Skrevet av Emne: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?  (Lest 8034 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #15 på: Ti.,27,Januar,2009,22,45 »
Sitat
sett på en K&N filter rett på plast røret fra forgasseren
Hmm.Vitsen med et slikt filter er vel å få kaldest mulig luft til forgasser, noe du ikke får ved å gjøre slik du beskriver. Hvis du ser på hvor originalfilteret tar innluften fra, så er det helt framme, ved siden av radiatoren. Det teite med orig.filteret er at det er så innsnevret. Det er en sinnsyk varme eksosmanifoilen utvikler, og jeg er overbevist om at du må ha et varmeskjold i tillegg til en forlengelse, samt du må fjerne pappbiten som sperrer for luften på venstre side av radiatoren. Det er ikke for ingenting muskelbilene som har chrome luftfilter også bruker hood for å lede kaldluft ned mot filteret. Tror dette settet er ganske ok.http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Accessories___Jeep-93-98-94-95-96-97-Grand-Cherokee-Air-Intake-Kit_W0QQitemZ220349606058QQddnZPartsQ20Q26Q20AccessoriesQQddiZ2811QQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item220349606058&_trksid=p4506.c0.m245&_trkparms=65%3A3|39%3A1|240%3A1318 Jeg har selv kjøpt filter,rør,silikonmuffer og klemmer på Biltema. Ikke fullt så fancy, men det funker like bra som dyre sett vil jeg påstå. Skal bare få laget en tynn vinkelplate som varmeskjold. http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1669&iItemId=130917 http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1669&iItemId=130922 Jeg valgte det billige filteret selv om det ikke er rustfritt, men kan etter 6 mndr. ikke se antydning til rust.  :)
« Siste redigering: Ti.,27,Januar,2009,23,02 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget pain

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
  • 2.5" heving + 31"x10.5" dekk. kommer langt med det
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #16 på: On.,28,Januar,2009,22,05 »
det er sant som du sier at K&N filteret skal levere kald luft men det skal også lever mere luft mye raskere.. derfor så la jeg det til den plasseringen, mest mulig luft på kortest mulig strekning :) har planer om og bygge om litt under panseret etter hvert sånn at det skal se betraktelig bedre ut når jeg åpner det.. men det er foreløpig siste prioritert ;D først skal det utvendige bli ferdig..
Himmelen er eneste begrensning, resten handler bare om sporvalg...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #17 på: On.,28,Januar,2009,23,41 »
Sitat
men det skal også lever mere luft mye raskere.
Med den dim. som er på røret er det ikke mye motstand selv med lengre rør. Men helt optimalt så bør du sette på et scoop på panseret, som leder luft til filteret når du kjører.  :) Lykke til med utsiden først!  ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #18 på: Fr.,30,Januar,2009,20,52 »
I forhold til luftfilter og valg av system er nok det beste tipset å betale litt for å få noe som er utprøvd. Et billig filter som ikke filtrerer er bad news og bl.a. gutta JP Mag har flere ganger opplevd at billige filtre "løser seg opp" og biter fra selve filteret forsvinner innover... Er ikke nevneverdig skeptisk til Biltema-filter, men ebay-filter ville jeg ikke tatt sjansen på. Da ville jeg i allefall kjøpt kittet og supplert med f.eks et K&N-filter og kastet det som følger med...og begynner du da å regne på det er det ikke så mange hundrelappene ekstra for å få et helt K&N kit som er dynotestet og ferdig tilpasset

Ang bensinforbruk - bilen bruker avsindig mye mer før motoren blir varm. Kjører du mange korte strekk er det ikke vanskelig å få forbruket over 2 liter. Motoren går i closed loop til en viss varme er oppnådd. Også; større hjul endrer km på speedoen og kan gi feil beregning på forbruket. Og selvfølgelig sensorer etc kan gi utslag, men skal du sjekke rundt, begynn med det enkleste først. Jeg har bl.a. Magnaflow cat + eksos (2,5") K&N kit nye sensorer og bra vedlikehold som hjelper på forbruk, men 32" hjul og heving trekker i feil retning så bilen bruker likevel sitt. Men så kjører jeg ikke 5,2 l V8 for å spare penger heller  ;)
Safety third

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #19 på: Lø.,31,Januar,2009,18,05 »
Jeg har allerede KN filter kit og kjører uten kat  :P  har planer om å bestille meg mopar hi.perf ecu og eksosanlegg til våren  ;D


Var det ikke Richard ifra Bergen som kjørte uten Katalysator på sin TJ 4.0 liter, og da brukte den en del mer bensin??

Min gamle TJ 4.0liter brukte sikkert nærmere 2,5 - 3 liter pr mil kun på bykjøring. Den var riktig nok modifsert en del inkl bytte av utveksling. Men jeg valgte å kjøre med katalysator, kjøpte meg en high-flow sportskatalysator som overholdt avgass reglene, i tillegg til at jeg hadde banks grenrør, cat-back sportsanlegg, Throttle bodyspacer og K&N luftfilter.
« Siste redigering: Lø.,31,Januar,2009,18,09 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #20 på: Lø.,31,Januar,2009,20,41 »
Sitat
Var det ikke Richard ifra Bergen som kjørte uten Katalysator på sin TJ 4.0 liter, og da brukte den en del mer bensin??

Nei, det var det ikke, han har 2,5 td,det var sikkert min du tenkte på. Jeg kjører hjemmelaget effektanlegg og KD-filter på min, 4.0l uten kat. Den klarer du fint å få over 3 liter på milen, ikke å anbefale  ;)
Den røde 2,5l TJèn som går der nede med deg (Thomas) gikk en liten stund uten kat, så ble det montert sport kat på den, da reduserte han forbruket med nesten 0,5 liter per mil.
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #21 på: Lø.,31,Januar,2009,21,50 »
Stemmer det, richard var han med veboden og kniven i handa det ja ;D må passe på ikke forveksle det med deg Birkeland  ;)

det betyr at noe av grunnen til overforbruket på en V8 uten katalysator, faktisk kan være at man kjører uten katalysator.
Jeg skjønner ikke helt vitsen med å fjerne den når man får så mye fint i sports katalysatorer, som gir økt gjennomstrømning, rene utslipp, og man kjører faktisk lovlig. Og ivertfal ikke hvis man får ett skikkelig overforbruk. Bare en tanke . . . . .
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #22 på: Sø., 1,Februar,2009,00,27 »
Jeg har allerede KN filter kit og kjører uten kat  :P  har planer om å bestille meg mopar hi.perf ecu og eksosanlegg til våren  ;D


Var det ikke Richard ifra Bergen som kjørte uten Katalysator på sin TJ 4.0 liter, og da brukte den en del mer bensin??

Min gamle TJ 4.0liter brukte sikkert nærmere 2,5 - 3 liter pr mil kun på bykjøring. Den var riktig nok modifsert en del inkl bytte av utveksling. Men jeg valgte å kjøre med katalysator, kjøpte meg en high-flow sportskatalysator som overholdt avgass reglene, i tillegg til at jeg hadde banks grenrør, cat-back sportsanlegg, Throttle bodyspacer og K&N luftfilter.

Det høres mystiskt ut at den bruker mer bensin kun fordi en har fjernet catalysatoren.
Hvis en også har fjernet O2 sensoren som skal sitte i kat'en, da kan det hende at den kan bruke noe mer.
Men da burde en få en check-engine lampe.
Det finnes simulatorer en kan sette inn isteden for O2 sensoren, på de med heating circuit, så må en i tillegg også ha en effektmostand.

Det eneste som skulle kunne føre til høyere bensinforbruk er kanskje hvis en greier å få noen urensede eksospulser tilbake til den o2 sesnoren som sitter i eksosmanifolden (?)

Forskjellen på flow med/uten en sportskat er såpass liten at det er vel lite sannsynlig at det påvirker i noen grad ?

Asfaltslikkeren kom fra USA uten kat og med "sportspotte".  Med orginal cat og eksos så kan jeg ikke si at jeg merket noe på bensinforbruket.

Eller ?

Utlogget washoe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #23 på: Sø., 1,Februar,2009,12,58 »
Grunnen til att jeg fjernet katalysatoren var att innmaten var løs og hadde snudd seg feil vei  :P har planer om å bestille sportskatalysator når jeg bestiller nytt eksosanlegg.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #24 på: Sø., 1,Februar,2009,14,56 »
Sitat
Jeg skjønner ikke helt vitsen med å fjerne den når man får så mye fint i sports katalysatorer, som gir økt gjennomstrømning, rene utslipp, og man kjører faktisk lovlig. Og ivertfal ikke hvis man får ett skikkelig overforbruk. Bare en tanke . . . . Jeg skjønner ikke helt vitsen med å fjerne den når man får så mye fint i sports katalysatorer, som gir økt gjennomstrømning, rene utslipp, og man kjører faktisk lovlig. Og ivertfal ikke hvis man får ett skikkelig overforbruk. Bare en tanke . . . .

Helt enig med deg, tok den av da den var løsnet inni, men skal lage til nytt med sports katalysator, må bare ha noe tid til overs..  :-\


Sitat
Det høres mystiskt ut at den bruker mer bensin kun fordi en har fjernet catalysatoren.
Hvis en også har fjernet O2 sensoren som skal sitte i kat'en, da kan det hende at den kan bruke noe mer.
Men da burde en få en check-engine lampe.

Ja dette gjelder nok bare de bilene som også har lamda-sonde etter katalysatoren! På min koblet jeg bare av sonden (den ligger i verkstedet) men uten å få lysende check-engine, eneste hvis du tar den tenningslås-gymnastikken for å få opp evnt feilkoder, så vil du finne den der.
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

renegade

  • Gjest
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #25 på: Sø., 1,Februar,2009,15,28 »

Ja dette gjelder nok bare de bilene som også har lamda-sonde etter katalysatoren! På min koblet jeg bare av sonden (den ligger i verkstedet) men uten å få lysende check-engine, eneste hvis du tar den tenningslås-gymnastikken for å få opp evnt feilkoder, så vil du finne den der.

Hmmm, vær klar over at da har ecu'en registrert 2 feilkilder.  Den ene er at lambda sensor'n i kat'en ikke virker.  Om dette påvirker bensinforbruket, er noe uklart.  Noen påstår dette, og andre ikke.  Sålenge vi ikke har tilgang til koden i ecu'en eller state-diagrammene, så er det vanskelig å si noe eksakt.
De fleste mener at denne sensor'n kun brukes til å måle forskjellen før/etter kat'en, og på den måten vurdere om kat'en virker som den skal...

Den andre feilen du har (gitt at sensorn har 3 eller 4 ledninger) er at heat-circuit i sensor'n ikke virker.  Det er lagt inn et varmeelement i sensor'n, dette for at den skal fungere også hvis temperaturen ikke kommer opp pga. eksosvarmen.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #26 på: Ma., 2,Februar,2009,00,24 »
Sitat
Om dette påvirker bensinforbruket, er noe uklart.  Noen påstår dette, og andre ikke.  Sålenge vi ikke har tilgang til koden i ecu'en eller state-diagrammene, så er det vanskelig å si noe eksakt.De fleste mener at denne sensor'n kun brukes til å måle forskjellen før/etter kat'en, og på den måten vurdere om kat'en virker som den skal...

Dette påvirker bensinforbruket! Det har vi testet på den 2,5l tjèn som i dag ruller et sted i nærheten av Thomas. Der var sensor og kat i orden, men fjernet begge deler for å se om vi fikk mer effekt, resultatet var betydelig økt bensin forbruk. Gikk så til innkjøp av sports kat, pluss monterte sensor igjen,reduserte da forbruk med ca 0,5 liter.

På min egen bil 4.0l tok jeg vekk kat og sensor, fikk økt forbruk. Er ikke montert igjen, men skal når jeg får tid. så får vi se om jeg redusere forbruket på denne også.

Om det er en eller to feilkoder er jeg litt usikker på, men det kan jeg sjekke, kompis av meg har akkurat kjøpt diagnose-tester, får teste den å se.
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #27 på: Ma., 2,Februar,2009,00,39 »
På min 95 modell er der 4 ledninger, og i den tro at sonden var defekt, klippet jeg alle ledningene mens jeg ventet på den nye, men fy f... Bilen nøkket og fusket noe sinnsykt. Ved gasspådrag ristet og fusket den, og jeg måtte pumpe gasspedalen for å få bilen til å gå opp bakker. Og bensinforbruket?? Snitt på 3,7l  :o Jeg måtte koble ledningene sammen igjen...Jeg fikk beskjed om at det ikke hadde noe å bety om man kuttet ut sonden... men tydeligvis. ::)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #28 på: Ma., 2,Februar,2009,21,51 »
Dette er ett problem at mange hører dette. Alt for mange påstår også at fjerning av katalysator gir vesentlig mer hk. Det gjør det ikke.
Jeg er også overbevist om at den bakre sonden øker bensinforbruket vesentlig. Selv om ALLE sier at den ikke gjør annet enn å kontrollere at Kat'en virker og gir eventuelt "Check enginge" lampe.
Så ett hett stalltips til alle som tror Cat'en bremser bilen, sett den på igjen, eller kjøp sportskatalysator og kobble på sensorene igjen. dette er den beste løsningen, reneste løsningen og gir best drivstoff økonomi.
En sportskatalysator koster rett i overkant av 100daler, og er vel verdt pengene.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #29 på: Ma., 2,Februar,2009,23,10 »
Dette er ett problem at mange hører dette. Alt for mange påstår også at fjerning av katalysator gir vesentlig mer hk. Det gjør det ikke.
Jeg er også overbevist om at den bakre sonden øker bensinforbruket vesentlig. Selv om ALLE sier at den ikke gjør annet enn å kontrollere at Kat'en virker og gir eventuelt "Check enginge" lampe.
Så ett hett stalltips til alle som tror Cat'en bremser bilen, sett den på igjen, eller kjøp sportskatalysator og kobble på sensorene igjen. dette er den beste løsningen, reneste løsningen og gir best drivstoff økonomi.
En sportskatalysator koster rett i overkant av 100daler, og er vel verdt pengene.

Jeg har aldri påstått at det å fjerne kat'en gir noen effektgevinst.  Det var muligens slik i gammledager, men med dagens kat'er så tviler jeg sterkt på at en får noe særlig mer effekt ved å fjerne den.

Som sagt, uten tligang til koden eller statediagrammene for ecu'en, så er det vanskelig å si noe om hvordan det å fjerne kat'en påvirker bensinforbruket.
En variant jeg har sett, er å sveise på en 2-3 cm stuss til O2 sensor'n på et passende eksosrør som en så setter inn isteden for kat'en.
Ideen er å flytte sonden litt ut av eksosstrømmen.  Den vil da måle litt forskjellig enn om den står midt i eksosstrømmen.
Dette er i noen tilfeller nok til at ecu'en ser en forskjell før / etter kat'en og derved er happy med signalet den får.  Om dette funker på en Jeep, det aner jeg ikke.

Prisen på kat'er er nå så lave, at det er forsåvidt bare tull å ikke kjøre med en...