Skrevet av Emne: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?  (Lest 8033 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #30 på: Ti., 3,Februar,2009,00,00 »
Sitat
Dette er ett problem at mange hører dette. Alt for mange påstår også at fjerning av katalysator gir vesentlig mer hk. Det gjør det ikke.
Jeg er også overbevist om at den bakre sonden øker bensinforbruket vesentlig. Selv om ALLE sier at den ikke gjør annet enn å kontrollere at Kat'en virker og gir eventuelt "Check enginge" lampe.
Så ett hett stalltips til alle som tror Cat'en bremser bilen, sett den på igjen, eller kjøp sportskatalysator og kobble på sensorene igjen. dette er den beste løsningen, reneste løsningen og gir best drivstoff økonomi.
En sportskatalysator koster rett i overkant av 100daler, og er vel verdt pengene.


Dette med å plukke vekk cat'en var et heller desperat forsøk på å klemme ut ørlitegranne mer av en døll 2,5l med 35" dekk på, men funket ikke på noe annet en økt bensinforbruk. og da fulgte sonden med av sammen med cat'en, helt uten noe check engine lampe.

Sitat
En variant jeg har sett, er å sveise på en 2-3 cm stuss til O2 sensor'n på et passende eksosrør som en så setter inn isteden for kat'en.
Ideen er å flytte sonden litt ut av eksosstrømmen.  Den vil da måle litt forskjellig enn om den står midt i eksosstrømmen.
Dette er i noen tilfeller nok til at ecu'en ser en forskjell før / etter kat'en og derved er happy med signalet den får.  Om dette funker på en Jeep, det aner jeg ikke.

Kan jo evnt prøve å stripse sonden fast under bilen i friluft også. Da får den hvertfall mye renere luft enn den første sonden.... bare en tanke....  ::)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #31 på: Ti., 3,Februar,2009,11,38 »
Problemet her er vel ikke så mye katalysatoren men sensoren.
Motorstyringen leser blandingsforholdet i motoren med denne sensoren og den er dermed en av hovedparameterene som styrer hvor mye bensin som sprøytes inn i motoren.
Hvis denne sensoren er feil vil motoren få for mye eller lite drivstoff. Gir enten økt drivstoff forbruk eller for mager blanding og motorras :(.
Hvis motorstyringen leser at sensoren ikke virker, går den over i "limp home mode" da gir den litt for mye drivsoff for å forhindre problem med for mager blanding. Blir som å kjøre med choken litt på.
Hvis man fjerner katalysatoren kan nok drivstoff forbruket gå ned hvis man samtidig justerer motorstyringen så motoren går optimalt uten å ta hensyn til katalysatorens behov. Sensorene må fremdeles være med.  Men dette krever kompetanse og utstyr som de fleste ikke har :(.

renegade

  • Gjest
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #32 på: Ti., 3,Februar,2009,22,26 »
Problemet her er vel ikke så mye katalysatoren men sensoren.
Motorstyringen leser blandingsforholdet i motoren med denne sensoren og den er dermed en av hovedparameterene som styrer hvor mye bensin som sprøytes inn i motoren.
Hvis denne sensoren er feil vil motoren få for mye eller lite drivstoff. Gir enten økt drivstoff forbruk eller for mager blanding og motorras :(.
Hvis motorstyringen leser at sensoren ikke virker, går den over i "limp home mode" da gir den litt for mye drivsoff for å forhindre problem med for mager blanding. Blir som å kjøre med choken litt på.
Hvis man fjerner katalysatoren kan nok drivstoff forbruket gå ned hvis man samtidig justerer motorstyringen så motoren går optimalt uten å ta hensyn til katalysatorens behov. Sensorene må fremdeles være med.  Men dette krever kompetanse og utstyr som de fleste ikke har :(.

Alt du skriver er helt greit, bortsett fra 1 ting:  Det er *2* sensorer, en i eller rett etter manifolden, og en i utgangen på katalysatoren.
Jeg er helt enig hvis en hadde forsøkt seg på å ta av den sensor'n som sitter i manifolden, for denne styrer injection systemet.

Men når det gjelder den i kat'en, så er jeg fortsatt i tvil hvilken funksjon den har.

Saken er: Hva skjer hvis sensor'n i manifolden måler korrekt, mens den i kat'en måler out-of-spec ?

Det kan da tenkes at ecu'en "for sikkerhets skyld" holder injectorene åpne litt lenger (?)  Bare i tilfelle det er hovedsensor'n som er gåen.  Men det høres rart ut.

Og det er vondt å simulere dette, et alternativ er å montere sensor'n i vakum eller en ikke-oksygen gass av noe slag
Men det er ikke helt enkelt.
Mystisk er det uansett...

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #33 på: Ti., 3,Februar,2009,23,08 »
Slik jeg er blitt forklart er både sonde nr en og to med på å gi data til injection-systemet.. 
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #34 på: On., 4,Februar,2009,02,29 »
Sitat
Det er *2* sensorer, en i eller rett etter manifolden, og en i utgangen på katalysatoren.
Jeg tror ikke det gjelder før96 mod. i alle fall. Min 95 modell har bare en, på oversiden av manifoilrøret etter grenrøret,rett før katalysatoren. 4 literen har også bare en sensor, plassert etter flensen på manifoilrøret, før røret svinger ned og går under gearkassen.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

renegade

  • Gjest
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #35 på: On., 4,Februar,2009,06,40 »
Sitat
Det er *2* sensorer, en i eller rett etter manifolden, og en i utgangen på katalysatoren.
Jeg tror ikke det gjelder før96 mod. i alle fall. Min 95 modell har bare en, på oversiden av manifoilrøret etter grenrøret,rett før katalysatoren. 4 literen har også bare en sensor, plassert etter flensen på manifoilrøret, før røret svinger ned og går under gearkassen.

Det er nok korrekt, krav om "overvåking" av kat'en kom nok ikke før med de strengere kravene som ble innført rundt 95-97 engang.
Og som sagt: den sensor'n som sitter i eller rett etter manifolden, den skal en *IKKE* fikle med...

renegade

  • Gjest
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #36 på: On., 4,Februar,2009,06,54 »
Slik jeg er blitt forklart er både sonde nr en og to med på å gi data til injection-systemet.. 

Joda, det er helt innlysende, hvis ikke hadde det ikke vært noe behov for sensor # 2.
Spørsmålet er bare, hva signalet fra sensor # 2 faktisk brukes til ?

Jeg fikk tak i en brukt japansk katalysator til en 2001 modell MR2, den har *ikke* hull for montering av O2 sensor'n.  Det er satt av plass til den, men det er ikke borret hull eller montert et gjengeparti.
Så i Japan er det tydeligvis ikke noe krav om denne andre sensor'n, slik som det er i Europa eller USA.

Og som sagt, jeg har kjørt kona's 2001 modell amerikanske MR2 uten sensor #2.
Merket ikke noe forskjell på bensinforbruket på den med/uten sensor.
Men den satt "check engine" lampa uten sensor'n, fikk både "out of range" og "heat circuit malfunction", hvilket er som forventet.

Men som sagt, det kan være at de gjør en liten endring i fuel-map'en for å være på "den sikre siden".
Dette er fortsatt litt mystiskt...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #37 på: On., 4,Februar,2009,23,54 »
Renegade, mente ikke å påstå at du sa at fjerning av kat gav mer effekt. Men dette er slikt man hører ifra de fleste andre bilforum. Og jeg personlig tror ikke det er så mye i det.

Jeg også tror sensor nr 2 gir signaler ang blandingsforholdet. Det som er helt sikkert er at nr2 sensor sjekker at katalysatorn virker og rapporterer feilkode og check engine lampe om at den er defekt hvis verdiene blir utenfor. Så i teorien vil vel da bilen ikke gå igjennom eu-kontroll på avgass om man fjerner katalysatoren.

virker som om det er såpass mye usikkerhet rundt emnet, at jeg skaffet meg bare en ny sports kat, og brukte om igjen sensorene. Avgassene var også helt strøkne.

Ønsker man derimot litt mer effekt på en 4.0liter, så skal man heller se på å bytte til nyere innsug ifra 2000 modeller, 56mm throttle, luftfilter, TBS, og eventuelt en chip. Spesielt hvis du allerede har borla effekt anlegg. Innsuget alene skal vel gi rundt 15hk.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #38 på: To., 5,Februar,2009,07,20 »

Jeg også tror sensor nr 2 gir signaler ang blandingsforholdet. Det som er helt sikkert er at nr2 sensor sjekker at katalysatorn virker og rapporterer feilkode og check engine lampe om at den er defekt hvis verdiene blir utenfor. Så i teorien vil vel da bilen ikke gå igjennom eu-kontroll på avgass om man fjerner katalysatoren.

virker som om det er såpass mye usikkerhet rundt emnet, at jeg skaffet meg bare en ny sports kat, og brukte om igjen sensorene. Avgassene var også helt strøkne.

Ønsker man derimot litt mer effekt på en 4.0liter, så skal man heller se på å bytte til nyere innsug ifra 2000 modeller, 56mm throttle, luftfilter, TBS, og eventuelt en chip. Spesielt hvis du allerede har borla effekt anlegg. Innsuget alene skal vel gi rundt 15hk.

Vel, som sagt, sensor #2 gir et signal tilbake til ecu'en, og det bruker ecu'en til å sammenligne med signalet fra sensor #1.  Den bruker så en algoritme for å sjekke om kat'en funker som den skal.  Den vil så sette "check engine" lampa og trigge passende koder.

So far, so good.  Det som vi ikke vet, er om ecu'en også legger til pulslengden på injectorene hvis signalet fra sensor #2 tilsier det, samtidig som sensor #1 ikke tilsier det ..

Og eu-kontroll:  Her skal de måle CO, og jeg tviler på at en bil uten kat etter ca. 95 går igjennom.  Og som du sier, hva er motivet for å fjerne den, spes. når en får billige ettermarkedskat'er ?

Jepp, jepp når det gjelder insuget. "Myten" er at etter 2000 eller så, kom det enda strengere avgass krav.  Da måtte de gjøre noe med 4.0 litern.  De endret noe i eksosportene, muligens for å få opp tempen raskere.
Uansett, dette skal vistnok ha ført til litt dårligere flow i eksosportene, så for å kompensere for dette, så endret de innsuget.
Så derfor: tar en innsuget fra en 2000 + modell "hesteskofasongen" og bytter ut med det "firkantede" fra før 2000, så skal en kunne få noen hk ekstra.
Og ja, jeg har tenkt tanken på min 4.0.  Har også veiv og råder fra en 4.2 stående...

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #39 på: To., 5,Februar,2009,10,24 »
Nå har jeg detti litt av lasset her, men en ting som er helt sikkert at både renegade og Thomas begge har feil på er dette med check engine lyset, det begynner IKKE å lyse selv om sensor nr 2 ryker eller blir koblet vekk på 4.0l !!!!!
(Og hvis du måtte lure på det, så ja lampen virker)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

renegade

  • Gjest
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #40 på: To., 5,Februar,2009,13,05 »
Nå har jeg detti litt av lasset her, men en ting som er helt sikkert at både renegade og Thomas begge har feil på er dette med check engine lyset, det begynner IKKE å lyse selv om sensor nr 2 ryker eller blir koblet vekk på 4.0l !!!!!

Det er også ganske snodig, den 2001 MR2'en (importert fra USA), den tenner checke engine lampa.
Hvor mange ganger prøvde du og hvor langt kjørte du uten O2 sensor'n innkoblet ?

Det er slik at dette er et signal som ikke nødvendigvis trigger lampa direkte.  Jeg mener å huske at ecu'en skal ha over 40 mph og opp til arbeidstemperatur minst 1 gang, muligens 2 før den trigger check engine lampa for O2 sensor # 2.

Dette fordi ecu'en har forskjellig "kategori" på de forskejellige sensorene, noen trigger lampa med engang, mens andre skal ha noen kjøresykluser før den tenner lampa.

Det er mulig det også kan være variasjoner basert på årsmodell, de tidlige hadde kanskje ikke dette kravet, de nyere har det.

Men ja, rart er det, og ikke lett å forstå...

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #41 på: To., 5,Februar,2009,16,59 »
Ikke lett å bli klok på, men trenger ikke nødvendigvis være likt oppsett på toyota og jeep selv om begge er amerikansk. Den 2,5l tj tror jeg er 98 mod, den gikk uten sensor2 i et par måneder uten å få opp check engine lyset, og min bil 97 mod går ennå uten sensor 2, har gjort det de siste 3 årene..
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #42 på: To., 5,Februar,2009,18,15 »
Ikke lett å bli klok på, men trenger ikke nødvendigvis være likt oppsett på toyota og jeep selv om begge er amerikansk. Den 2,5l tj tror jeg er 98 mod, den gikk uten sensor2 i et par måneder uten å få opp check engine lyset, og min bil 97 mod går ennå uten sensor 2, har gjort det de siste 3 årene..


Dette er helt nytt for meg, og jeg tviler ikke på det du sier Steffen.
Mente ganske bestemt at jeg har lest det ett eller annet sted.
Men det betyr faktisk at det ikke er noen måte å se om katalysatoren er gåen, forutenom på eu-kontroll eller at man hører den kjente bjelleklang-lyden av skranglende porselen.

Men vi er vel alle enige om at fjerner man sensor 2 så øker bensinforbruket. Altså på en V8 hvor sensorn er fjernet, så vil det være hvert pengene å kjøpe en sensor og sette inn for å se om forbruket reduseres. Øker forbruket på en 2.5 liter med 3 - 5 dl pr mil, så øker det nok med minst det samme på en åtter.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.