Skrevet av Emne: Olje + filter  (Lest 1368 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Olje + filter
« på: Ma.,20,August,2007,15,23 »
Skal bytte oljefilter og olje , noen som har noen erfaringer av hvilken type, pris man skal velge.
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Olje + filter
« Svar #1 på: Ma.,20,August,2007,16,02 »
Sikkert like mange meninger som det er folk der ute.  Imidlertid så bør du være obs på at du får rett filter.  Litt dumt å stå der med olja tømt i ei bøtte og filteret av for så å finne ut at nytt filter ikke passer.  Skrufatningen til filteret byttet fra tommer til millimeter på YJ, så det er viktig å få rett filter til rett motor.  Alle filtere av kjente merker som f.eks. Fram burde være helt gode. 

Hadde selv store problemer med å få rett filter til min CJ7 1986 mod. med 4,2 liter. Måtte til slutt få tak i filter hos importøren av Fram.  Fantes ikke en eneste bensinstasjon i hele byen som hadde, og Torshov skaffet meg et som ikke passet (men som de hevder gjør det...).  De fleste filterkataloger går ikke langt nok tilbake i tid og info som finnes på Internet er ikke helt til å stole på viser det seg.

Selv kjører jeg med mineralsk olje på min 4,2 liter.  Castrol har en egen olje for motorer som har kjørt mere enn 100 000 km, så jeg synes det hørte fint ut.  Har i alle fall fått litt høyere oljetrykk ut av det og kanskje litt mindre tikking fra de hydrauliske ventilløfterne ved start.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Olje + filter
« Svar #2 på: Ma.,20,August,2007,18,49 »
Hvorfor skal man bruke massevis av tid og krefter på å kanskje spare en 10-kroning, for å finne ett uoriginalt filter?

Til denne motoren kjøp mopar-nummer 0528 1090. Og som Overland sier, det er slettes ikke noe dum ide å kjøre mineralsk olje av type Castrol, Penzoil, Quakerstate osv. Ja, jeep-forhandleren vil sikkert anbefale "sin" olje. Men den anbefalningen er ofte styrt av hva akkurat den og den forhandleren har av ulike avtaler. Og da blir det gjerne helsyntetisk også.

Men uansett om du allikevel vil spare 10-kroningen, så oppfordrer jeg til å handle hos 4x4 Supply.
Der har de alle servicedelene du noen gang vil trenge til YJ`n din.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW