Skrevet av Emne: Drivakselmansjetter.  (Lest 8159 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Drivakselmansjetter.
« på: Sø.,23,September,2012,19,25 »
Noen som har prøvd Biltemas delbare drivakselmansjetter ? Tenkte det er raskt og enkelt, om de ikke går opp i liminga like kjappt som de er å sette de på...
Antar det er endel jobb å sette på orginale siden man må ut med stikkakselen...?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #1 på: Sø.,23,September,2012,19,50 »
hvis det er lenge siden ting har vært demontert foran så er det jo litt jobb å få løst alt kanskje.
men det er vel litt trangt å komme til for å montere en slik delbar mansjett sånn uten videre.


2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #2 på: Sø.,23,September,2012,22,07 »
Lenge siden = aldri ! :)
Om jeg går for vanlige mansjetter ;
Hvilken dimm er det på  hex hodet på boltene som holder stikkakselen på plass ?
Risikerer jeg at tetningsringen på akslingen ryker når jeg trekker stikkakslingen ?
Om jeg går for delbare mansjetter skal jeg nok få plass til limjobben, bare jeg får det rent og pent før jeg begynner...!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #3 på: Sø.,23,September,2012,22,28 »
Det er 13 mm 12-kant på de 3 boltene.
Jeg brukte 1/2" 12-kant (altså 12,7 mm) på noen av de gamle boltene siden de var litt redusert av rust. Børst/bank vekk evt. rust om mulig. Bare å banke på plass pipa så den ikke glipper. Spray CRC på enden av bolten som stikker ut på andre siden, og skru litt fram og tilbake hvis de går veldig tregt.
Jeg hadde bestilt nye bolter fra USA forresten, men kunne vel alltids ha brukt de gamle om igjen.
Og så må bremsekaliper tas av naturlig nok.

Tetningsringen ryker neppe hvis man er forsiktig, det er vel den lange stikkakslingen som er mest risikabel kanskje. Men metallringen rundt tetningsringen har jo en styringskon for å unngå skade.
Ha litt diffolje på splinesen.

Jeg "foret" mitt akslingsrør på begge sider med svarte 50 mm avløpsrør slik at ikke rust og slikt skulle dras med inn, og for framtidig rustbeskyttelse. Og så passet rørene de så godt inni der, de omslutter tett rundt metallringen på tetteringen innerst. Limte dem ytterst med tec 7 eller lignende. Sikkert bare tull men det så nå bra ut  :) Sees på det nederste bildet.

Jeg kjøpte andre klemringer til den minste enden av mansjettene (på bilxtra). De små som fulgte med mansjettene var litt slappe og da tyter det fort fett ut der. Kjøpte spesialtang på biltema.
« Siste redigering: Sø.,23,September,2012,22,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #4 på: Sø.,23,September,2012,22,52 »
Mulig Svensson har noe sånt liggende (nytt), send en PM og spør.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #5 på: Ti.,25,September,2012,15,23 »
Nå svarer jeg på generelt grunnlag, men du kjenner fort om Biltema sin er brukbar.
STIVE mansjetter lever sjeldent lenge på framhjula.... jeg mener bestemt å huske når jeg leita, at Biltema sine mansjetter er veldig stive, og at de derfor sprekker opp etter veldig kort tid... særlig når det blir kaldt i lufta og du legger over maks sving. Virka som de var mer Plast-baserte enn Gummi-baserte.

Få tak i noen som er av det "Myke" slaget hvertfal. Personlig brukte jeg universal QHI-mansjett som jeg den gangen fikk hos Torshov Bilrekvisita. Den er like fin nå etter 30 000km, og var særdeles fin å montere.

Det som var no dritt var å få stikkakslingen inn i diffen igjen uten å dra med seg all driten som lå der inne.
Endte opp med å få lirka inn ett rett skojern i bånn, som stikkakslingen kunne "gli på" inn til diffen uten å få masse drit på seg.
Det gikk akkurat...!
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #6 på: Ti.,25,September,2012,15,40 »
Flott innspill JGC_tech.  Verdt å tenke på. Ja endel produsenter bruker plastlignende greier, der hvor det burde vært gummi.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #7 på: Ti.,25,September,2012,16,49 »
her er vår venn youtube med aktuell snutt http://www.youtube.com/watch?v=uRKOl7sVYE8

her noen snodige mansjetter "stretch boots" http://www.youtube.com/watch?v=oEKY0uFlBpc&feature=related
De er iallefall svært fleksible http://www.youtube.com/watch?v=so9gMxzJH4k&feature=related

Jeg brukte vanlige Crown boots og demonterte akslingen fra CV-leddet, noe som ikke er spesiellt vrient. Da får man samtidig fyllt nytt fett helt inn i leddet.
Antar det er en fordel med mest mulig fett i ledd/mansjett så lenge det ikke lager noe trykk inni der.
« Siste redigering: Ti.,25,September,2012,17,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #8 på: On.,26,September,2012,18,11 »
 :) ja, de var i alle fall ikke harde !! Ser jo at det ikke er så grusomt mye jobb og trekke stikkakselen, så lenge jeg får løs tolvkantene som holder sjiten på plass..
Teerex ; du er jæ... god til å dokumentere greiene med bilder og film !

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #9 på: On.,26,September,2012,18,15 »
jo takk men det kommer jo opp alle mulig snutter som handler om samme emne bare man finner en først  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #10 på: To.,27,September,2012,02,03 »
Sett i gang og bytt dem. Det var noe av det første jeg gjorde på bilen og jeg hadde aldri gjort det før. Men sjekk boltene og bestill nye hvis de er rustne (dårlig hode). Ta fra hverandre og vask kuler og holder i mildt såpevann før du setter alt inn med fett og setter det på plass igjen. Fin mulighet til å bytte bremseskjold også hvis de er rusta opp.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #11 på: To.,27,September,2012,03,02 »
Vi med WJ slipper å bytte bremseskjold. Det er vel ZJ som har det foran.

Nye bolter er billige fra USA iallefall http://www.factorymoparparts.com/05012436aa.html

Jeg forstår forresten ikke hvorfor "mekanikern" i første snutt i innlegg #7 løsner navmuttern. Det er jo kun nødvendig ved bytte av hjullager eller drivledd.
« Siste redigering: To.,27,September,2012,03,04 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #12 på: To.,27,September,2012,15,36 »
Det var byttet på høyre side da jeg kjøpte bilen, og den ser fremdeles ny ut, så den får stå. Kun på venstre side den har morkna såpass at jeg vil bytte den. Like greit å bytte nå, før understellet er fullt av snø og is som smelter og lager søl i garasjen... :)

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #13 på: Ma.,31,Desember,2012,17,22 »
Etter alt for mye julemat og enda mer akevitt, tok jeg mot til meg og byttet mansjett. Har grua meg endel, men det var jo greiere jobb enn jeg trodde ! Værste biten var faktisk og få løs hubben. Men med pils og slegge kom den ! :) Resten var plankekjøring...  2-3000,- spart er godt og ta med etter julas ødsling..

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Drivakselmansjetter.
« Svar #14 på: Ma.,27,Januar,2014,23,40 »
Da er begge mine mansjetter røket, etter 10.000 km. De som jeg har bilde av lengre opp i tråden her.
De originale holdt fint 100.000 km uten å ryke. Så jeg skulle jo ikke ha byttet dem, evt. funnet noen bedre enn disse her:

http://www.quadratec.com/products/52449_0026.htm

Noen forslag til hvilke jeg skal prøve neste gang ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.