Skrevet av Emne: Vurderer å kjøpe en WJ  (Lest 8829 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #30 på: Fr.,25,Juli,2008,19,15 »
V8, som har to versoner av samme kasse:
-54RFE - overdrive med lockup (1999-2000)
-545RFE - to gir overdrive med lockup i begge (2001-)

Kassene er identiske, eneste forskjellen er en omprogrammering, som kan gjøres på alle med 54 kassa. Dette er egentlig verdens første masseproduserte 6trinns kasse, men siden de valge å ikke programmere inn dette giret på de første kassene, så ble det ikke verdens første allikevel.
Men alle kan gå til forhandler å få omprogrammert kassa til å ta ibruk det siste giret, for de som ikke har det.

Jeg trur nemlig ikke lock-up'en fungerer på kassa mi, hvis det er det på den. Og jeg har 3.1 liter diesel med 44RE kasse. merker at når jeg ligger i 100 f.eks på motorvei, og gir litt gass, så øker turtallet før hastigheten kommer. Og det betyr at jeg ligger kun på overdriven å kjører. er lock-upen inne, så blir det som 5. giret på en vanlig bil med manuell kasse. turtallet følger hastighetsøkningen, og du hører motoren jobber mer på samme turtall når du gir gass. slik var ivertfall TJ'en (4.0litern) min.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #31 på: To.,28,August,2008,22,12 »
ville bare legge inn en liten sak her. Jeg var jo tidligere i tvil om hvordan WJ 3.1 var å trekke med. Sivert hadde noen gode erfaringer nevnte han.
Og jeg kan bare legge til følgende:

Jeg var i Oslo om helga og kjøpte meg en trebåt om helga. Type åpen, med lite dekk og glasser halvveis rundt forran. De har mange navn, sørlandsnekke blandt annet.
dette var e n 24 fot snekke som veide rundt 1700 kg. hadde med svær boggi båthenger innover. total hengervekt var på ca 2200 kg når jeg veide det på vekta.
Og dette var en knall bil å dra med. Var bare å peise ut på motorveien å ligge der i 95 med cruisekontrollen inne. holdt javn fart i alt av bakker. Ingen problemer whats so ever. Så dette er helt konge bil å trekke tungt med. Kjørecomputeren viste 1,3 i forbruk. syns ikke det var så dårlig heller.
Og jeg er nok glad jeg kjøpte diesel istedet for V8 allikevel. Og husk jeg har ikke chippet bilen (enda).
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget gormster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #32 på: To., 4,September,2008,22,15 »
Har gass i min 99mod 4,7L.Kosta 36.000,- å montere det inn hos Gas Tech i Oslo.Tanken ligger i brønnen til reservehjulet og er på 91 L.Da denne bygde litt høyere enn hjulet,måtte jeg lage en liten kasse på ca 5cm som ligger over.Bukket kantene på en 4mm aluplate som jeg kledde med samme stoff som resten av bagasjerommet.Synes ikke det stjeler noe særlig av plassen bak.
Selv om det er ikke så mange fyllestasjoner for gass enda,går det greit,må bare planlegge litt.Og om du skulle gå tom for gass har du jo en tank med bensin....
Kan sende deg bilde av bagasjerommet om du vil se.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #33 på: Fr., 5,September,2008,18,55 »
Bare å legge ut bilde i tråden her. morro for mange å se hvordan du har fått det til.

Hadde vært artig å fått vite forbruket pr mil både på bykjøring og langkjøring, og gjerne med et par tonn på kroken. Både for bensing og gass, sånn at vi kunne sett realiteten. Har alltid hørt at gass bruker ca 20% mer pr mil. Men er usikker på hvordan gassen er når man har tungt lass etter.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget gormster

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #34 på: Lø., 6,September,2008,22,02 »
Er nok som du sier,at den bruker noe mer.Har ike fått somla meg til å måle ordentlig enda.Skal snart ta opp båten,så da får jeg målt med litt last også.Tall og harde fakta kommer....

Utlogget ståle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #35 på: Sø., 7,September,2008,15,09 »
Svar til Thomas ang. Lock`up.
Joda det er lock`up i 3,1 Wj``en. Saken er at den ikke kobler inn før 120 km/t, legger du ut overdriven kobler den ca på 100km/t. Tror det har noe med at motor og kasse (les omdreining) og utveksling på akslinger ikke står helt i forhold.
Forøvrig så står lock`up-en  i converteren (låser denne mekanisk).
Kunne selvfølgelig spart litt fuel om denne koblet inn i vettug fart >:(
På den andre sida så er det som regel lock`up-en som sender converteren til jeephimmelen(slitasje inn-utkobling) ;D
« Siste redigering: Sø., 7,September,2008,16,42 av ståle »

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #36 på: Sø., 7,September,2008,20,14 »
Da må jeg nesten få prøvd dette. Mente jeg hadde hatt både 120 og 130 uten at den var inne. Men herregud, da har jeg jo sikkert 3000 rpm på motorn. På TJ'en min, så koblet den inn ved 60 km/t. Og det var jo veldig behagelig da. hm. må vel kunne gå ann å justere på en eller annen måte kanskje. Vært fint om den la seg inn i 90 eller 100  istedet. eller kanskje 80. for motorn er jo sterk nok til dette.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #37 på: Sø., 7,September,2008,21,53 »
Du verden, 120 før Convertelock legger inn på OD og 100 uten OD synes jeg var veldig høy hastighet. Når lock'en skal gå inn er som regel dokumentert flere steder, f.eks. bilens brukerhåndbok. XJ og ZJ har jo lock på ca. 70 i OD, 65 uten.

Men om den ikke går i lås i det hele tatt er det ikke noe annet å gjøre enn å begynne å feilsøke.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #38 på: Lø.,13,September,2008,20,33 »
Vel, da er eksperimentet utført.
Lock-up'en hiver seg inn OVER 120 km/t ja, det stemmer.
Merkelig rart det der.
Måtte jo kunne spare en del på drivstoffutgiftene om den la seg inn i 80 istedet.
Noen som veit om den er mekanisk eller elektronisk styrt?
Går det ann å justere tro?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #39 på: Lø.,13,September,2008,20,34 »
Men om den ikke går i lås i det hele tatt er det ikke noe annet å gjøre enn å begynne å feilsøke.


I 120 km/t ??? ;D hehe
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget ståle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #40 på: Sø.,14,September,2008,05,33 »
Vel, da er eksperimentet utført.
Lock-up'en hiver seg inn OVER 120 km/t ja, det stemmer.
Merkelig rart det der.
Måtte jo kunne spare en del på drivstoffutgiftene om den la seg inn i 80 istedet.
Noen som veit om den er mekanisk eller elektronisk styrt?
Går det ann å justere tro?

Er heilt bort i " staur og veggje " men vi må nok leve med det. Var en tur til Ole Ringstad på RATS i vår for å fixe kassa på wj`en min. Kassa er elektronisk styrt og i følge Ole så er det ikke mulig for han å omprogramere disse kassene. Om det lar seg gjøre på et Jeepverksted veit eg ikkje.

Går og spekulerer på om eg skal chippe vidunderet og har lest litt inne på forumet her om det og det ser ut for at det er litt forskjellige oppfatninger om resultatet ang. effektøkning.
Er det noen som har en formening om hvilken effektboks som fungerer best på 3,1 td.?
Er effektøkningen så pass at det er verd pengene..?
« Siste redigering: Sø.,14,September,2008,05,57 av ståle »

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #41 på: Ma.,15,September,2008,22,35 »
Men om den ikke går i lås i det hele tatt er det ikke noe annet å gjøre enn å begynne å feilsøke.


I 120 km/t ??? ;D hehe
Hvis du kan gjøre det på en trygg og lovlig måte; hvorfor ikke.  ;)

Men det er antageligvis lettere å gjøre "feilsøkingen" i garasjen. Har noen sjekket hva som er spec. lock-up hastighet fra Jeep er angitt til i statute miles? Kan det være en konverteringsfeil ved overgang til km/h? 70 miles er faktisk en ganske drøy crusingspeed i USA.

Ellers har jeg et prosjekt på skrivebordet for egen styring av AW4 til XJ. Det har stoppet litt ettersom manipulering av AW4 i XJ nyere enn '97 tenner "Check Engine" og jeg har kommet til at nytteeffekten er forholdsvis liten med std. hjul. Jeg regner med at det som trigger "Check engine" er når koblingen til solenoidene brytes, noe som må gjøres for å få til manipulering. Karakteristisk impedans på solenoidene er oppgitt fra Jeep, så simulering/stimulering av AW4 skal være mulig. Tanken er at PCM skal "se" en AW4 med hastighetssensorer og solenoider, mens en egen microcontroller styrer den fysiske AW4 slik at det går an å justere lock-up hastigheten litt lenger ned.

Noe lignende bør gå an å få til med WJ også vil jeg tro. Jeg har ikke brukt tid på det elektriske og automatkassen til WJ ennå siden det ennå ikke har vært en aktuell bil, men jeg tipper at et slikt prosjekt er noe du kan realisere i den nye garasjen.

Jeg har fått endring i kalenderen, så plutselig er Svarstad lørdag 20. september blitt en mulighet. Vi kan jo drøfte temaet videre da dersom åpningen i kalenderen holder seg.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #42 på: Ti.,16,September,2008,22,34 »
Hei Ståle, den beste tuningen til WJ finnes i Danmark hos sanco tuning. http://www.sancodk.dk
De har høyest antall hester, høyest newton meter og de kjører bilen i benk både før og etter og dokumenterer effekt gevinsten. Dette koster den nette sum av rundt 6000 danske kroner.

Ellers kan man kjøpe en chip ifra tdc technologies i USA. http://www.tdc-technologies.com/
Disse har noe lavere effekt.koster under 2000 kroner ferdig sendt til norge, men du har ingen garantier for effekt annet enn om du kanskje kjenner det selv.

Jeg er faktisk veldig fristet til å velge danmark selv. Men det står litt på kronene :-)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget ståle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #43 på: Ma.,29,September,2008,22,10 »
Hei Tomas.
Og takk for tipset. Er enig, ganske fristende den sanco-boksen.
Tok si tid dette her, jakta har begynt å da har pc´en ferie ;D
480 Nm...det er jo berre heilt rått... :o :o
Har sent en forespørsel til gutta i Danmark så får eg sjå ka det bli til

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #44 på: Ma., 6,Oktober,2008,08,55 »
Vel nå har jeg kjørt wj i snart 3 uker og jeg må si meg meget fornøyd. Min er en 2000 wj 3,1 med chip å K&N filter samt noe magnet greier på lufta å dieselen inn. Alt dette sto på bilen når jeg kjøpte den så jeg vet faktisk ikke hvordan den går orginalt.

Men jeg var på kjøre tur med den i helgen, hadde tilhenger med div aksler mm den ene veien å masse flatpakkende møbler andre veien.  Kjøre lengden ble totalt 56 mil.

Jeg kjørte langt fra pent, dvs hastigheter jeg ikke vil nevne men med slik kjøring brukte den 1,26 på mila.
Snitthastigheten min var 88km`t i flg gps`n.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.