Skrevet av Emne: Startproblemer  (Lest 1356 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Startproblemer
« på: Lø.,28,Mars,2009,19,20 »
Hm, har et nytt lite problem.   På ondsag kveld startet lille røde som vanlig, men på torsdag morgen var det dødt.   Siden dashbordlyset muligens hadde stått på over natta, tenkte jeg ikke mer på det.  Jeg skaffet meg et sett av Hoelerns spesialstartkable, av den typen som koples på winchkabelen.  Supre saker.

Men det var ikke problemet, det var strøm nok, men nøkkelen eller releene var dodo.  Tenninga på og en stor skrutrekker ned på startreleet så skom den som et skudd.

Ved hjelp av http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,1761.0.html (takk til Fredrik) så tror jeg at det er enten:
1. Nøkkelbryter
2. Startrele
3. Park/N-bryteren.

Men hvordan kan jeg sjekke releet ? Det sitter jo i sikringsboksen, og det er ikke enkelt å måle om det virker.   Jeg målte alle 5 polene i boksen, og ingen av dem hadde noe mer strøm enn microvolt, både med og uten nøkkelen i startposisjon.   Siden den starter på tjuvkopling, er ikke den store 40As sikringing, ville jeg tro.

Noen som vet hvor jeg finner Park/N-bryter ?

PFT.

Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Startproblemer
« Svar #1 på: Lø.,28,Mars,2009,20,47 »
Det er en 3-polet plugg på girkassa, den midterste av de polene skal gi jord når den står i park/neutral. :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Startproblemer
« Svar #2 på: Lø.,28,Mars,2009,21,03 »
Tanx !
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Startproblemer
« Svar #3 på: Sø.,29,Mars,2009,20,43 »
Det var ikke startreleet, jeg lånte Kjarts rele og testet, og det var no go.

Så plukket jeg av kabelen fra bryteren på kassa og prøvde å legge den i midten til jord, og det hjalp ikke. Ikke bedre.

Når jeg vrir nøkkelen til start, skjer flere ting; vifta kutter, olje/bremselys kommer på osvosv.  Det tyder vel på at nøkkelbryter virker ?

Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
Sv: Startproblemer
« Svar #4 på: Sø.,29,Mars,2009,21,24 »
Er ikke slik at start-motoren begynner å bli dårlig og spiller deg et puss her da, du har førsøkt å "kakke" litt på den? ???

« Siste redigering: Sø.,29,Mars,2009,21,32 av Heepeejeep »
CJ7

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Startproblemer
« Svar #5 på: Ma.,30,Mars,2009,18,31 »
Startmotor virket bra, det var noe før startreleet som ikke virket.  Men i dag virket det igjen, etter å ha byttet olje (?). 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)