Skrevet av Emne: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning  (Lest 7638 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #15 på: Sø., 9,Desember,2012,21,55 »
på side 8 i manualen står hastighetene nevnt, under overskriften CONVERTER CLUTCH ENGAGEMENT :)

Alt dette er skrevet tidligere i en annen tråd (den lange tråden som går over 4 år), se mitt innlegg fra 7. april 2009  :) http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3614.30.html
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,22,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #16 på: Sø., 9,Desember,2012,22,14 »
Ja, jeg skjønte det. Det var det som fikk meg til å ta rev i seilene og hylle gruppetenkning. Citroen-argumentet var dårlig da  ;)
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,22,20 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #17 på: Sø., 9,Desember,2012,22,20 »
Enten har folket i Graz funnet ut i siste liten etter at manualen var skrevet at dette med lock-up må de endre drastisk på, eller så har de gjort en stor blemme. Jeg tror det er sistnevnte.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #18 på: Sø., 9,Desember,2012,22,22 »
Hva med oljelekkasjen i den andre tråden, noen ideer?

PS! Jeg redigerte min forrige i denne tråden ;)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #19 på: Sø., 9,Desember,2012,22,31 »
Citroën er da bra biler  ;D Iallefall de jeg hadde.. helt til automatkassen på den siste havarerte grunnet dårlig vedlikehold av forrige eier da... men det var jo tysk ZF-kasse.
Men jeg måtte jo bruke som eksempel den eneste bilen jeg har hatt tidligere med lock-up.

Oljelekkasje? Nei det har vi ikke sett. Er tappepluggen nederst på filteret innskrudd ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #20 på: Sø., 9,Desember,2012,22,39 »
Ja, men det elendige filteret jeg fikk på Bilxtra kom uten den lille o-ringen til tappepluggen som jeg skrudde ut. Er det trykk i oljefilteret?

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #21 på: Sø., 9,Desember,2012,22,42 »
Enten har folket i Graz funnet ut i siste liten etter at manualen var skrevet at dette med lock-up må de endre drastisk på, eller så har de gjort en stor blemme. Jeg tror det er sistnevnte.

Enig med deg teerex.

På GM så aktiveres forresten lock-up rundt 80 km/t.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #22 på: Sø., 9,Desember,2012,22,51 »
tror ikke at den lille o-ringen pleier å følge med.
Jeg har skifta filter to ganger og ikke sett noe til den, men har ingen lekkasje heller.

Når skal Navyen montere sin lock-up bryter da ?  ;)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #23 på: Sø., 9,Desember,2012,22,55 »
Jeg også nå, Chryslercrap. Teerex var veldig overbevisende, men knusende argumenter direkte fra Chryslers egen verkstedshåndbok. Har akkurat skjønt at alle vedleggene til verkstedshåndboken kan lastes ned, jeg trodde mange av linkene ikke virket, men det er jo bre å vente litt.

Har du noen ideer om hva som kan gi en sprutlignende oljelekkasje under kjøring i nærheten av oljefilteret?

Tja, jeg bør nok børste støvet av planen om lock-up nå. Jeg var fristet i sommer, men etterhvert ble jeg bare mer og mer fornøyd med jeepen slik den er. 
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,22,58 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #24 på: Sø., 9,Desember,2012,23,02 »
Det føles veldig tilfredstillende å dra i knotten og vite at man har vunnet over tingenes iboende faenskap på en måte.
Med en behageligere og mindre tørst bil som bonus.
En juletakk går til de som prøvde ut løsningen først, og takk til cat-vi som sendte meg en motstand helt vederlagsfritt  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #25 på: Sø., 9,Desember,2012,23,19 »
Jeg blir nok husket for denne tråden ja, trolig en smule stigmatiserende  :)

Når det gjelder oljelekkasjen får jeg kjøpe nytt filter imorgen, bytte begge o-ringer og håpe på det beste. Slik som det ser ut i garasjen nå, virker det jo som om Spøkelseskladden har vært på ferde...

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #26 på: Ma.,10,Desember,2012,00,33 »
Glemte å ta bilder av min montering, skulle være rask men brukte noen timer allikevel.

Nedenstående bilde som jeg lånte fra en annen tråd viser iallefall ledningen som går til pinne 11 i midtre kontakt på PCM-boksen bak sikringsboksen.
Jeg brukte en strømtyv her istedenfor å kutte ledningen slik som på bildet. Den er grønn med lysblå stripe.
Måtte fjerne sort tape rundt ledningene først for å få tilstrekkelig tilgang. Tok av den fremste kontakten også (eller alle) for å komme bedre til.
Hadde på forhånd loddet en 33 ohms motstand til en lang ledning (ikke for tynn) samt en kort ledning og beskyttet godt med flere lag lang krympeslange over motstanden.
Den lange ledningen stakk jeg gjennom en kabelgjennomføring ved førerplassen rett bak PCM-boksen.
Den korte enden koblet jeg da sammen med ledning til pinne 11 ved hjelp av strømtyven og surret det så godt som mulig med el-tape.
Motstanden blir liggende i motorrommet med noe av krympeslangen gjennom kabelgjennomføringen.
Så er det bare å legge seg under rattet og ta vekk underdekselet der kjørelysautomatikkboksen er festet. Og legge ledningen slik at den ikke kan skades eller komme til jord av seg selv. Jeg beskyttet noe av den med kabelbeskytterslange. Videre dro jeg den inn i midtkonsollen som jeg hadde montert av, og stripset den fast til kablene til airbag-boksen.
NB! Det anbefales å koble fra batteriets -pol før demontering av midtkonsoll men det glemte jeg. Men så lenge man ikke dunker løs på airbag-boksen med hammer så går det vel bra???  ??? Det gikk iallefall bra.
Koblet ledning til montert uttrekksbryter (biltema 43-024) i hull gjennom "veggen" bak girspakene med tilgang under den store oppbevaringsboksen og koblet til sist en kort ledning fra bryter til jord med ringkabelsko og ekstra mutter på skruen til jordinga til airbag-boksen. For avmontering av midtkonsoll, se  http://www.wjjeeps.com/console.htm



Noe jeg har glemt? Kom gjerne med retting eller utfyllende info eller bilder  :)

Uten varsellampe eller andre anordninger så vil man x-antall ganger glemme å slå av bryteren, med dertil hørende vibrasjoner og for lavt turtall. En 2-polet bryter som man kan koble en godt synlig varsellampe til vil kanskje være en bedre løsning.
2-polet uttrekksbryter har jeg ikke funnet men noe slikt kanskje http://www.modellers.com/Produkter/Elektroutstyr/El-materiel/Brytere/Donau-Bryter-2-pol-med-lys--DONKWS250-p0000015740.aspx



Eller denne litt mere diskrete, man trenger jo ikke lys i selve bryteren når egen varsellampe monteres mere synlig
http://www.donau-elektronik.de/shop/product_info.php?products_id=2264

« Siste redigering: Ma.,10,Desember,2012,17,14 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #27 på: Ma.,10,Desember,2012,02,01 »
Strålende, takk teerex!
Jeg har veldig lyst til å prøve. Samtidig beholder jeg litt sunn skepsis. Så forøvrig at WJ-verkstedshåndboken er en direkte kopi ZJ-verkstedshåndboken i avsnittet vedr aktivering av lock-up.

Dette er sakset fra ZJ-boken, ref http://www.scribd.com/doc/23066637/42-44RE-AUTOMATIC-TRANSMISSION
CONVERTER CLUTCH ENGAGEMENT
Converter clutch engagement in third or fourthgear range is controlled by sensor inputs to the pow-ertrain control module. Inputs that determine clutchengagement are: coolant temperature, engine rpm,vehicle speed, throttle position, and manifold vac-uum. The torque converter clutch is engaged by theclutch solenoid on the valve body. The clutch can beengaged in third and fourth gear ranges dependingon overdrive control switch position. If the overdrivecontrol switch is in the normal ON position, theclutch will engage after the shift to fourth gear, andabove approximately 72 km/h (45 mph). If the controlswitch is in the OFF position, the clutch will engageafter the shift to third gear, at approximately 56km/h (35 mph) at light throttle.

Jeep/Chrysler-folkene har enten har programmert feil på 3.1TD-jeepene som uttalt her på forumet en rekke ganger tidligere, eller så har Jeep/Chrysler-folkene rett og slett gjort dokumentasjonsarbeidet for dårlig på WJ 3.1TD, dvs de kan ha ukritisk kopiert fra verkstedshåndboken til ZJ. Sånn sett har min teori, om at programmeringen kan være riktig, fortsatt livets rett.  :)

Uansett, jeg er fortsatt for lock-up modifikasjonen, som jeg også skrev i innledningen av tråden og dette innlegget.   

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #28 på: Ma.,10,Desember,2012,02,38 »
I manualen til WJ 42RE-kassen står det ingen henvisninger til hastighet, kun følgende:

"The torque converter clutch engages in fourth gear, and in third gear when the O/D switch is OFF, when the vehicle is cruising on a level surface after the vehicle has warmed up. The torque converter clutch will disengage momentarily when an increase in engine load is
sensed by the PCM, such as when the vehicle begins to go uphill or the throttle pressure is increased. The torque converter clutch feature increases fuel economy and reduces the transmission fluid temperature."

Hvilket da vil si at den kobler inn ved relativt lave hastigheter like etter at oppgiring har funnet sted, og iallefall ikke i hastigheter langt over lovlig motorveihastighet.
Den momentsterke dieselen vil jo greie å dra lengre i oppoverbakke med lock-up innkoblet enn f.eks. 4-litern så slikt sett henger det heller ikke på greip.

Forøvrig, i sterk kulde er det kanskje smart å ikke koble inn lock-up for tidlig, da man ikke vil få opp temperaturen på automatolja tilstrekkelig (raskt). Men vet ikke hvilke negative konsekvenser det evt. har.

Ser forøvrig at 44RE-manualen fra -99 er på 132 sider mens den fra -00 er på 142 sider. Har ikke forsket på hva som er ekstra.
« Siste redigering: Ma.,10,Desember,2012,02,45 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
« Siste redigering: Ma.,10,Desember,2012,03,46 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.