Skrevet av Emne: Takboks ZJ  (Lest 4899 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Iceman66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Takboks ZJ
« på: Lø.,14,Desember,2013,23,23 »
Ser i instruksjonsboken at man ikke kan/bør ha takboks på disse bilene.

Noen som har erfaring med dette,eventuelt finnes det noen andre takbøyler det går an og montere
på istedenfor?
JEEP-frelst for alltid.

Utlogget Chevysub

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Takboks ZJ
« Svar #1 på: Ma.,16,Desember,2013,16,16 »
Sikkert fordi de orginale bøylene/festene er så himla ræva... Men hvis du kjøper takstativ/bøyler for montering på railsene blir det mye mer solid og ikke så vaklete som orginalbøylene.

Jeg har ikke turt å sette på min boks på de orginale. De er for slærkete og jeg er redd for at boksen vil fly av.  Jeg skal kjøpe slike fra Biltema. Jeg skrudde fast slike på en Toyota jeg hadde og de var veldig bra, og billige..

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Takboks ZJ
« Svar #2 på: Ti.,17,Desember,2013,18,23 »
Jeg har da takboks på min!  :D
Og originale takbøyler! Fungerer brillefint.  :)

Takboksen min er bred, og det er nok et poeng, slik at man får fordelt vekten godt ut til sidene. Bøylene er jo ganske tynne, og tåler ikke allverdens vekt midt på.

Var i utgangspunktet skeptisk til dette, og så etter uoriginale takbøyler, men fant ingen som passer til railene. Men bred boks på originale bøyler viser seg altså å fungere fint!
« Siste redigering: Ti.,17,Desember,2013,18,25 av Bale »
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Iceman66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: Takboks ZJ
« Svar #3 på: Ti.,17,Desember,2013,18,45 »
Min boks er både bred og lav, men er usikker på om jeg tør,er kjedelig om den plutselig
ble revet av . Ser for meg den kan treffe andre uskyldige biler/folk på veien.

Vekten er vel ikke et problem, skal kun ha fire par ski oppi,er mer skeptisk til hvordan bøylene er festet til railsene.

Noen som vet hvem som kan ha fester som passer på disse railsene,
slik at jeg kan bruke andre bøyler?
JEEP-frelst for alltid.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Takboks ZJ
« Svar #4 på: Ti.,17,Desember,2013,19,03 »
Thule hadde, men de er selvfølgelig ute av produksjon for en stund siden sikkert pga. for lite etterspørsel.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Bale

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 92
Sv: Takboks ZJ
« Svar #5 på: On.,18,Desember,2013,09,08 »
...

Vekten er vel ikke et problem, skal kun ha fire par ski oppi,er mer skeptisk til hvordan bøylene er festet til railsene....
Bøylefestene tres jo inn på railene fra ene enden, så ser ikke helt at disse kan bli revet av. Har kjørt en hel del i 100+ uten antydning til problemer.
« Siste redigering: On.,18,Desember,2013,09,12 av Bale »
-98 ZG (ZJ), Grand Cherokee Limited, 4L

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Takboks ZJ
« Svar #6 på: On.,18,Desember,2013,13,00 »
Jeg har samme erfaring somflerre her, gikk helt med takboks festet i org tak bøyler

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Takboks ZJ
« Svar #7 på: To.,19,Desember,2013,17,45 »
Bøylene sitter godt nok fast. Har kjørt ganske tungt med lange planker på dem. Når jeg sendte chassinr til Chrylser for å se hva som var av info når bilen var ny, så fulgte det med en kort liste over ting som burde sjekkes/fikses, det sto ingen ting om takbøyler der, så hadde noen klart å røske av noen slike så ville det garantert stått der.

Utlogget mfjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Takboks ZJ
« Svar #8 på: Fr.,20,Desember,2013,01,43 »
Njaaa...de originale sitter ikke så godt, jeg klarte fint å rive en av de ut av sporet de tverrstagene sitter i ved et uheldig forsøk på å justere de lengre bak på taket (i den braketten som går langs railen).

Lider av samme kvaler - vil helst ikke miste takboksen i 90 rett inn vinduet på en annen bil...Bra med krefter ute å går.

Hvis noen finner skikkelig solid løsning a la thule som passer på ZJ-railen, så post det her :-)

 :)
1993 ZJ 5.2 V8

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Takboks ZJ
« Svar #9 på: Lø.,21,Desember,2013,12,03 »
Thule har en løsning. 515.5031. Den har sikkert gått ut av produksjon nå.

Utlogget mfjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Takboks ZJ
« Svar #10 på: On.,25,Desember,2013,19,50 »
Har funnet ut at Yakima har en løsning som passer rett på ZJ-railen. Dessuten er det som flere sier løsninger fra Thule, disse er discontinued fra Thule sin del - men det finnes en god del forhandlere som har de likevel.

Så da er det håp... Problemet mitt er at nå har jeg fått lyst på roof rack i stedet for vanlig takboks/stativ :-)
1993 ZJ 5.2 V8

Utlogget Chevysub

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 26
Sv: Takboks ZJ
« Svar #11 på: To.,26,Desember,2013,00,32 »
Jeg må komme med et innspill til ang lasting av bøylene, dvs last på bøylene.

Klart de tåler mye last NEDOVER.....Dvs når man laster med plank el.

Skiboks...... Veier lite og kan få et enormt løft OPPOVER pga vind laget av egen hastighet, men også blæst fra motgående store kjøretøy...

Dette er to helt forskjellige scenarioer.. Bøylene er laget for å BÆRE last. Ikke holde igjen en skiboks/pakkboks som fungerer som et seil når de rette uheldige omstendighetene er tilstede...

Og husk at en stor/bred boks selvfølgelig gir mer løft enn en smalere boks, det er jo naturlig..
Prøv å gå ut en vindfull dag med en sponplate på 250x90cm, og hold den opp mot vinden..... Så kan du gange det med 10..... da får du kreftene som river i boksen ved rette omstendighetene.. Og motgående lastebil som passerer med 150cm avstand i 80 kmt har rivi av mang en boks på biler med solidere fester enn det raklet som sitter på mange Jeeper..

Jeg ville gjerne kunne bruke min boks på bilen min (98 Grand Cherokee) men jeg tar ikke sjangsen med de orginale bøylene. Jeg har en Thule 600 som er veldig bred. Så før jeg slenger den på taket skal jeg være 110% sikker på at den ikkel øsner og blir et flyvende missil som ender opp gjennom frontruta på bilen til familien Gundersen på vei hjem fra mormor sine vafler, etc....

Det er nok en grund til at det ikke anbefales å montere boks på de festene. Jeg har ingen problemer med det når jeg ser hvordan de er laget og festet på min bil.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Takboks ZJ
« Svar #12 på: To.,26,Desember,2013,10,24 »
Skjønner frustrasjonen, men jeg har kjørt med takboks på de railene flere ganger med gamle bilen på lange turer til og fra Skien - Trysil og på den strekninga er det mest motorvei med 100-sone og det har ikke vært noen problemer selv om det har vært bra med vind flere av gangene. Kjørte mye I 110-120, så er nok ikke noe problem ;-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Takboks ZJ
« Svar #13 på: To.,26,Desember,2013,12,54 »
Har funnet ut at Yakima har en løsning som passer rett på ZJ-railen. Dessuten er det som flere sier løsninger fra Thule, disse er discontinued fra Thule sin del - men det finnes en god del forhandlere som har de likevel.

Så da er det håp... Problemet mitt er at nå har jeg fått lyst på roof rack i stedet for vanlig takboks/stativ :-)

Jeg har også lyst på roof rack, si fra hvis du kommer over noen som selger det med ok frakt :-)

Utlogget mfjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Takboks ZJ
« Svar #14 på: To.,26,Desember,2013,16,21 »
Vil anta det blir rimeligst å benytte Jetcarrier og båtfrakt på sånt. For min egen del skal jeg forsøke å kjøpe inn andre tyngre ting
samtidig jeg trenger (4 nye dempere f.eks.) og få de shippet til NewJersey før alt går over i en sending med båt.

 :)
1993 ZJ 5.2 V8