbruksmåleren i kjørekomputeren er kalkulert forbruk og ikke målt forbruk, så på en 15-20år gammel bil kan det være avvik som lurer den......
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: DjHeineSø.,15,Februar,2015,01,36
Jeg har litt mindre dimmensjon på vinterdekka, så forbruksmåleren stemmer ikke helt! Når jeg regner ut hvor mye jeg har brukt i drivstoff på bensinstasjonen, så er det faktiske forbruket ca 0,4 mer enn det kjørecomputeren viser!
Tittel: Sv: wj drivstofføkonomi
Skrevet av: teerexSø.,15,Februar,2015,03,31
Jeg har større dimensjon/rulleomkrets på både sommer og vinterdekk, så computeren viser for mye forbruk i forhold til faktisk forbruk.
Må trekke fra 5-10%.