Skrevet av Emne: Vurderer å kjøpe en WJ  (Lest 8831 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Vurderer å kjøpe en WJ
« på: Lø.,19,April,2008,23,23 »
Hei, vurderer å kjøpe meg en WJ 3.1 diesel.
Har hørt at 2.7 litern til mercedes er bedre, sprekere, billigere og mer stille å kjøre med, men siden de bilene som regel ligger 100tusen over 3.1 litern i pris, så nøyer jeg meg med 3.1 litern.
Uansett, har lest kjøps hjelpen til sivert, og den er fin.

Lurer derimot på hvordan denne er å trekke med, og kjøre langs veien. Er den sprek nok? hva med 4 person er i bilen på motorvei i 120. går fint det?? HVa med turtall på motorvei?
Hva med å trekke si, 1000 eller 1500 kg på kula. skjønner at bilen ikke er noe formel1 sak, men hvordan reagerer bilen på bakker osv? drar den godt?
Til slutt, chipping. Noen som har gjort dette? Hvor mange hk får man av en chip til denne? blir bilen billigere å kjøre med chip slik mange andre biler gjør? Tåler bilen chip?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #1 på: Sø.,20,April,2008,07,25 »
Jeg hentet båten min på Gjøvik med min gamle WJ 3,1TD og kjørte hjem til Arendal. Hadde da ca 2 tonn på kula og en V6 blokk med innmat baki lasterommet pluss en passasjer. Båten er en Miami 670 som veier rundt 1600kg pluss henger på 345kg.
Må si den trakk overraskende bra til bare å ha 140hk. Men den har jo til gjengjeld 384 Nm, det er bare 16Nm mindre enn 4,7 V8`n jeg har nå faktisk, den har 400Nm..

Har også hatt bilfrakter med en Suzuki standard trailbil etter den og det gikk også veldig fint. WJ`n er akkurat passe tung, ca 2 tonn, til å være stabil selv med en tung henger bak. Disse WJène med diesel kan trekke 3360kg iflg vognkortet lovlig også.

Med båten etter merker man jo det i bakkene men det går veldig greit altså.. Alt i alt en bra bil å trekke med synes jeg..

Ang. chipping vet jeg ikke noe særlig om dette på denne modellen, men har hørt at Vm dieselene ikke liker dette så veldig. Hvorfor aner jeg ikke.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #2 på: Ma.,21,April,2008,22,38 »
Hvordan er disse 3.1 liters motorene da?
Har hørt at dette egentlig er en forlenget 2.5 liter. altså, at de har 5 separate topper osv.
Var ikke dette ett problem på den gamle 2.5 litern?

kan disse bilene kjøres på biodiesel?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #3 på: Ti.,22,April,2008,03,36 »
Jeg har aldri hatt et eneste problem med de motorene. Hverken WJ`n eller XJ`n jeg hadde. Min bror har XJ`n nå og den har vi hatt sammen i 5 problemfrie år. Vil tro det kommer litt an på eier også og vedlikeholdet den får.

Om de kan kjøres på biodiesel vet jeg ikke..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #4 på: Fr.,25,April,2008,23,16 »
Snakket med Amund på telefonen for litt siden, og han trodde at du hadde gjort noe med din Sivert. Han syns det plystret litt mye i turboen din når du kjørte på Evjemoen i sommer  ;D Men hvis den var helt original, så må jo det være bra.

Prøvekjørte en WJ her i går. Og har et par spørsmål i den forbindelse.

Første.
Bremsepedalen siger sakte inn når man holder bremsen inne og står stille. skal den det?
ved pumpebremsing, så svekkes bremsene betraktelig. er det riktig?

Andre.
Bilen har jo en 3trinns automat + overdrive. Jeg syns den giret veldig røft. du kjente skikkelig godt at den gira. Er det riktig?
Ved noen anledninger så hørte man også sånn klakking i bak akslen når den gira. det også er vel ett dårlig tegn?

Tredje.
vi tok en 180 graders sving i en rundkjøring. (ikke så stor). Da syns jeg at jeg hørte noe slags "maling" på og av flere ganger når vi svingte rundt. Trodde kanskje det var viskosekoblingen som slapp opp spenninger i drivverket, men så tenkte jeg at dette skal vel faktisk ikke høres.
Hva kan lyden være? og kan det tyde på at viskosekoblingen er litt "røten" (råtten)??

Fjerde.
Bilen gikk veldig fint og rolig på tomgang. Lite diesel lyd. Noe mange har kritisert at den faktisk har. Men når man dro på litt og fikk motoren til å jobben, da hørtes det jo nesten ut som en subaru med boxer motor. Da hørtes det godt, og motoren hørtes ganske grov ut. Er det dette folk mener med at bilen bråker litt??

Mvh tomas
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #5 på: Fr.,25,April,2008,23,59 »
He he.. Ja hadde litt ekstra turbolyd i min, det stemmer det. Men hadde bare et drop-in KN filter i den. Men det hørtes.

Spm 1
Det skal den ikke gjøre. Bremsene skal være faste og gode uansett pumping.

Spm 2
Du kjenner godt giringen i den men synes ikke min var sjenerende røff i skiftingen. Klakking i bakaselen hadde ikke jeg ihvertfall. Vil ikke tro det skal være der nei.

Spm 3
Det var ikke servoen som laget litt lyd ved endeslag? Mener at det ikke skal male når man svinger med disse. Uansett om det er på tørr asfalt eller ikke. Forhjulene skal ikke koble inn før bakhjulene spinner i 4fulltime.

Spm 4
Er nok det folk mener ja. De sviver nokså bra på tomgang. Noe mer støy er det ved pådrag. Men ville nok prøvekjørt noen til for å sammenligne da.

Håper det hjalp deg noe Tomas..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #6 på: Lø.,26,April,2008,21,13 »
Joda, takk for all hjelp Sivert. Flott at folk her inne svarer.
Helt klart, jeg kommer til å prøvekjøre flere. syns faktisk laredon var litt kjip på utstyrsnivået, så det spørs om ikke jeg kommer til å se mere på limited heretter.
Ang K&N filteret, hadde det noe merkbar effekt annet enn at man hørte turboen?? tenker da på effekt/forbruk.

Kommer nok også til å prøvekjøre en 2.7 liter. Veit at det sikkert er dumt, men det er greit å ha noe å sammenligne med. Tror jeg kommer til å bli skikkelig sjuk etter en 2.7 liter istedet ,men den sjansen får jeg ta. Syns det er litt drøyt å sprette opp 150tusen for en 2.7 i forhold til 3.1, men vi får se.
Kommer jeg over flere ting, så spør jeg om det i denne tråden her.

Men hva er egentlig forskjellen på quadra drive og quadra drive 2?? Virker osm om disse bilene kommer med begge deler. Hva er best?
« Siste redigering: Lø.,26,April,2008,22,29 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #7 på: Lø.,26,April,2008,23,14 »
No worries mate ;D

Jeg synes nok også Limited er den grommeste, hvis man ser bort fra Overland da som kom i `02 hvis e ikke tar helt feil. Synes ikke det passer med stoffseter og kun plast innvendig i en WJ. Men smak og behag.

KN filter synes jeg hjalp noe, virket som jeg fikk litt effekt tilbake etter e la på 32" MT/R. Forbruket var likt som før..

2,7 CRD er nok noe sprekere men som du sier endel dyrere. Dessuten går det ikke å få denne som varebil hvis du ønsker det. Etter regelendringen i 2001 er det bare 3,1TD å velge i som varebil.
Den eneste forskjellen mellom disse modellene foruten motoren er en annen grill og frontfanger. Ellers samme bil. Men fronten kan jo byttes. Gjort på en times tid det, he he.

Ikke helt sikker på forskjellen på QD 1 og 2 men sjekk ut www.jeep.com. Der ligger det en animert video om hvordan de forskjellige 4x4 systemene virker i praksis.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #8 på: Lø.,26,April,2008,23,17 »
Du finner forresten masse info om endringer og utstyr på disse modellene på www.wjjeeps.com

Gullegod side med masse tips, bl.a hvordan fjerne interiørdeksler, hvilke pærer som finnes på helebilen og hvor de er og sånne ting..

Vel verdt en titt.. Anbefales, bruker den siden masse. Er som en Haynes manual på nett, he he
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #9 på: Sø.,27,April,2008,11,42 »
WJ kom med QD II fra 2000 som utstyrsvalg. Quadra drive I med vari lock i aksler, Quadra Trac II var uten, forskjellen på de to leser du Her
« Siste redigering: Ti.,16,September,2008,08,04 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget thomasdh

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #10 på: Ti.,29,April,2008,09,55 »
Hei
Jeg har en 2,7 CRD, og prøvde begge alternativer mht motor. Forskjellen er ikke dramatisk, men 2,7 virker noe mere harmonisk enn 3,1, ikke minst ift vibrasjoner og støy. Mht "maling" ved fullt rattutslag har også min det, og jeg antokmdet var helt normalt, da jeg hørte det i så godt som alle Jeep'ene jeg prøvekjørte. tror det er servorelatert.
*****************************
Thomas
Kampen, Oslo
2004 Grand Cherokee 2,7 CRD Overland

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #11 på: Fr.,16,Mai,2008,16,16 »
Vurderer å kjøpe en WJ jeg også (99-01, 5 seter, enten 3,1 eller V8), så jeg slenger meg på denne tråden med et noen spørsmål.

1. Rollo / dobbel rollo: Har sett noen få WJ med rollo, men det ser ut som det er de færreste som har dette. Dobbel rollo har jeg aldri sett - finnes dette? Kom rollo på en bestemt årsmodell, eller ble det kun levert som ekstrautstyr?

2. Gassdrift: Hvis valget faller på en åtter er konvertering til LPG et alternativ dersom det ikke går ut over bagasjeplassen. Er det mulig å plassere en gasstank under bilen, eller må man ofre reservehjulet for å få til noe slikt? Noen som har gass-WJ her?

3. Bagasjeromsmål: Noen med 5 seter som kan måle bredde, dybde og høyde på bagasjerommet og legge ut de vitale mål? Må ha plass til barnevogna...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget thomasdh

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #12 på: Ti.,20,Mai,2008,15,46 »
Jeg skal se om jeg får målt bagasjen ikveld; har en 5-seter. Jeg tar da "fri mål"; da det er endel kriker og kroker i bagasjerommet på disse bilene.
*****************************
Thomas
Kampen, Oslo
2004 Grand Cherokee 2,7 CRD Overland

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #13 på: Ti.,20,Mai,2008,23,14 »
Hei, jeg var og prøve kjørte en 4.7 liter idag. Det skulle jeg ALDRI ha gjort.
Fy fader for en deilig bil. Også er den jo nesten helt lydløs. Det er det råeste. Rimelig sprek var den også.
Dette lover ikke bra for diesel purka jeg går og lukter på gitt.
Bruker nok noe mer enn dieselen, men allikevel. sjekket kjørecomputern i bilen. den stod på 1.37 eller noe. regner med det er forrige eier som har kjørt inn den. veit ikke om det er langkjøring, blandet eller bykjøring.
Er klart at ett kjempestort minus med å kjøpe diesel er jo at amerikanerne ikke skjønner bæret av den motorn, siden den aldri ble levert der borte.

Ang. gassdrift, så kommer det jo litt ann på hvor du befinner deg sånn rent geografisk. hvis det ligger strødd rundt deg med slike stasjoner, så er jo saken anerledes. Men her hos meg, så er det ett stykke mellom hver. Så jeg hadde nok valgt å installere en relativt stor tank for å øke kjørelengden betydelig. Jeg ser ikke poenget i å ha en gassbil som kun kan kjøre 15 eller 20 mil på en tank. det blir alt for snaut for meg. og hvis du regner 2 liter på mila med gass, så er jo det 40 liters tank. Jeg kunne nok tenkt meg ivertfall en 100 liter hvis jeg skulle konvertert. husk at det skal være ei lita luft lomme på tanken også, så selv om du har 100 liter, så fyller du den aldri helt full.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Vurderer å kjøpe en WJ
« Svar #14 på: Ti.,20,Mai,2008,23,51 »
I går (19. mai) var pumpeprisene 13,40 for diesel og 13,15 for BF95 her i byen...

Lykke til med kvalene, det kommer som regel til en løsning.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741