Skrevet av Emne: Pinjong-uling.  (Lest 9980 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #30 på: To.,19,Mars,2015,22,50 »
Høres bra ut :) Men er det bare simringen med støvtetting når man bytter?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #31 på: Fr.,20,Mars,2015,02,25 »
Ja, men det er jo denne crush-saken man kan bytte og som krever 350 Nm moment tror jeg det var, pluss noe finmomenter til.
Men som altså isteden bare monteres tilbake slik den stod med mutter i samme posisjon og antall runder så klart.

Youtube er vår venn med god info på denne jobben https://www.youtube.com/watch?v=Z0zz1_4UYqk
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #32 på: Sø.,29,Mars,2015,10,40 »
Skjønner ikke hva denne crush-saken er, men... :-P Hva heter det på engelsk?
Synes det ser temmelig lett ut å bytte den simringen, så prøver på det selv. Går nok fint å bare stramme mutteren til samme posisjon igjen :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #33 på: Sø.,29,Mars,2015,11,20 »
Crush sleeve... den skal forspenne pinjonglageret.

Ja strammer du til eksakt posisjon og så kanskje 1-2 mm ekstra så er du sikker på at det ikke er for lite forspenning og dermed blir slakk i lageret.
Det har iallefall funket for meg de siste 18.000 km.

For å være sikker så brukte jeg et knep for å måle rotasjonsmomentet på pinjongen etterpå. Det skulle vel være i området 1-2 Nm såvidt jeg husker.
Står iallefall i servicemanualen.
Det viktigste er at man aldri må la mutteren være tilbakeskrudd fra strammeste punkt den har vært i, for evt. å få mutter i korrekt innstilling hvis man har strammet for mye.
Da må crush sleeve byttes og heftige moment må brukes for å få muttern til korrekt posisjon igjen.

« Siste redigering: Sø.,29,Mars,2015,11,39 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #34 på: Sø.,29,Mars,2015,20,08 »
Åja, nå skjønner jeg! Da må jeg si det frister lite å gjøre det selv likevel. Er lett å stramme for mye så vet ikke om jeg tør da rett og slett... Koster ikke mye å få det utført på et verksted heller.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #35 på: Sø.,29,Mars,2015,22,29 »
Tja vet nå ikke det, det er jo rimelig greit bare man passer på at man ikke drar merket langt forbi  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #36 på: To., 2,April,2015,04,14 »
Det som er saken er at hvis man ikke skal bytte pinjong-lager så skal mutteren trekkes slik at pinjongens rotasjonsmoment er 0,56 Nm høyere enn før demontering.
Dvs. at man må måle rotasjonsmomentet før demontering.

« Siste redigering: To., 2,April,2015,04,39 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #37 på: To., 2,April,2015,04,28 »
Men det første bildet i forrige innlegg var fra en debatt på facebook.
I manualen jeg har for år 2000 står det litt forskjellig så det var jo pussig.
Det var den jeg fulgte iallefall.
Bruker man ny "crush sleeve" er det andre momenter.
« Siste redigering: To., 2,April,2015,04,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #38 på: To., 2,April,2015,11,26 »
det er som teerex sier det skal trekkes litt mere til ved bytte av tettering når de brukte lagrene  benyttes, brukte lager ca 6-7 foot pound
ved skifte av lager så skal det monteres ny cruchsleeve og trekkes til riktig moment
men det er dreiemomentet som skal være riktig det måles i foot pound og det momentet er ca 15 +- foot pound  med nye lager

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #39 på: To., 2,April,2015,11,32 »
Huff det dærre foot-pound er vanskelig  :D

0,56 Nm ekstra rotasjonsmoment blir vel 5 inch pound ifølge manualen.
Altså ikke 0,56 Nm ekstra moment på mutteren  :P

1-2,8 Nm står det vel videre, og 10-25 inch pound ved bytte av lager og crush sleeve.
I 1999 og 2000 manualen iallefall.

I 2001 manualen er det visstnok økt til 1,7-3.4 Nm og 15-35 inch pound av en eller annen grunn jeg ikke vet.
Samt at ordlyden er noe endret.

Må nesten lese begge manualene inngående for å skjønne hva som er endret og kanskje hvorfor, og om 2001-manualen evt. gjelder for 1999 og 2000 også eller ikke ?

Det er jo flere scenarier omtalt, alt etter hva som skal skiftes.  Bare tettering, eller crush sleeve og lager også.

I ei WJ-gruppe på facebook ble de irritert da jeg påpekte forskjellene i manualene men de kunne ikke forklare hvorfor det var slik.
« Siste redigering: To., 2,April,2015,11,46 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #40 på: To., 2,April,2015,11,44 »
det skal ikke være lett med de forskjellige måle enhetene
jeg kjøpte  spesial verktøy til justering av piniong preload  og den måler bare i foot pound

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #41 på: To., 2,April,2015,11,48 »
Hmm hvordan greier den å måle i inch pound som oppgis som måleenhet i manualen,  hvis den er i foot pound ?
Det er jo ca 12 tommer i en fot så det blir jo mye 0 med desimaler.

Jeg brukte en fiskevekt og 10 cm arm, slik at 1 kg tilsvarer 1 Nm moment.

Max tillatt moment på mutteren er forresten økt fra 353 Nm i 1999/2000 manualen til hele 678 Nm i 2001-manualen  :o
Der falt jeg egentlig av lasset litt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #42 på: To., 2,April,2015,11,53 »
fant en tabell på nett som oversatte til foot pound ,men jeg husker ikke hvor det var

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #43 på: To., 2,April,2015,12,00 »
En slik enkel sak kan jo funke

2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #44 på: To., 2,April,2015,12,06 »
Denne anbefales på denne siden ang. pinjong justering http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Gear_Setup/
Den måler i inch pounds. Men den koster en formue!
Så de nevner at typen i innlegget mitt over kan brukes isteden.



Min nesten-gratis fiskevekt-patent under her

« Siste redigering: To., 2,April,2015,12,28 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.