Skrevet av Emne: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning  (Lest 7636 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« på: Sø., 9,Desember,2012,19,27 »
Først må jeg få sagt at jeg er absolutt for lock-up modifikasjonen av automatgearkassen på WJ 3,1 TD. Jeg er imponert over kunnskapen til de som kom frem til at men kunne koble inn en motstand og en bryter for å tvangsstyre gearkassen i lock-up modus. Faktisk er jeg for alle tiltak som kan redusere dieselforbruket. Derimot stiller jeg meg tvilende til påstanden om feilprogrammering. Jeg mener jeg påstanden om Jeeps blunder ikke kan stå uimotsagt, derfor dette innlegget.

Som indikert i overskriften mener jeg at deler av debatten omkring lock-up sporet av ørlite pga gruppetenkning. Når en person synes det er påfallende at lock-up inntreffer ved 120 km/t, tilsvarende 75 mph, og samme person mener det ville vært mer naturlig at lock-up inntraff ved 75 km/t og følgelig mener Jeep har bommet i programmeringen. Når en person til mener det samme og presenterer sitt syn på forumet her, og enda en person, og en til, så blir det plutselig sannhet. Jeg vil hevde denne konklusjonen er en sirkelslutning og resultat av gruppetenkning.

Hvordan kan jeg hevde at lock-up inntreffer på korrekt fart 120 km/t?
1. Fordi jeg tviler på at en bilgigant som MOPAR og ikoniske Jeep kan gjøre en slik tabbe.
2. Fordi jeg mener gearkassen passer perfekt til utveksling i aksler og VM 3,1 TD. For å bruke en bil-journalist klisjé: Samspillet mellom motor og automatgear er veldig bra. Ved pådrag, uansett fart opp til ca 80 km/t, ligger turtallet på nettopp ca 2000 o/min fordi motoren er veldig sterk på nettopp dette turtallet. Det være seg i 20 km/t eller 80 km/t. Når farten 80 km/t er nådd og det ikke er bratt oppoverbakke reduserer automatgearet turtallet til ca 1500 o/min, automatkassen ligger og slurer. Dette er etter min oppfatning helt normal oppførsel på biler med automatgear.
3. Fordi lock-up i 120 km/t passer veldig bra i de land i Europa som var de primære kundene av denne jeepen da den var ny. Norge har som kjent 100 km/t som maks tillatte fart. Slik er det ikke i de fleste europeiske land.
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,19,38 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #1 på: Sø., 9,Desember,2012,19,55 »
Jeg hadde en Citroen XM 2,1 TD automat der lock-up koblet inn på ca 75 km/t.
Denne hadde 285 NM og veide ca 1600 kg, altså et relativt lignende moment/vektforhold som WJ 3,1 har originalt.
WJ 3,1 var oppgitt til et betydelig lavere forbruk enn reelt i forhåndsomtalen som ble sendt ut før salget startet.

At de med viten og vilje har lagt innkobling på 120 km/t virker svært underlig, da mange land denne bilen ble solgt i ikke har så høy fartsgrense i det hele tatt, fra sør-afrika i sør til norge i nord.
Nuhvel riktignok har SA 120 km/t på noen veier: The general speed limit on South Africa's national highways, urban freeways and other major routes is 120km/h (75mph). On secondary (rural) roads it is 100km/h (60mph).

WJ 3,1 fikk kritikk for støynivå og forbruk i tester, sammenlignet med f.eks Mercedes ML 270, som jo WJ arvet drivlinjen fra i 2002, og som har lock-up innkobling i normal hastighet.
Så enhver får tenke sjæl her og gjøre seg opp sin mening.
Motoren var helt ny for Jeep og automatkassen 44RE hadde tidligere kun vært brukt mot bensinmotorer såvidt jeg vet, bla. 5,2 V8.
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,20,12 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #2 på: Sø., 9,Desember,2012,20,09 »
Selvsagt kan hver og en av oss mene hva vi vil. Jeg mener dog at "bevisene" ikke holder vann. I England er maks fart ca 113 km/t, i praksis mye høyere. I Danmark 120, i Sverige 110. I Frankrike, Italia og Spania: Minst 120 km/t. I Tyskland 120 km/t og fri fart på autobanen når forholdene tillater det. I Russland, jeg tipper minst 120 km/t.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #3 på: Sø., 9,Desember,2012,20,13 »
Men hvorfor kunne de ikke da ha lagt innkobling på 100 km/t så hadde de fleste land kommet innenfor grensa ?
Er forklaringen at Jeep kanskje mente at momentet i motoren var for høyt til at kassens lock-up clutch taklet innkobling i normale hastigheter?

Her er en kort debattråd som vel er startet av noen som også er på vårt forum http://www.jeepforum.com/forum/f13/programming-transmission-wj-689195/
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,20,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #4 på: Sø., 9,Desember,2012,20,36 »
Jeg antar Jeep valgte 120 fordi da låser du kassen til motoren i nettopp ca 2000 o/min. Når du engasjerer din lock-up i 75 km/t låser jo du kassen til motoren på et betydelig lavere turtall enn det motoren jobber på i lavere farter.

Ved pådrag eller bratt oppoverbakke i 20 eller 40 km/t jobber motoren på 2000 omdr. Når du tvinger motoren til å jobbe tungt i 75 km/t selv under pådrag og oppoverbakke belaster du motoren mer enn det jeg gjør uten lock-up modifikasjonen. Nå kan riktignok chiptrimming oppveie tyngre belastning ved 1500 omdr.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #5 på: Sø., 9,Desember,2012,20,47 »
Men den elektroniske styringa vil jo normalt koble ut lock-up ved gitte parameter, f.eks. gasspådrag.
Det er jo i utgangspunktet på jevn belastning og relativt flat vei at lock-up skal være innkoblet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #6 på: Sø., 9,Desember,2012,21,07 »
Ja, men det er jo nettoppp slik den fungerer når den går i "sluremodus", akkurat som andre biler med automatgear jeg har kjørt.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #7 på: Sø., 9,Desember,2012,21,20 »
jeg mener at det skal ikke være noe som er til hinder for å koble inn lock-up ved 70-75 km/t (evt. ca 50 km/t på 3. gir) så lenge elektronikken kobler ut lock-up med en gang noe skjer vedr. høyt gasspådrag eller brems.
Det er jo slik det i utgangspunktet fungerer på alle biler med lock-up i normale hastigheter.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #8 på: Sø., 9,Desember,2012,21,30 »
Men trenger vi noe mere "bevis" enn å lese litt i manualen til WJ 3,1 44RE-kassen?

"Vehicles equipped with the 3.1L turbo diesel engine
use the 44RE automatic transmission.

Converter clutch engagement in third or fourth
gear range is controlled by sensor inputs to the powertrain
control module. Inputs that determine clutch
engagement are: coolant temperature, engine rpm,
vehicle speed, throttle position, and manifold vacuum.
The torque converter clutch is engaged by the
clutch solenoid on the valve body. The clutch can be
engaged in third and fourth gear ranges depending
on overdrive control switch position. If the overdrive
control switch is in the normal ON position, the
clutch will engage after the shift to fourth gear, and
above approximately 72 km/h (45 mph). If the control
switch is in the OFF position, the clutch will engage
after the shift to third gear, at approximately 56
km/h (35 mph)
at light throttle."

Over 72 mph blir da over 116 km/t om det skulle være blemmen, og 56 mph blir da 90 km/t i 3. gir som stemmer med observasjonene.
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,21,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #9 på: Sø., 9,Desember,2012,21,31 »
Jeg er enig at det ikke nødvendigvis er noe til hinder. Jeg mener det er unødvendig. Men ikke misforstå, som sagt er jeg for denne modifikasjonen selv om jeg neppe kommer til å gjøre den på min jeep. Hensikten med tråden var å fremme et annet syn.

På den annen side mener jeg at man bør være bevisst eventuelle utilsiktede bieffekter dersom man presser motoren unødig mye på lave turtall.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #10 på: Sø., 9,Desember,2012,21,34 »
Til din siste: Men nå snakker vi vel overdrive og ikke lock-up?

En annen sak, ang oljelekkasjen: Jeg oppdaterte tråden om ryggesensoren, i siste setning. Vet du hva som kan forårsake en sprutaktig oljelekkasje i nærheten av oljefilteret?
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,21,37 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #11 på: Sø., 9,Desember,2012,21,37 »
Nei vi snakker nok lock-up (altså converter clutch lock-up).

"The clutch can be engaged in third and fourth gear ranges depending on overdrive control switch position."

Og  fourth gear er jo overdrive som kjent. 4.gir (O/D) kobler jo inn ved drøyt 60 km/t på lavt gasspådrag.
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,21,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #12 på: Sø., 9,Desember,2012,21,41 »
Før jeg evt kan motsi deg i din siste må jeg tydeligvis lese meg opp på automatkassen  ;)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #13 på: Sø., 9,Desember,2012,21,44 »
"The torque converter clutch engages in fourth gear, and in third gear when the O/D switch is OFF. Engagement occurs when the vehicle is moving at a steady speed after the vehicle has warmed up. The torque converter clutch disengages when the accelerator is applied."

Ja fila er da ewj_21a.pdf, der står det meste vi bør vite om hvordan det egentlig skulle ha fungert.
En "Lock-up torque converter" inneholder da en "electronically applied converter clutch".

ELECTRONIC LOCK-UP TORQUE CONVERTER

"The torque converter is a hydraulic device that
couples the engine crankshaft to the transmission.
The torque converter consists of an outer shell with
an internal turbine, a stator, an overrunning clutch,
an impeller, and an electronically applied converter
clutch.
The converter clutch engagement reduces
engine speed. Clutch engagement also provides
reduced transmission fluid temperatures."

Overdrive clutch er noe annet.  4-gir kobles inn v.h.a overdrive clutch, mens de andre girene går på direct clutch.
« Siste redigering: Sø., 9,Desember,2012,21,53 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Lock-up: Gruppetenkning og sirkelslutning
« Svar #14 på: Sø., 9,Desember,2012,21,52 »
Når jeg i verkstedmanualen leser det under, sammen med det du referte til ang 72 km/t ser jeg meg nødt til å konkludere med at gruppetenkning kan være positivt  :D

ELECTRONIC LOCK-UP TORQUE CONVERTER
The torque converter is a hydraulic device that
couples the engine crankshaft to the transmission.
The torque converter consists of an outer shell with
an internal turbine, a stator, an overrunning clutch,
an impeller, and an electronically applied converter
clutch. Torque multiplication is created when the stator
directs the hydraulic flow from the turbine to
rotate the impeller in the direction the engine crankshaft
is turning. The turbine transfers power to the
planetary gear sets in the transmission. The transfer
of power into the impeller assists torque multiplication.
At low vehicle-speed, the overrunning clutch
holds the stator stationary (during torque multiplication)
and allows the stator to freewheel at high vehicle
vehicle speed. The converter clutch engagement reduces
engine speed.