Skrevet av Emne: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....) + montering av ekstra varme  (Lest 10134 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #15 på: Ma.,13,Desember,2010,22,17 »
Godt tips det ja! Den sitter i topp nr 4, tror den har samme delenummer som temp føler til instrumentet (topp nr 3)

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #16 på: Ma.,13,Desember,2010,23,18 »
Ja, hadde og mistanke til tempsensorene. Det er to sensorer. Den ene går til ecm (engine comntroll module) som sitter under baksetet. Den andre går ifølge koblingsskjema til pcm (powertrain controll module) som står bakerst til venstre i motorrom.

Gikk en tur i garasjen i dag for å feilsøke litt.Tok av pluggene på ecm og åpnet dekslet på dem og tok bort li tt teip. Brukte nål og stakk i ledningene til temp sensoren. Motoren var ca 40 grander (brukte IR måler) og motstanden ca 5000 ohm så det skulle være rett. Plugget tilbake kablene for å starte motoren og måle litt med motoren i gang etter overslag eller kontaktfeil på diverse sensorer (ledninger) jeg hadde sett meg ut. Men det rare var at feilen plutselig var borte. Motoren gikk fint og jevnt og glødereleene lå ute (etter at etterglødinga ver ferdig). Hadde den stående i garasjen i over en halv time på tomgang uten et eneste blink. Tenkte etterpå at det kanskje var siden jeg hadde plugget ut ecm med strømmen på og at den eller de andre 'hjernene' hadde tilbakestilt seg på en eller annen måte. Er sikkert ikke så bra å koble fra med strømmen på, men jeg glemte meg rett og slett bort. Har hatt av batteriet flere ganger før uten at det har hjulpet. Så det ser ut som den er blitt frisk nå.

Mulig at det er en funksjon for ettergløding etter at etterglødingen er over, men det står det ikke noe om i verkstedshandboka. Periodene var så korte (fra mindre en et sekund til ca 5 sek) og ujevne at jeg har liten tro på at det skal være slik.

Tok en testtur, og syns motoren går penere og mer stille. Var en ganske markant diesel kakling rundt 2500 o min før (3 gir i 80-90 og jevn fart) Denne er blitt borte nå. Ser og ut som motoren går med litt lavere tommgangsturtall og viftereima bråker nesten ikke lengre. Så hvis dette varer så er jeg veldig fornøyd.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #17 på: Sø.,26,Desember,2010,23,41 »
Ser ut som bilen er blitt frisk. :D Ikke mer blinking eller klapring i glødereleene på tomgang. Så feilen var vell bare at hjernen hadde hengt seg opp.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #18 på: Ma.,27,Desember,2010,20,01 »
Skulle ikke ha skrevet at den var frisk, for i morges når jeg startet den opp for å tine av isen så var blinkingen tilbake. Hadde for en gangs skyld god tid så jeg åpnet panseret og fikklet litt med ledningene til temp sensoren. Fant ut at når jeg bøyde ned ledningen til den ene så kom glødingen på hele tiden. Når jeg retta den ut så la glødereleet ut og blinkingen forsvant. Så det er nokk brudd i ledninga til sensoren. Var jo å fiklet litt med disse når jeg målte tidligere og det har vell vært kontakt helt til nå.


Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #19 på: To.,10,Februar,2011,21,38 »
hvordan går det? Har selv fått dette problemet og bilen er tungstartet når kald.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #20 på: Ti.,15,Februar,2011,17,27 »
Har enda problemet. Har sprayet med elektronikkrens og crc. Kommer tilbake etter en stund og jeg må rikle på pluggen for å få det til å funke. Er vanskelig å komme til uten å demontere noe siden ledninga er veldig kort og langt nedi. Dette er nokk også årsaken til feilen da pluggen står i spenn og vibrerer når motoren går. Er vell ingen annen utvei en å demontere slik at jeg kommer til sensor, plugg og ledningen for grundig sjekk

Har og problemer med at den er tungstartet og noen ganger ikke starter. Ofte går den veldig urolig etter start. Men noen ganger starter den med en gang og går fint. Om det er -10 eller 0 ute har lite å si. Av og til er det og dårlig respons ved gasspådrag.


Utlogget ZJZJZJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #21 på: Ti.,15,Februar,2011,19,24 »
Hei,har du sjekka glødepluggene ?
Jeg hadde samme problem,på tysk bil med japsemotor,men den oppførte seg på samme måten.
Bytta glødepluggene,men fikk samme problemet etter 3-4 mnd....
Da sjekka jeg motstanden i pluggene og den var ok og starta en lang prosess med feilsøk uten resultat.
Monterte ut glødepluggene til slutt å testa dem med startkabler fra batteri og selvfølgelig var en gåen...
Bytta den med en gammel en som var ok og hokus pokus, fin lading og lettstarta kone bil  ;D
Inbiller meg at lade rele føler på motstand og kompangserer u-avhengig av info fra temp sensorer.....men etter 3-4 mil fungerte opal'n ok.
Får vel pepper for å nevne opel med japsedisel i Dette utmerkede forum,men samme prinsipp i teknikk kan gi positive utslag  8) Må nevne at konebilen er snart moden for hugger'n,så tips om pendlervennlig Jeep motas med takk,0,43 på 6 mils strekning er vel vanskelig å kopiere med 4wd,men allt under 0.7 er jo supert,og ingen wv motor takk.......men nå har jo jeg skifta tema som vanlig  :P

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #22 på: Ti.,15,Februar,2011,23,48 »
Hei

Er ikke glødepluggene. Den ene dagen starter den lett i minus 15, mens neste dag når det er 0 så er den helt død... Har sjekket glødepluggene, målt motstand og strømtrekk og byttet releene. Så det er det ikke. Er garantert kontaktleif i pluggen. Har faktisk demontert elendigheita i dag. Gaflene i pluggen var ganske slarkene. ingen tegn til korrosjon. Måtte ut med innsugsslange, gasswireoverføring, dieselfilter, viskermotor... for å komme til slik at jeg kan skjøte kabelen. Har prøvd å lete etter ny plugg på nettet, men finner ikke noe som ligner. Tenker at jeg tar ut sensoren i morgen å lodder ledningene rett på sensoren (lager en liten forlengelse slik at ledninga blir lengre. 

Er ikke WV motor i Jeep, produsenten heter WM. Pluggen og sensoren har ikke noe med WM å gjøre da den er en mopar del. Er samme tilkobling kobling som 4.0 og 4.7 (tror jeg)
Er ihvertfall mange like sensorer med tilsvarende plugg på ebay.

Har og montert ekstra 'radiator' til varmapparatet. Kjøpte denne: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120681305529&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT
Kjøpte den 9 februar og fikk den levert på jobben i dag. Det er ikke så verst helt fra hong kong, og bare 25$ i frakt.  Den var litt i største laget, men fikk plass.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #23 på: On.,16,Februar,2011,18,55 »
Er ikke WV motor i Jeep, produsenten heter WM. Pluggen og sensoren har ikke noe med WM å gjøre da den er en mopar del. Er samme tilkobling kobling som 4.0 og 4.7 (tror jeg)
Er ihvertfall mange like sensorer med tilsvarende plugg på ebay.

Joda, er VW 2.0 tdi i Jeep Patriot og Compass :) (Dodge Avenger også)

Er det sensoren i topp 4 du sliter med?
Hvis du napper av kontakten før du tar en kaldstart, så skal glødelampa stå i 20-30 sek mener jeg å huske, tomgangen skal også opp på ca 1000 rpm. Er sikkert noe kontakttrøbbel en plass, håper du får skikk på det  :)

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #24 på: On.,16,Februar,2011,19,13 »
Har enda problemet. Har sprayet med elektronikkrens og crc. Kommer tilbake etter en stund og jeg må rikle på pluggen for å få det til å funke. Er vanskelig å komme til uten å demontere noe siden ledninga er veldig kort og langt nedi. Dette er nokk også årsaken til feilen da pluggen står i spenn og vibrerer når motoren går. Er vell ingen annen utvei en å demontere slik at jeg kommer til sensor, plugg og ledningen for grundig sjekk

Har og problemer med at den er tungstartet og noen ganger ikke starter. Ofte går den veldig urolig etter start. Men noen ganger starter den med en gang og går fint. Om det er -10 eller 0 ute har lite å si. Av og til er det og dårlig respons ved gasspådrag.


Har vært i kontakt med Jeep verksted tidligere og dem målte tempgivere med stor differanse.. ene målte nesten 20+ grader og den andre 18- grader. Den reelle temperaturen mellom 15 og 20- grader. Verksted mente dette kunne være ledningsbrudd en plass mellom giver og kontrollenhet. Men har vært i kontakt med annet ikke merkeverksted, de har vært borti at dette er et problem på Jeep. At det blir dårlig kontakt mellom giver og plugg. De lodder ledningne slik at problemet forsvinner. Når det gjelder unormalt ganglag opplever jeg også dette, men kan virke som at det er en eller to sylindere som ikke blir varme nok. På eksosen ser vi en del uforbrent diesel.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #25 på: On.,16,Februar,2011,19,36 »
Egr systemet tvinger jo en del "gørr" inn i motoren da, derfor glødepluggene får et oljelag på seg, går an å blende av dette ved vakumklokka som sitter ved innsug/eksos manifold. Ellers så kan utette slanger som slipper inn litt luft i systemet forårsake disse symptomene, eller at håndpumpa på dieselfilterholderen er utett, jeg kjøpte ett o-ring sett hos et lokalt byggevarehus, og la på o-ring på alle skruene oppå filterhuset.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #26 på: To.,17,Februar,2011,00,19 »
Har lagt merke til det samme. Av og til starter den veldig tungt. En gang måtte jeg prøve over 10 ganger før motoren begynte å starte. Glødet mellom hver gang, og det kom mye dieselrøyk før den startet. Var ikke spesielt kaldt, dvs like over 0 grader. I går startet den fint på første forsøk (8 minusgrader), men begynte å gå ujevnt og stoppet etter ca 10 sek. Så måtte gløde og starte på nytt. Var en dag det var litt under 15 grader, og da startet den fint uten røyk. Da var det ikke klappring i glødereleene eller blinking i lysene. Så er sikker på at vakkel på sensoren er feilen. Er jo ikke så rart den ikke vil starte hvis det er 0 grader og hjernen tror temperaturen på motoren er 80 grader, eller kanskje -30.
En annen ting jeg har merket er at når det er dårlig kontakt og gløde releene klaprer på tomgang så hender det at motoren er lite turtallsvillig. Vanskelig å få over 2000 omdreininger uten å klampe gassen i bånn. Kjedelig når man skal kjøre forbi og det ikke skjer noe.... Men tror og at dette og er pga vakkelkontakten.

Skal skrue sammen i morgen tror jeg hvis jeg får 3 veis kranen til den nye radiatoren til varmapparatet.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #27 på: Fr.,18,Februar,2011,00,13 »
Ja, da er tempsensorene kommet på plass og har fått permanent tilkobling
Før, ledningen til den bakerste har jeg klipt av


Dette måtte demonteres for å komme til:



Lodding av ny ledning på tempsensoren. Brukte en bil ølflex ledning som tåler vibrasjoner.




Ferdig med krympestrømpe.




Montert på bilen, loddet mot ledningsnett og krympestrømpe over



Dagens quiz, hva slags bil er dette:



Denne er vell enklere



Så får nå bare håpe at den blir frisk nå.....

Her er  bilde av den ekstra radiatoren til varmapparatet, var litt i største laget, men gikk akkurat.



Håper jeg får 3 veis ventilen i morgen slik at jeg kan få prøvekjørt og se om det blir varme i bilen

Utlogget Mussa

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 188
  • 95" XJ 4.0L HO Limited
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #28 på: Fr.,18,Februar,2011,00,36 »
:) Tipper det er en gammel Granada..
1995 XJ 4.0HO Limited
1990 Mazda Miata MuSsA Edition

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Tull med dynamoen, (egentlig glødepluggrele.....)
« Svar #29 på: Fr.,18,Februar,2011,15,15 »
godt man får brukt Oljekjølere til noe annet enn bare KJØLING og ;D
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm