Jeg også tror sensor nr 2 gir signaler ang blandingsforholdet. Det som er helt sikkert er at nr2 sensor sjekker at katalysatorn virker og rapporterer feilkode og check engine lampe om at den er defekt hvis verdiene blir utenfor. Så i teorien vil vel da bilen ikke gå igjennom eu-kontroll på avgass om man fjerner katalysatoren.
virker som om det er såpass mye usikkerhet rundt emnet, at jeg skaffet meg bare en ny sports kat, og brukte om igjen sensorene. Avgassene var også helt strøkne.
Ønsker man derimot litt mer effekt på en 4.0liter, så skal man heller se på å bytte til nyere innsug ifra 2000 modeller, 56mm throttle, luftfilter, TBS, og eventuelt en chip. Spesielt hvis du allerede har borla effekt anlegg. Innsuget alene skal vel gi rundt 15hk.
Vel, som sagt, sensor #2 gir et signal tilbake til ecu'en, og det bruker ecu'en til å sammenligne med signalet fra sensor #1. Den bruker så en algoritme for å sjekke om kat'en funker som den skal. Den vil så sette "check engine" lampa og trigge passende koder.
So far, so good. Det som vi ikke vet, er om ecu'en også legger til pulslengden på injectorene hvis signalet fra sensor #2 tilsier det, samtidig som sensor #1 ikke tilsier det ..
Og eu-kontroll: Her skal de måle CO, og jeg tviler på at en bil uten kat etter ca. 95 går igjennom. Og som du sier, hva er motivet for å fjerne den, spes. når en får billige ettermarkedskat'er ?
Jepp, jepp når det gjelder insuget. "Myten" er at etter 2000 eller så, kom det enda strengere avgass krav. Da måtte de gjøre noe med 4.0 litern. De endret noe i eksosportene, muligens for å få opp tempen raskere.
Uansett, dette skal vistnok ha ført til litt dårligere flow i eksosportene, så for å kompensere for dette, så endret de innsuget.
Så derfor: tar en innsuget fra en 2000 + modell "hesteskofasongen" og bytter ut med det "firkantede" fra før 2000, så skal en kunne få noen hk ekstra.
Og ja, jeg har tenkt tanken på min 4.0. Har også veiv og råder fra en 4.2 stående...