Skrevet av Emne: Drivakselmansjetter.  (Lest 8160 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #30 på: On.,26,Februar,2014,00,05 »
Ja som sagt det er ingen elektriske ledninger eller elektroniske koblinger/sensorer i eller til hverken differ eller fordelingsgirkassen i WJ.
Så det må ha vært noe spesielt  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #31 på: Fr.,28,Februar,2014,20,38 »
BilXtra skulle ha kr 1.000 for 2 drivakselmansjetter, sikkert av bra kvalitet men allikevel....
Tror det blir ebay som vanlig  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #32 på: To., 6,Mars,2014,14,24 »
Fikk en 50 kroners universal pingpongmansjett for noen dager siden. Den er myk som silikon. Når influensaen gir seg, blir det bytting.... -igjen...

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #33 på: To., 6,Mars,2014,14,37 »
Noen er laget i neopren, noen i silikon faktisk (tror de er dyrest), men mest vanlige er visst termoplast.
Antar de var laget i gummi i gamle dager. Husker på Audi fra 70-80 tallet så holdt de ikke så kjempelenge.
Såeeee.. ja. Hvem hva hvor  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #34 på: Fr.,13,Juni,2014,02,31 »
Fikk en 50 kroners universal pingpongmansjett for noen dager siden. Den er myk som silikon. Når influensaen gir seg, blir det bytting.... -igjen...

Ferdig å bytte pingpong?  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #35 på: Sø., 3,August,2014,02,22 »
For de med mansjettsprekk så fikk jeg ny type WJ original Mopar mansjetter 4796233AB i posten idag fra http://www.moparpartsworldwide.com
12 dagers levering fra USA er jo ganske kurant.
$40 pr stk og $50 i frakt. Bestilte også en Mopar A-arm ball joint 52088808AB da det var mansjettsprekk på den billiggreia jeg hadde montert der også, pris $50. 
Totalt kr 1500 inkl. frakt, moms og gebyr for alt. Skal sjekke hva Jeep-forhandler tar en dag det passer.

Disse mansjettene har en HELT annen konsistens enn både de gode originale fra år 2000 og møkkabilligmansjettene fra Crown som varte ca 1 år før de viste tegn på å gå i oppløsning.
Her er det en slags tynn men solid hardplast som nok tåler all slags vær og vind uten å påvirkes vil jeg tro.
Tror det er lurt å smøre på noe tetningsmiddel siden klemmene nepper klarer å komprimere disse noe særlig siden det ikke er gummilignende materiale.

Mansjettene er forøvrig produsert av Trelleborg Prodyn som høres betryggende ut.



"Trelleborg is the world’s leading manufacturer of automotive boots. It maintains this position through various methods such as innovation and development.
Initially, all boots were made from rubber, and these still account for a significant market share. However, with customers including the world’s largest automotive suppliers, Trelleborg constantly seeks to improve product design, and soon came up with a revolutionary idea – the trilobe thermoplastic elastomer (TPE) boot. "

http://www.trelleborg.com/en/Media/Products-and-Solutions-News/Archive/Constantly-striving-for-innovation/

Her sammenlignet med den reserve-møkkamansjetten fra Crown som jeg hadde liggende (den til venstre).
« Siste redigering: Sø., 3,August,2014,03,00 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #36 på: Sø., 3,August,2014,03,17 »
Materialet i de nye mansjettene er forøvrig TEEE (Thermoplastic Elastomer-Ether-Ester) for de spesiellt interesserte  :P

Hvis noen mot formodning har noen interesse av og fordype seg i emnet smørefett til CV-ledd så har de sjansen her http://www.google.com.br/patents/WO2008040383A1?cl=en
Tydeligvis finnes det fett-typer som mansjetter av visse materialer ikke liker så godt.

"The exchange of plasticiser or plasticiser compositions for the naphthenic mineral oil can significantly reduce the boot performance, especially at low temperatures, and may cause the boot to fail by cold cracking, ultimately resulting in failure of the CVJ. If significant swelling or softening occurs, the maximum high speed capability of the boot is reduced due to the poor stability at speed and/or excessive radial expansion"
« Siste redigering: Sø., 3,August,2014,03,33 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.