Skrevet av Emne: Pinjong-uling.  (Lest 9979 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Pinjong-uling.
« på: Ti.,23,August,2011,22,11 »
Har nokså typisk pinjong/kronhjul-uling i bilen når jeg passerer 90 km/t. Saken er bare den at det høres ut som den kommer fra midt under bilen ! Klarer ikke å lokalisere lyden skikkelig når jeg sitter i bilen... Hvor eller hva er typisk slitasjepunkt i så henseende på en wj som har rulla 200k ?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Pinjong-uling.
« Svar #1 på: On.,24,August,2011,08,55 »
Har nokså typisk pinjong/kronhjul-uling i bilen når jeg passerer 90 km/t. Saken er bare den at det høres ut som den kommer fra midt under bilen ! Klarer ikke å lokalisere lyden skikkelig når jeg sitter i bilen... Hvor eller hva er typisk slitasjepunkt i så henseende på en wj som har rulla 200k ?

Kjenner til dette ja  :-[

Min WJ ble stille etter overhaling av diffen fram, nytt kronhjul/pinjong og nye lager.

Regner med du også har Quadradrive? En enkel metode for å prøve å lokalisere lyden er å plukke ut mellomakslingen fram, kjør en tur og hør om lyden forsvinner eller forandrer seg.

Har du uling uansett, eller kommer det når du slipper gassen/bilen ruller?

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Pinjong-uling.
« Svar #2 på: To.,25,August,2011,18,44 »
Den er der både drivende og dreven. Kun stille når jeg holder gassen midt mellom, liksom. (verken drar eller bremser)

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Pinjong-uling.
« Svar #3 på: To.,25,August,2011,20,49 »

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: Pinjong-uling.
« Svar #4 på: Fr.,26,August,2011,08,20 »
Ok, står litt info her da http://www.wjjeeps.com/tsb.htm#DIFFERENTIAL

Artig å lese at ca 80% av den lange lista med TSB'er gjelder for 99 WJ. JIPPI! for de som har det (inkl. meg)  :P

Men bank i bordet så har min nå oppført seg eksemplarisk bortsett fra diverse lyder (som jeg knapt legger merke til lenger) nå siden februar 2010.
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget gon

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Re: Pinjong-uling.
« Svar #5 på: Fr.,26,August,2011,19,42 »
Uling i bakaksel er særlig typisk for Chryslerakselen. Jeg har skiftet alle lager i diffen og alle hjullager og har fått en kjenner til å sette opp differensialen på nytt. - Men akselen uler likevel ved pådrag rundt 70 - 80 km/t. Så lenge lyden ikke blir verre, er det visst ikke noe å bry seg om. Angivelig går den minst 100k til med lyden. Men det er en mental prøvelse å høre på.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Pinjong-uling.
« Svar #6 på: Lø.,27,August,2011,21,33 »
Ok, står litt info her da http://www.wjjeeps.com/tsb.htm#DIFFERENTIAL

Artig å lese at ca 80% av den lange lista med TSB'er gjelder for 99 WJ. JIPPI! for de som har det (inkl. meg)  :P
Så vi som har WJ produsert i 2000 er altså heldige da?  :P Bortsett fra dårlig antirustbehandling i forstillinga  :(
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Pinjong-uling.
« Svar #7 på: Sø.,28,August,2011,00,23 »
Uling i bakaksel er særlig typisk for Chryslerakselen. Jeg har skiftet alle lager i diffen og alle hjullager og har fått en kjenner til å sette opp differensialen på nytt. - Men akselen uler likevel ved pådrag rundt 70 - 80 km/t. Så lenge lyden ikke blir verre, er det visst ikke noe å bry seg om. Angivelig går den minst 100k til med lyden. Men det er en mental prøvelse å høre på.

CV leddene på mellomakslene uler og endel, spesielt hvis de er litt slitt. Ble mye mindre støy når jeg byttet. ;-)

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Pinjong-uling.
« Svar #8 på: Sø.,28,August,2011,18,48 »
Er ellers så stille i denne bilen, så ulinga er irriterende.. Har ikke testa hvor den slutter, men under 90 kmt. så er det ingenting. Om jeg bytter til tykkere olje på diffene ; vil det hjelpe ?

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Pinjong-uling.
« Svar #9 på: Sø.,28,August,2011,19,08 »
Er ellers så stille i denne bilen, så ulinga er irriterende.. Har ikke testa hvor den slutter, men under 90 kmt. så er det ingenting. Om jeg bytter til tykkere olje på diffene ; vil det hjelpe ?

Blir ikke det å utsette problemet en stund da, siden pinjonglagrene i utgangspunktet er utslitt? Såfremt det er diffen som uler da?

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: Pinjong-uling.
« Svar #10 på: Ma.,29,August,2011,16,33 »
Joda, en utsettelse er det nok. Men noen skriver at Chryslerakslingene er kjent for uling, og da tenker jo jeg at å "bringe de til stillhet" med tykkere olje ikke er skadelig... Kan jeg kjøre 5-7 år med dette er det jo helt legalt med medisin... -men gjør jeg galt værre, holder jeg jo klart igjen !

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Pinjong-uling.
« Svar #11 på: Ti.,30,August,2011,22,04 »
Joda, en utsettelse er det nok. Men noen skriver at Chryslerakslingene er kjent for uling, og da tenker jo jeg at å "bringe de til stillhet" med tykkere olje ikke er skadelig... Kan jeg kjøre 5-7 år med dette er det jo helt legalt med medisin... -men gjør jeg galt værre, holder jeg jo klart igjen !

Går jo sikkert an å prøve med 80w-90 eller noe??

Men ang. Chrysler akselen, er det ikke en sammenblanding av Cherokee XJ som har vært levert med Chrysler 8.25?
WJ med 4x4 har jo Dana 44. Er jo forsåvidt overkommelige priser på kronhjul/pinjongsett og lagersett i USA.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #12 på: Lø., 7,Mars,2015,15,54 »
Jeg har også fått denne ulinga nå :-(  Begynte for noen uker siden og har blitt bare verre og verre. Klarer ikke helt å høre om det kommer fra midt under bilen eller forfra... Det begynner ved rundt 60 km/t og øker bra på oppover til 110. Er nok værst ved 80-90.
Bilen er en 99 og har gått bare 148k km. Har med ulinga begynt å svette litt olje fra pinjongen også, så håper på det i dette tilfellet bare er pinjong lageret som er gåent. Kan det være sannsynlig? Drevene i diffen kan vel ikke være utslitt etter denne km standen?
« Siste redigering: Lø., 7,Mars,2015,16,13 av KnuNor »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Sv: Pinjong-uling.
« Svar #13 på: Lø., 7,Mars,2015,17,39 »
Har nokså typisk pinjong/kronhjul-uling i bilen når jeg passerer 90 km/t. Saken er bare den at det høres ut som den kommer fra midt under bilen ! Klarer ikke å lokalisere lyden skikkelig når jeg sitter i bilen... Hvor eller hva er typisk slitasjepunkt i så henseende på en wj som har rulla 200k ?
Har du funnet ut av hva ulelyden kommer fra nå Jensobents? Jeg sliter med det samme nå :-/
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Pinjong-uling.
« Svar #14 på: Lø., 7,Mars,2015,17,42 »
Hvordan er NV-247 kassa å kjøre uten fremfre mellomaksel forresten? Tåler den det? Blir kanskje det samme som å kjøre som vanlig uten hjulspinn og differanse mellom bak/foran?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.