Skrevet av Emne: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?  (Lest 8035 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget washoe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« på: Sø.,18,Januar,2009,19,26 »
jeg synest att zjn min bruker sinnsykt mye bensin ,gjennomsnittet ligger nå på 2,1-2,4 liter på mila ,dette kan da vel ikke være normalt ? Greit nok det er en v8 ,men synest det er i meste laget :P
noen zj folk som vet va som kan være problemet ,viss det er noe galt da ?

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #1 på: Sø.,18,Januar,2009,20,58 »
Det er jo en oksygensensor(eller to.) kansje og kjent som en lambdasonde. Når denne gir feile signaler til motorstyring så går det veeeldig fort galt. Dette er en del som ikke trenger å koste skjorten. mener det står en i ene eksosmanifoilen og en etter katalysator, som igjen da kan være tett, men da burde du merket en effektbrems..?

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #2 på: Sø.,18,Januar,2009,21,18 »
Det kommer mye an på hvordan du behandler gasspedalen, og om det er bykjøring eller landeveiskjøring du mener. Når sønnen (eller samboeren) min har brukt bilen til blandet kjøring, står gjennomsnittmåleren på 2,4l/mil.(eller mer) ::) Når jeg kjører,står den på 1,7l - 1,9/mil. Så begge målingene er riktige, alt etter kjørestil. På langkjøring med 4 voksne i bilen, holder jeg i snitt 1,27.(Bergen-Gol). Selvfølgelig spiller ting som plugger,tennkabler,rotor,fordelerlokk,tett luftfilter,dyser,AC av/på, osv. også en rolle i dette. Om du så for deg at en 2 tonn bil med konstant 4wd og 5,2l V8 motor skulle bruke sånn ca. 0,9-1,1l i snitt, har du bommet litt, og ikke lest tidligere tråder på forumet om akkurat samme emnet, min venn. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #3 på: Sø.,18,Januar,2009,21,33 »
Sitat
Det er jo en oksygensensor(eller to.)
Der er en oksygensensor opp til og med 95mod.? Sitter på oversiden av røret før katalysatoren. Den har jeg nylig byttet uten at det gjorde sinnsykt utslag, men den gamle var vel ikke helt gåen.?. Denne skal jo gi beskjed til hjernen som styrer innsprøytningen, om eksosen er for mager, eler for feit, og gi mer/mindre lake. (Du har sonde med 4 ledninger om du skal bestille).
Sitat
Dette er en del som ikke trenger å koste skjorten.
Betalte ca. kr.800,- hos Sarpsborg motor. Originalforhandler skulle ha kr. 2300,-  :o
« Siste redigering: Ma.,19,Januar,2009,01,12 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #4 på: Sø.,18,Januar,2009,22,10 »
Alltid lurt å ta ut feilkodene på bilen. De vil si ifra om sonden er defekt. Den er defekt når den gir over en volt eller ingen volt. På en bensin bil så er det alltid lurt å sjekke at følgende er ok: luftfilter, tennplugger, pluggledninger, fordeler og ikke minst les ut feilkoder på bilen. En annen ting som spiller en vesentlig rolle er om du har riktig dekkdimensjon og om bilen er hevet. fungerer alle girene på bilen? sikker på at overdrive slår inn riktig osv. Slike ting vil slå veldig negativt ut på bensinforbruket.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #5 på: Sø.,18,Januar,2009,22,36 »
hvordan leser man ut feilkoder på disse bilene.har opplevd 2 ganger at min bil ikke vil starte og oppfører som om den er rå.lar den stå i ein halv time så er den krute god igjen.har eit forholdsvis høgt bensinforbruk.alle girene mine funker men irriterer meg på at overdriven ikke slår inn før motortempen er 50'
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #6 på: Sø.,18,Januar,2009,22,53 »
Feilkodene leser du av ved å vri nøkkelen on-off-on-off-on og noterer flittig hvor mange ganger check engine lampa lyser(rød, nederst i dash ca mellom turteller og spedo). En kode 12 er ett blink, liten pause, to blink. Og sånn fortsetter det, med litt lengre pauser mellom hver enkelt kode. Kan f.eks blinke, 2,3,pause,1,3,pause etc. Kan være litt vrient å skjønne hva som er pauser første runde, men du kan kjøre prosessen flere ganger. Men i utgangspunktet skulle nok check engine lampa lyst hvis det er en feilkode.

Kopierte dette ifra en annen tråd under zj.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget pain

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
  • 2.5" heving + 31"x10.5" dekk. kommer langt med det
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #7 på: Sø.,25,Januar,2009,11,34 »
på biltema har de også haynes (tror det var riktig stavet, eller så skjønte du vell hva jeg mente) sin reperasjonsbok for 93 ++ mod jeep gc og i den så står det hva alle feil kodene betyr og hvordan du leser dem.. jeg leste feilkodene på min bil (måtte noter fort ja for det var ikke få) og fant ut at det hjalp på 90% av dem og bare vaske llitt og rense opp litt i en del koblinger og litt samt noen andre svært lette reperasjoner. men den boka er gull vært og ha. ;D
Himmelen er eneste begrensning, resten handler bare om sporvalg...

Utlogget washoe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #8 på: Ma.,26,Januar,2009,21,34 »
har kjøpt meg den boka nå,står det meste man trenger å vite i den ja :)  regner med bensinforbruket mitt er helt normalt etter å ha lest gjennom postene ,jeg har vel bare en tung høyre fot  :P

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #9 på: Ti.,27,Januar,2009,09,19 »
skulle gjerne hatt den boka men det er 40 mil til biltema.må vel få ein kompiss til og kjøre innom og kjøpe den.hvis man får feilmeldinger så er det ingen lamper som lyser og indikererr feil utenom og gå inn i noe service program?
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget pain

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 18
  • 2.5" heving + 31"x10.5" dekk. kommer langt med det
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #11 på: Ti.,27,Januar,2009,19,52 »
har kjøpt meg den boka nå,står det meste man trenger å vite i den ja :)  regner med bensinforbruket mitt er helt normalt etter å ha lest gjennom postene ,jeg har vel bare en tung høyre fot  :P

he he he jeg har også en tung høyre fot noen ganger når jeg ikke klare og la være og kappkjøre litt med gatebil pjokkene :)(noen av dem blir skuffet når jeg faktisk holder godt følge eller kjører fra dem). men alikevell så holder forbruket mitt seg javnt på 1,7 - 1,8 L/mil ved blandet kjøring/leking på snø og det mange ville tittelere som råkjøring noen ganger. og på langturer så bruker den rundt 1.1 - 1.2 L/mil.
og jeg har samme motor som deg washoe for orginal motoren havarerte og ble erstattet med en 94 mod motor. set på en K&N filter rett på plast røert fra forgasseren og bytt katten med en nyere en . de har en som er meget fin på torshov bil som koster 800.- tror jeg. jeg skal sette på den selv pluss en en lyd demper. (samboeren synes det er fin lyd i bilen med rake rør men det blir slitsomt i lengden  ::) ??? ;D )
Himmelen er eneste begrensning, resten handler bare om sporvalg...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #12 på: Ti.,27,Januar,2009,22,01 »
Google er minst like bra som haynes  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #13 på: Ti.,27,Januar,2009,22,28 »
Du finner vel svar på en del her også...: http://colorado4wheel.com/allmanuals/Jeep/ZJ/
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget washoe

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: veldig høyt bensinforbruk på 94 zj v8 ?
« Svar #14 på: Ti.,27,Januar,2009,22,30 »
Jeg har allerede KN filter kit og kjører uten kat  :P  har planer om å bestille meg mopar hi.perf ecu og eksosanlegg til våren  ;D