Skrevet av Emne: Pinjong-uling.  (Lest 9981 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #15 på: Lø., 7,Mars,2015,21,43 »
Går helt greit det, kjørte uten fremre mellomaksling i hele fjor sommer.

Blir det samme som å kjøre med konstant 4WD, for kassa tror jo at bakhjulene spinner hele tiden, men det blir jo ingen slitasje siden det ikke er noen motstand foran.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #16 på: Lø., 7,Mars,2015,22,34 »
Stemmer :-) Da skal jeg ta den av og se om ule-lyden forsvinner eller fremdeles er der.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #17 på: Sø., 8,Mars,2015,10,57 »
Jeg har også hatt uling i min 2001. Hørtes ut som om den kom bakfra. Da jeg byttet drivakselmansjetter foran fylte jeg på den oljen det skal være, 75x140 syntetisk. Synes ulingen er betydelig redusert. Tror en del kjører med billigere olje/feil type. Snakket med en som driver verksted og han sa at D30 akslingene var kjent for uling og det er derfor fabrikken har spekket 75x140 olje foran. Det er jo litt rart at Jeepen skal ha mye bedre olje i framakslingen, da den i utgangspunktet har mye mindre belastning enn bakakslingen ved normal kjøring.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #18 på: Sø., 8,Mars,2015,12,52 »
olje i bakaksel er også 75w140

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #19 på: Sø., 8,Mars,2015,19,12 »
Uling i bakaksel er vel heller ikke et ukjent fenomen ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #20 på: On.,11,Mars,2015,10,20 »
olje i bakaksel er også 75w140
jeg pleier å støtte meg på WJJEEPS.com og der står det følgende for D44.

Thermally stable SAE 80W-90 gear lube
Mopar® P/N 04874468
For heavy-duty or trailer tow use:
SAE 75W-140 synthetic

Det tolker jeg som at 80-90 olje er bra nok. For framakslingen står det at du SKAL bruke 75W-140 i framaksling (1999-04).
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #21 på: On.,11,Mars,2015,17,34 »
Quadra-Drive skal ha 75W-140 både foran og bak.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #22 på: On.,11,Mars,2015,21,36 »
Tok av fremre mellomaksel på WJ'n nå i kveld og tok en kjøretur. All uling og rumling borte :-) Det er det bakre cv-leddet som jeg trodde. Er en god del slark alle veier omtrent på det også har mansjetten gått for en stund siden og det så ganske tørt ut inni der, så det er nok fra bilen var ny.
Bestiller nytt fra Maldal :-)
Synes foresten slip yoken også er litt slarkete, men de skal kanskje være sånn...? Klakka litt inni akselen da jeg vrei den frem og tilbake da den stod på bilen. Går det an å få smørt den opp på noen måte med tanke på at det ikke er smørenippel på disse? Bilen har gått 149k km nå. Burde jeg bare bytte det bakre, defekte cv-leddet eller anbefales det å bytte hele akselen?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #23 på: On.,11,Mars,2015,21,55 »
Har man kjørt lenge med defekt drivledd kan jo splines'en på akslingen skades/slites. Evt. ruste.
Jeg bestilte nytt bakre ledd fra USA til en billig penge, mye billigere enn Maldal. Men nå er jo dollarkursen noe høyere enn i 2012 da.
Har kjørt 18.000 km med 2" heving og leddet er ennå like fint så da holder det nok en god stund med til.

Du får vel smurt opp fremre ledd om du demonterer mansjetten.
« Siste redigering: On.,11,Mars,2015,21,59 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #24 på: On.,18,Mars,2015,16,29 »
Har montert fremre mellomaksling igjen med nytt bakre cv-ledd fra Maldal og all ulyd er borte ;D
Det lekker en del olje ut fra pinjongen fortsatt, så her må jeg bytte simringen også. Er det en grei jobb på disse D30-akslingene?
Har isåfall tenkt å kjøpe meg denne kjekke saken fra e-bay http://ecx.images-amazon.com/images/I/31q8HS6e6IL.jpg for sånne jobber hvis ingen vet om steder her til lands man kan få sånt?
« Siste redigering: On.,18,Mars,2015,16,33 av KnuNor »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #25 på: On.,18,Mars,2015,16,59 »
tror biltema har en sånn

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #26 på: On.,18,Mars,2015,18,20 »
Ingen store problemer å bytte simmerringen på D30, jeg gjorde det i 2011 samtidig med akseltetningene.
Relativt enkelt å få ut den gamle uten spesialverktøy.
Men det er ganske viktig å følge servicemanualen for det er snakk om en del sære momenter, bokstavelig talt.
Har vel skrevet om det meste i den tråden min fra den gang da, fra reply #69 http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6901.msg52372.html#msg52372
Det er både en støvtetting og selve simmerringen.
« Siste redigering: On.,18,Mars,2015,18,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #27 på: To.,19,Mars,2015,09,18 »
Skjønner, men de sære momentene der har det egentlig noen særlig praktisk betydning? Blir det helt feil om jeg bare setter overrett merke på aksel og mutter og skrur det til samme sted når jeg setter det sammen igjen? Tviler litt på om verksteder gjør det på måten også...?
Bestiller jeg simring fra Maldal import er det bare bilde av simringen, så det er vel simring med støvtetting i et?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #28 på: To.,19,Mars,2015,10,49 »
det går fint å skifte simmeringen ved å sette merker så mutteren kommer på samme plass som før,bare husk å merke yoken så den også kommer på riktig plass

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #29 på: To.,19,Mars,2015,20,35 »
Jeg strammet mutteren ørlite mere enn merket, tror jeg leste om det et eller annet sted.
Har iallefall funket fint i snart 20.000 km.
Men målte jo også moment med fiskevekt siden det ikke er statisk moment men dreiemoment som skal måles og det er fint lite det er snakk om.
Bare for sikkerhets skyld.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.