Skrevet av Emne: Drivakselmansjetter.  (Lest 8161 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #15 på: Ti.,28,Januar,2014,06,27 »
Fant ut at bla. Crown og Omix-ADA har både en stiv og en fleksibel mansjett. Morris hadde selvsagt bare den stive så jeg ante ikke at det var flere alternativer:

http://www.4wd.com/Jeep-Drivetrain-Jeep-Axles-Differentials/C-V-Joint-Boot-Kit.aspx?t_c=12&t_s=237&t_pt=101521&t_pn=cro4796233ab&utm_source=CJ&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=CJ_ProdCat&ppcfon=1

Her er original Mopar fleksibel:
http://www.ebay.com/itm/330856244567?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Den som Maldal har ser ut som den stive, på bildet iallefall http://www.maldalimport.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=1165338&b_id=1165340
Men er jo mulig kvaliteten er bedre.
« Siste redigering: Ti.,28,Januar,2014,06,30 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #16 på: Sø.,23,Februar,2014,03,00 »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #17 på: Sø.,23,Februar,2014,21,29 »
Jadda.... Samme merke som du har brukt, brukte jeg... Holdt 11000 km... Møkk ! Bare å bestille ny. Den jeg ikke bytta, er like fin..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #18 på: Sø.,23,Februar,2014,22,00 »
Det var jo nesten godt og høre.. på en måte. Felles skjebne felles trøst  >:(
Disse mansjettene er enten beregnet for et annet klima, eller for å slenge på før man selger bilen...

Tenkte at jeg skulle gjøre et eksperiment til våren hvis jeg gidder da.
Som er å kjøre uten mellomaksling og stikkakslinger foran i sommer  :P Bare for å se åssen det er å kjøre 2WD.
Må vel tappe av/suge ut noe diffolje og proppe igjen akslingen i hver ende mot støv og skitt. Kanskje man sparer flere liter diesel også.
Med den snøfattige og milde vinteren vi har her i nord så hadde jeg nesten klart meg med 2WD i vinter også, selv om det ikke hadde vært noe festlig å måtte la være alle utfordringer offroadmessig.

Kanskje disse er bedre, men fortsatt fra Crowns sortiment. Samme nr men det står AB etter nr. Altså 4796233AB



Her er den som kanskje er bedre (selv om prisen akkurat der var  litt "over the edge"), og vi ser synderen nede til venstre http://www.crownauto.es/en_US/m/2001/jeep/44/wj-wg-grand-cherokee/28/front-axle-dana-30/4796233AB/

Har lagt inn en negativ review på produktet der jeg kjøpte det, så får vi se om moderator slipper den igjennom  :)
Følg med følg med... http://www.jeep4x4center.com/boot-kit-cv-style-axle-4796233.html

« Siste redigering: Sø.,23,Februar,2014,22,37 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #19 på: Sø.,23,Februar,2014,22,41 »
har ikke du quadradrive Teerex? mener å ha lest at når det ikke er belastning på systemet så går den i 2wd??(RWD) blir vel ikke så mye besparelser da?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #20 på: Sø.,23,Februar,2014,22,51 »
Ja forsåvidt men alle akslinger og differ går jo rundt hele tiden uansett. Det er bare selve kraftoverføringen til foraksling som ikke er aktiv.
Ikke som eldre/andre 4WD systemer som har frihjulsnav, manuelle eller automatiske.
Hadde en Mazda E2000 med "automatiske" frihjulsnav. Man måtte rygge et par meter for å koble ut navene etter at man hadde kjørt med 4WD innkoblet.
Det var jo ingen midt-diff eller lignende på den så kjøring med innkoblet 4WD på asfalt var ikke helt bra.

Så selv om mesteparten/all kraften i teorien går til bakhjulene når man kjører på tørr/fast vei i jevn hastighet så blir ikke forbruket med Quadradrive så lavt som en ekte 2WD eller en 4WD med utkoblete nav. Vil jeg anta.
« Siste redigering: Sø.,23,Februar,2014,22,54 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #21 på: Ma.,24,Februar,2014,04,57 »
En annen grunn til at jeg kunne tenkt meg å kjøre 2WD er at jeg har EU kontroll til høsten.
EU kontroll vil vanligvis si at de "voldtar" quadradrive-diffene når de skal teste bremsene, for de kjører hvert hjul motsatt vei av det andre, siden de ikke har 4-hjuls rullende landevei.
Om de kjører begge bakhjulene rundt samme vei vil vel forakslingen kobles inn siden det er slik quadradriven virker (hjulspinn bak kobler inn drift på framhjul).
Hva som skjer om de kjører forhjulene rundt samme vei vet jeg ikke, men antar det ikke skjer noen innkobling av bakhjul da ?
Får teste det til våren, jekke opp bilen i alle hjørner og få noen til å hjelpe å snurre på hvert forhjul og se hva som skjer.

Denne måten å teste bremsene på var jeg ikke klar over før jeg så det med egne øyne sist da de skulle ettergodkjenne håndbrekket.
Så at bakhjulene ble kjørt hver sin vei, og det er jo nettopp det vari-lok'en i diffen prøve å motvirke.
Så det vil si at mange kan teoretisk ha fått redusert virkning av quadradrive etterhvert som kontrollene blir mange. Og det er jo slett ikke bra.
Antar at det genereres mye varme og evt. slitasje i lamellene i diffen når de tvangskjører hjulene motsatt vei av hverandre  :o

Bremsetest skal nok ikke gjøres slik på WJ/Quadradrive. Bremsene skal isteden testes med G-krafts måler ved kjøring.
Men det skjønner/vet som regel ikke tester/mekaniker sånn uten videre siden få bilmodeller har slike system.

Og dette har jo vært diskutert her inne før. Med fremre mellomaksling borte så kan de teste bremsene som en vanlig 2WD bil.
Vet ikke om det ville hjelpe å sette fordelingskassen i N, det er vel beregnet for sleping av bilen så det er vel bare girkasse/motor som er frakoblet da, mens lamellkoblingen i fordelingskassen er virksom som normalt ?

Det var nok flere som tenkte på dette problemet da WJ var relativt ny på markedet http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?134429-DEQ-test-QuadraDrive-WJ-(or-how-to-dyno-a-QD-WJ)
« Siste redigering: Ma.,24,Februar,2014,05,13 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #22 på: Ma.,24,Februar,2014,18,57 »

Bremsetest skal nok ikke gjøres slik på WJ/Quadradrive. Bremsene skal isteden testes med G-krafts måler ved kjøring.
Men det skjønner/vet som regel ikke tester/mekaniker sånn uten videre siden få bilmodeller har slike system.



Hvis du leverer bilen hos noen som har litt omløp i hodet og snakker med dem så tar de bilen ut på en liten prøvetur, husk at en flink mekaniker fortsatt har lov til å bruke fornuft. Min tok han bare på en liten kjøretur og testet bremsene. De fleste Jeep verksteder tar også bilen ut på en liten tur for å teste bremsene siden de i motsetning til bla. NAF vet at bilen ikke skal på en bremsetester. Dette svaret fikk jeg fra en importør av bremsetestere

"Biler med permanent firehjulstrekk og/eller LSD kan i utgangspunktet ikke testes på en rullebremseprøver.
For noen rullebremseprøvere eksisterer såkalte frirullesett for biler med permanent 4x4, som akselen som ikke blir testet kan stå i og rulle fritt. Men disse er ikke vanlige å bruke i Norge, vi har ingen etterspørsel fra våre kunder.
 
På de aller fleste biler med firehjulstrekk går det greit å teste bremsene i en rullebremseprøver ved hjelp av 4x4-programmet på bremsetesteren.
I 4x4-modus går rullene motsatt vei og tester H og V side to omganger. Dette vil ikke være noen god løsning med LSD.

For å teste din bil på rullebremseprøver vil jeg tro at den eneste løsningen er et frirullesett i kombinasjon med vanlig testmodus for tohjulstrekk.
"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #23 på: Ti.,25,Februar,2014,00,41 »
Meget bra av Morris å ta min relativt dårlige omtale av produktet inn uten diskusjon  :P

http://www.jeep4x4center.com/boot-kit-cv-style-axle-4796233.html

Får prøve disse neste gang, hvis man tør å bruke samme leverandør da http://www.4wd.com/Jeep-Drivetrain-Jeep-Axles-Differentials/C-V-Joint-Boot-Kit.aspx?t_c=12&t_s=237&t_pt=101521&t_pn=CRO4796233AB

Sikkert de samme som her http://www.ebay.com/itm/ACHSMANSCHETTE-99-04-JEEP-GRAND-CHEROKEE-WJ-WG-/300825118122?pt=DE_Autoteile&hash=item460a9305aa

Evt. gå for original... eller Triscan som skal være en premium leverandør, kanskje de har på BilXtra http://www.ebay.com/itm/TRISCAN-Faltenbalgsatz-fur-Antriebswelle-JEEP-CHEROKEE-I-ZJ-u-a-/181330523465?pt=DE_Autoteile&hash=item2a38243549

Fant den her men får beskjed at dette er et potensielt skadelig nettsted  :) www.autovarehuset.no/versiune/17736/tree/10114/.../43908893.html
« Siste redigering: Ti.,25,Februar,2014,01,21 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #24 på: Ti.,25,Februar,2014,07,08 »
Meget bra av Morris å ta min relativt dårlige omtale av produktet inn uten diskusjon  :P

Mitt inntrykk er at disse ikke har noe lager selv, så dårlig omtale får vel nye kunder til å bare velge bedre/dyrere produkter.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #25 på: Ti.,25,Februar,2014,07,18 »
Ja hvis de hadde noen gode alternativ så.. men det tar de kanskje inn i sortimentet etterhvert.
Andre har jo det.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #26 på: Ti.,25,Februar,2014,07,53 »
En annen grunn til at jeg kunne tenkt meg å kjøre 2WD er at jeg har EU kontroll til høsten.
EU kontroll vil vanligvis si at de "voldtar" quadradrive-diffene når de skal teste bremsene, for de kjører hvert hjul motsatt vei av det andre, siden de ikke har 4-hjuls rullende landevei.
Om de kjører begge bakhjulene rundt samme vei vil vel forakslingen kobles inn siden det er slik quadradriven virker (hjulspinn bak kobler inn drift på framhjul).
Hva som skjer om de kjører forhjulene rundt samme vei vet jeg ikke, men antar det ikke skjer noen innkobling av bakhjul da ?
Får teste det til våren, jekke opp bilen i alle hjørner og få noen til å hjelpe å snurre på hvert forhjul og se hva som skjer.

Denne måten å teste bremsene på var jeg ikke klar over før jeg så det med egne øyne sist da de skulle ettergodkjenne håndbrekket.
Så at bakhjulene ble kjørt hver sin vei, og det er jo nettopp det vari-lok'en i diffen prøve å motvirke.
Så det vil si at mange kan teoretisk ha fått redusert virkning av quadradrive etterhvert som kontrollene blir mange. Og det er jo slett ikke bra.
Antar at det genereres mye varme og evt. slitasje i lamellene i diffen når de tvangskjører hjulene motsatt vei av hverandre  :o

Bremsetest skal nok ikke gjøres slik på WJ/Quadradrive. Bremsene skal isteden testes med G-krafts måler ved kjøring.
Men det skjønner/vet som regel ikke tester/mekaniker sånn uten videre siden få bilmodeller har slike system.

Og dette har jo vært diskutert her inne før. Med fremre mellomaksling borte så kan de teste bremsene som en vanlig 2WD bil.
Vet ikke om det ville hjelpe å sette fordelingskassen i N, det er vel beregnet for sleping av bilen så det er vel bare girkasse/motor som er frakoblet da, mens lamellkoblingen i fordelingskassen er virksom som normalt ?

Det var nok flere som tenkte på dette problemet da WJ var relativt ny på markedet http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?134429-DEQ-test-QuadraDrive-WJ-(or-how-to-dyno-a-QD-WJ)


Innbiller meg at det kan gå begge veier. ettersom quadradriven bruker abs følerne bla til å justere hvem hjul som får best grep. kjørt med def abs føler non gang? det har jeg, bilen blir ubrukelig på litt røft føre=P
men mulig det ikke vil slå ut i så lave hastigheter som det er på bremserulla. ettersom de fleste abs følere må opp på ca 10km/t for å virke

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #27 på: Ti.,25,Februar,2014,07,55 »
Og besparelsen blir vel omtrent det samme som å kjøre med 1 i bilen kontra to vil jeg tru. Men bare å prøve da. hadde jo vært artig og se om det har no for seg=)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #28 på: Ti.,25,Februar,2014,10,29 »
Men nå er jo Quadradrive (WJ/WG) et helt mekanisk/hydraulisk system uten noe elektrisk/elektronikk.
Som består av 3 "gerotor"-pumper som pumper oljetrykk mot friksjonslameller når det oppstår hastighetsforskjell mellom for og bakaksling (dvs. når bakaksling roterer fortere enn foraksling), samt ved betydelig hastighetsforskjell mellom venstre og høyre hjul.
Så at ABS'en skal ha noen innvirkning der kan jeg ikke helt skjønne ?

I WK (fra 2005-) med Quadratrac I og Quadratrac II har de noe som heter Brake Traction Control System (BTCS) som kanskje er det du tenker på ?
http://www.wkjeeps.com/wk_4x4.htm#QDII

"In 2005 Jeep added traction control and replaced the New Venture Gear NV247 transfer case with the NV245 transfer case." http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four-wheel-drive_systems

I WK med Quadradrive II derimot har de kjørt inn elektronisk styring på diffene også.

"The ELSD Eaton EGerodisct is a hydraulically-operated electronically controlled limited slip differential that is capable of providing variable torque up to full axle lock."

"The Quadra-Drive II Jeep 4 x 4 system offers owners the ultimate in off-road capability. It combines the NV245 full-time transfer case with Electronic Limited Slip Differentials (ELSD) for best-in-class tractive performance. The system instantly detects tire slip and smoothly distributes engine torque to the tires with traction. In some cases, the vehicle will even anticipate low traction and adjust to proactively limit or eliminate slip.

 The heart of the system is the NV245 active transfer case. This transfer case includes a center differential coupled with an electronically controlled clutch pack, varying it from a completely open state to completely locked, and infinite possibilities in between. The 4-Low gear ratio is 2.72:1.

 Quadra-Drive II features an electronic shift mechanism with a unique engagement lever. The lever is conveniently located on the shift console. Pulling the lever up engages 4-Low. The lever returns to a resting position after activation. The transfer case also includes a neutral position for trouble-free towing vehicles, such as behind a motor home.

 A key component in the Quadra-Drive II system is the ELSD – an industry first application – and the new benchmark for automatic traction differentials. The ELSD use electronically controlled clutch packs to automatically and instantly vary from slip to lock at each axle. This maximizes traction when needed without any of the on-road drawbacks normally associated with such a robust 4 x 4 system.

 All components of the system work together, continually monitoring needs, to provide smooth and automatic application of the components for best-in-class tractive performance while improving the day-to-day on-road driving experience. For example, the ELSD releases the clutch packs in the front axle during turns to allow differentiation and prevent crow hop."
« Siste redigering: Ti.,25,Februar,2014,10,53 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #29 på: Ti.,25,Februar,2014,23,48 »
Hmm. Kanskje jeg er helt på bærtur.
har jo quadradrive på min og kan skrive under på at jeg merka stoor forskjell med def abs føler..
satt jo nesten fast på flatmark med snø. Spant bare på 2hjul osv. Så bytta jeg følern. En helt annen bil...
skal ikke være bombesikker. Kan jo ha vært andre omstendigheter men var sånn det virka som det var.