Skrevet av Emne: Vurderer å kjøpe en WJ  (Lest 8830 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget thomasdh

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #15 på: On.,21,Mai,2008,15,09 »
Har målt bagasjerommet på min 5-seter.
Dybde ved bunn seterygg: 105 cm
Dybde ved topp seterygg: 98 cm
Lukeåpning bredde: største 114
--------"--------: minste 92
Innvendnig bredde minste: 110 (ved hjulhus)
Innvendnig bredde største (over hjuhus) 133
Største høyde: 90, minste høyde 75


*****************************
Thomas
Kampen, Oslo
2004 Grand Cherokee 2,7 CRD Overland

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #16 på: On.,21,Mai,2008,20,23 »
Samtlige mål er mer familievennlige enn på en E39 Touring, så da er det nok et argument å slå i bordet med overfor madammen som er veldig glad i BMW`n  ;D
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #17 på: Fr., 6,Juni,2008,12,03 »
Men fins det ett eneste argument for å kjøpe 3.1 diesel da?

4,7 har:
- langt flere hestekrefter
- mere dreiemoment (helt uintressant egentlig - men noen bryr seg tydeligvis mye om dette)
- samme drivstofforbruk (jeg kjører V8'en på 0.9/1.3)
- lavere drivstoffpris
- lavere anskaffelseskostnad (subjektivt fra Finn)
- langt hyggeligere motorlyd og finere gange
- langt mere moderne motor (fra 1999)
- langt mere moderne girboks (RFE45 fra 1999, 5 trinns elektronisk adaptiv/RFE545 fra 1999, 6 trinns elektronisk adaptiv)

Kan noen gi meg argumenter FOR å kjøpe 3.1 diesel?
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #18 på: Fr., 6,Juni,2008,21,20 »
Er vel ikke stort med gode argumenter igjen da gitt.
Du glemte ett argument for bensing. enkelt å konvertere til gass, som igjen gir bedre økonomi.

Eneste må vel være at diesel er en enklere motor enn bensing. altså, mindre elektronikk, kanskje noe rimeligere service.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #19 på: Fr., 6,Juni,2008,21,46 »
Jeg har vurdert frem og tilbake mellom 3,1 og 4,7 og kommer nok til å lande på sistnevnte og konvertere denne til gass. En gasskonvertering av den typen BT godkjenner ligger vel på 30-35000. Av dette bør man vel kunne få tilbake 10-15000 ved salg av bilen etter 3 år. Med en prisdifferanse mellom gass og bensin på ca 7 kr, et antatt gjennomsnittsforbruk på 1,2 og kjørelengde på 25000 sparer man altå inn investeringen på ett år. Korriger meg gjerne om noen mener tallene er feil, men hvis jeg ikke er helt på jordet ser jeg egentlig ingen grunn til å kjøpe diesel...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #20 på: Fr., 6,Juni,2008,23,18 »
Knut i Jeepclubben kjenner til noen som monterer gass-annlegg. Kan jo være verdt åhøre med han om han kan ordne en hyggelig pris. Han har selv konvertert sin YJ med AMC360 til Gass. Snakket med han i vinter en gang. Han har peil på gassanlegg, hvilke typer som er verdt å bruke osv.
Knut kjører en Gul YJ (tidligere hvit, nå foliert). Husker ikke hva han kaller seg på forumet her. Men jeg tror vel at det skal gå ann å få prisen lavere enn 30 - 35 tusen.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #21 på: To., 3,Juli,2008,21,58 »
Ang. dette med Quadra-drive og Quadra-track II som kom i disse bilene. Det kan se ut som om begge systemene bygger på den samme 247 transferkassa, men at Quadra-drive har vari-lock i akslene. Det mangler på Quadra-drive II. Noen som har formening om hvilken kasse som er best? ville jo tro at den med vari-lock er best, sett at lock'eren fungerer da.

Noen tips?? erfaringer??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #22 på: To., 3,Juli,2008,23,30 »
Om jeg ikke husker feil er 4x4-system avhengig av utstyrsnivå. Gå for varianten du finner pa Overland/Limited. Evt. bygg med sperrer selv. 247 har gerotor kraftfordeling og er mer robust enn 249 i ZJ som hadde Viscodiff. Vari-lok er viscodiff i aksler. Tror nok jeg heller ville hatt Detroit Truetrac for helautomatisk  (eller ARB for manuell) mekanisk løsning.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #23 på: Fr., 4,Juli,2008,13,25 »
Sitat
Knut i Jeepclubben kjenner til noen som monterer gass-annlegg. Kan jo være verdt åhøre med han om han kan ordne en hyggelig pris. Han har selv konvertert sin YJ med AMC360 til Gass.

Sitter nå "bare" en chevy 305 under panseret hans da.... Men men, jeg drømmer om det en dag jeg og da.... ;D Det er vel familie eller noe av han som han kjøpte av til en veldig hyggelig penge, men gjør du jobben selv, kommer du veldig langt med 20.000,- Da får du av de beste settene. Kan få ned til 12.000,- også, men.......
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #24 på: Ti., 8,Juli,2008,19,48 »
Noen som har byggd om WJ til Gass ??

Hva kostet det endelig og hvor fornøyd er du ??
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #25 på: On., 9,Juli,2008,09,25 »
Jeg har mailet med en som hadde gassdrift. Han var svært fornøyd - dvs det var ingen vesentlig forskjell på gass- og bensindrift. Det er vel kansje ikke så rart ettersom han skulle selge den... Gassdrift gir ca 20% høyere forbruk.
Jeg har også snakket med monteringsverksted - Hølonda Auto - de skulle ha 36000.- for montering. De påstår også at motoren får finere gange - og mindre soting - dermed mindre slitasje. Vær klar over at vognkortet må endres. For dette må du ha dokumentasjon på at jobben er utført ihht kjøretøyforskriften. Gasstank monteres istedet for reservehjul. Du velger fritt mellom gass- og bensindrift mens du kjører.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #26 på: To.,17,Juli,2008,17,50 »
Nå er bilen til konvertering  ;D blir spennende å se resultatet  ;D
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #27 på: To.,17,Juli,2008,22,12 »
Hadde vært flott om du legger ut en liten rapport når du får bilen tilbake  :)
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #28 på: On.,23,Juli,2008,22,54 »
Noen som veit om alle WJ'er har lock-up? og spesielt 3.1 litern.
Mente jeg hadde prøvd en WJ for en stund siden, som hadde både over-drive og lock-up. noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #29 på: Fr.,25,Juli,2008,13,38 »
V8, som har to versoner av samme kasse:
-54RFE - overdrive med lockup (1999-2000)
-545RFE - to gir overdrive med lockup i begge (2001-)
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h