Skrevet av Emne: Trenger info om lock-up  (Lest 7659 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #30 på: To., 6,Februar,2014,18,01 »
På min WJ 2001, 4,7l er det full OBD2 tilgang på de parameterene som skal være tilgjengelige.
Min ZJ -97 diesel var det kun begrenset tilgang på noen parametere, men den har obd2 kontakt, og jeg fikk kontakt, men begrenset antall parametere.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #31 på: To., 6,Februar,2014,18,06 »
Det kan jo stemme siden det står at fra jan. 2001 skal WJ være OBD2 kompatibel i Europa.
Lurer på om det vil si at 3,1 TD produsert i jan. 2001 kan omprogrammeres/tunes direkte istedenfor omlodding av chip'er slik som 99/00 må.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #32 på: Fr., 7,Februar,2014,10,02 »
I USA ble vel obd2 standarden innført i 1996? eler var det tidligere? Og siden da har du obd2 kontakten under rattet. Men ser ut som tilgang er begrenset på Europeiske biler frem til 2001.

Du får ikke tilgang til parametere du kan programere om, med en standard obd2. Den gir deg i følge reglene kun tilgang til å lese av verdier som kan påvirke avgass utslipp og resette feilkoder i forbindelse med dette.
Noen obd2 enheter har software så de kommer lengre inn i programvaren og lese av andre systemer som bremser og body control module, men de koster raskt mere.
For å få full tilgang må du ha Chryslers egen programvare (DRB). Og den koster mye. Du abonnerer på den og det koster såpass at et bilverksted må reparere ganske mange biler i året for at det skal lønne seg. Og selv hos Chrysler er det forskjellige nivåer på hvor langt inn i systemet du kommer. (Er vel det samme hos alle bilmerker i disse dager.) 
Å få tilgang til det aller helligste er det vel bare fabrikken selv som kan.

Det finnes sikkert pirat programmer som kan hacke seg inn, men vet ikke hvor.

Burde egentlig være slik at fabrikkene var tvunget til å frigjøre programvaren etter for eksempel 10 år, eller enda bedre, når nybil garantien utløper.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #33 på: Fr.,14,Februar,2014,21,32 »
Jeg hopper inn i diskusjonen. Her på forumet er det skrevet side opp og side ned om Lockup.
Jeg ville være overasket om noen av disse europeiske (Østerike) WJene har fungerende lockup under 120 kmt. Kanskje de Franske fungerer som meningen var, rundt 75 kmt.
Min er fra Gratz og jeg hadde ikke Lockup før jeg monterte den såkalte Mystyery Switch. Nå fungerer den som bare dét, men må skrues av og på manuelt. Ingen problem. Det er sååå deilig å se disse omdreiningene senker når den skrues på. Go for it. Vel verdt.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #34 på: Fr.,14,Februar,2014,22,57 »
Ikke minst med cruise-control innkoblet er lock-up nesten et must.
Men hvilke WJ er franske ?

Som tidligere nevnt, eneste problem man kan komme opp i er om man må nødbremse og lock-up er innkoblet med manuell switch.
Det vil nok øke bremselengden en del, og man får uheldig stopp av motor, eller defekt lock-up.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #35 på: Lø.,15,Februar,2014,08,26 »
Ikke minst med cruise-control innkoblet er lock-up nesten et must.
Men hvilke WJ er franske ?

Som tidligere nevnt, eneste problem man kan komme opp i er om man må nødbremse og lock-up er innkoblet med manuell switch.
Det vil nok øke bremselengden en del, og man får uheldig stopp av motor, eller defekt lock-up.

Nå har jeg ikke denne bilen selv, men det er jo minste problemet i verden å lage en bryter som slår seg av hvis man berører bremsepedalen, ett rele som kobler ut så fort det kommer strøm til bremselysa. Kan umulig være vanskelig å lage noe som slår den av etter hastighet/turtall heller.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #36 på: Lø.,15,Februar,2014,10,50 »
Det er jo et par stk. her som har prøvd seg med mere avanserte oppkoblinger enn bare enkel motstand og manuell bryter.
Vi andre avventet vel litt det for å se hvordan det funket og/eller om det kom noen enklere/bedre løsninger fram i lyset.
Iallefall en kobling mot bremselyset hadde jo vært ønskelig.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #37 på: Lø.,15,Februar,2014,13,07 »
Peace of cake  8)

Noen timers arbeid og fundering for å få det til, men absolutt verdt strevet. Min løsning har fungert perfekt på min bil i over to år.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,9811.msg59887.html#msg59887

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #38 på: Lø.,15,Februar,2014,15,48 »
Piece of cake skal det være... Engelsken blir fort litt knotete når jentutten smører seg bort i OL  ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #39 på: Lø.,15,Februar,2014,15,54 »
Åssen fikk du teksten til  å vandre på den måten?  :)

For sikkerhetens skyld trengs bare en styring for lock-up off ved brems, sånn i første omgang.
Det kan vel gjøres såpass enkelt at selv mor kan ordne det  :)

Hadde jo trodd at noen en eller annen gang skulle greie å knekke denne datakoden de har lagt inn feil, men det er vel å håpe for mye.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget xxaxx

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
  • Tromsø
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #40 på: Lø.,15,Februar,2014,19,02 »
Peace of cake  8)

Noen timers arbeid og fundering for å få det til, men absolutt verdt strevet. Min løsning har fungert perfekt på min bil i over to år.

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,9811.msg59887.html#msg59887


Kunne fu ha tegnet rt koblingsskjema på din løsning?

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #41 på: Lø.,15,Februar,2014,20,33 »
Åssen fikk du teksten til  å vandre på den måten?  :)

Tekstvandring velges ved å trykke på den boksen med M og pil som beveger seg i feltene over alle smilefjes. All tekst man skriver inn vil deretter rulle inn fra høyre når man poster innlegget

;)

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Trenger info om lock-up
« Svar #42 på: Lø.,15,Februar,2014,20,45 »


Kunne fu ha tegnet rt koblingsskjema på din løsning?

Har tegnet og forklart litt her:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3614.msg52984.html#msg52984

Har ikke lagd fullstendig skjema over min komplette løsning. Har stort sett bare føyd til en ekstra bryter for å re-sette funksjonen, pluss noen dioder her og der for å styre strømmen. Om du bruker tegningen slik den fremstår nå, så vil du få en fungerende mystery-switch som engasjerer lock-up kun med et trykk. Og kun når du er i OD.

Ved et lite trykk på bremsepedal slår du av lock-up og girkassen er tilbake i slure-modus.