Skrevet av Emne: Takboks ZJ  (Lest 4898 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Takboks ZJ
« Svar #15 på: To., 2,Januar,2014,10,20 »
Jeg må komme med et innspill til ang lasting av bøylene, dvs last på bøylene.

Klart de tåler mye last NEDOVER.....Dvs når man laster med plank el.

Skiboks...... Veier lite og kan få et enormt løft OPPOVER pga vind laget av egen hastighet, men også blæst fra motgående store kjøretøy...

Dette er to helt forskjellige scenarioer.. Bøylene er laget for å BÆRE last. Ikke holde igjen en skiboks/pakkboks som fungerer som et seil når de rette uheldige omstendighetene er tilstede...
...

Det er nok en grund til at det ikke anbefales å montere boks på de festene. Jeg har ingen problemer med det når jeg ser hvordan de er laget og festet på min bil.

Skjønner hva du mener, men du bekymrer deg uten grunn. Vi er som du ser flere som kjører med store takbokser på originale takbøyler i alle lovlige hastigheter, uten problemer. Også tomme bokser.

Hvor har du forresten lest at kjøring med takboks ikke anbefales? I brukermanualen? Kan ikke si at jeg har lagt merke til det.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget lenevo

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 73
Sv: Takboks ZJ
« Svar #16 på: Fr., 3,Januar,2014,20,38 »
har nå kjørt med takboks på bilen siden jeg kjøpte den for 4 år siden, ingen problemer her, regner med det er orginale fester. har en lav bred skiboks montert.  min er festet med 4 stk u bolter helt i siden langs railene.
Jeep Grand cherokee 2,5 TD 1996

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Takboks ZJ
« Svar #17 på: Fr., 3,Januar,2014,21,01 »
I henhold til instruksjonsboka skal det maks være 68 kg last på taket. Videre står det at dersom lasten stikker utover frontruta må den ha feste til fangeren.

Forøvrig står det at endestykkene på de tverrgående lastebøylene ikke skal benyttes til å feste lasten med. De er mer til pynt. I hver ende av glideskinnene er det et hull som skal benyttes til å feste last.

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
Takboks ZJ
« Svar #18 på: Fr., 3,Januar,2014,21,58 »
Gikk fint med rett over 160 på speedometeret før eg kom på at eg hadde takboksen på :-)
Det var med tom boks.

Utlogget Iceman66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: Takboks ZJ
« Svar #19 på: Sø., 5,Januar,2014,00,13 »
Tror jeg prøver å skaffe meg noen andre fester,slik at jeg kan bruke andre bøyler.

Nå er min takboks formet slik at den faktisk blir presset ned,skråner nedover hele veien framover,
så tror ikke det blir så mye løft.

Hvem forhandler disse Yakima-festene?
JEEP-frelst for alltid.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Takboks ZJ
« Svar #20 på: Ma., 6,Januar,2014,09,24 »
I henhold til instruksjonsboka skal det maks være 68 kg last på taket. Videre står det at dersom lasten stikker utover frontruta må den ha feste til fangeren.....
Der nevnes jo finerplater og båter, naturlig nok. Har aldri sett noen bil som har stroppet takboksen til frontfangeren. ZJ har langt tak, så min takboks stikker bare såvidt litt ut over frontruta.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Chevysub

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Takboks ZJ
« Svar #21 på: Ma., 6,Januar,2014,16,11 »
Jeg må komme med et innspill til ang lasting av bøylene, dvs last på bøylene.

Klart de tåler mye last NEDOVER.....Dvs når man laster med plank el.

Skiboks...... Veier lite og kan få et enormt løft OPPOVER pga vind laget av egen hastighet, men også blæst fra motgående store kjøretøy...

Dette er to helt forskjellige scenarioer.. Bøylene er laget for å BÆRE last. Ikke holde igjen en skiboks/pakkboks som fungerer som et seil når de rette uheldige omstendighetene er tilstede...
...

Det er nok en grund til at det ikke anbefales å montere boks på de festene. Jeg har ingen problemer med det når jeg ser hvordan de er laget og festet på min bil.

Skjønner hva du mener, men du bekymrer deg uten grunn. Vi er som du ser flere som kjører med store takbokser på originale takbøyler i alle lovlige hastigheter, uten problemer. Også tomme bokser.

Hvor har du forresten lest at kjøring med takboks ikke anbefales? I brukermanualen? Kan ikke si at jeg har lagt merke til det.

 Hvis du hadde lært å lese så hadde du sett at det ikke var jeg som skrev det.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Takboks ZJ
« Svar #22 på: Ti., 7,Januar,2014,12,53 »
...Det er nok en grund til at det ikke anbefales å montere boks på de festene....

Lærte endelig å lese i går, men kommer til samme resultat i dag.   ;)
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Chevysub

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Takboks ZJ
« Svar #23 på: To., 9,Januar,2014,01,33 »
Så bra. Men leser du trådens første innlegg så ser du hvem som skrev at det ikke anbefales med takboks iflg bilens instruksjonsbok


Jeg for min del synes festene virker slarkete og dårlige, så jeg er i tvil om det er trygt. Drit om hele sulamitten rives av.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Takboks ZJ
« Svar #24 på: To., 9,Januar,2014,08,41 »
Oki doki.  :)

Tror dog vedkommende har lest alt for mye mellom linjene i instruksjonsboka, for i min står det ingenting om takbokser. Kun de vanlige formaningene om max. vekt og at lange gjenstander som stikker ut over frontruta (sponplater og båter nevnes) bør stroppes til frontfangeren.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget mfjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Takboks ZJ
« Svar #25 på: Ma.,13,Januar,2014,21,49 »
Jeg fant Yakima festene på nettet, fant flere us forhandlere i alle fall ved å google yakima og jeep.

Yakima sjøl hadde en konfigurator som var fin på nettsidene sine (søk etter yakima roof rack elns)
1993 ZJ 5.2 V8

Utlogget Iceman66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: Takboks ZJ
« Svar #26 på: Ti.,14,Januar,2014,22,30 »
Jeg fant Yakima festene på nettet, fant flere us forhandlere i alle fall ved å google yakima og jeep.

Yakima sjøl hadde en konfigurator som var fin på nettsidene sine (søk etter yakima roof rack elns)

Takker,skal sjekke.
JEEP-frelst for alltid.

Utlogget Chevysub

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Takboks ZJ
« Svar #27 på: Fr.,14,Mars,2014,11,55 »
Gammel tråd, med alikevel.. Jeg kikka i instruksjonsboka for min bil (98) og der står det spesifikt svart på hvitt at takboks/skiboks ikke skal benyttes.

Jeg kan sikkert scanne den siden.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Takboks ZJ
« Svar #28 på: Fr.,14,Mars,2014,14,19 »
Hadde vært moro å se nøyaktig hva det står. Finner ingen slik formulering i instruksjonsboka til min 98-modell.
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Chevysub

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Takboks ZJ
« Svar #29 på: Ma.,17,Mars,2014,11,43 »
Jeg skal scanne siden etterpå i dag.