Hei, er det noen her med erfaring med 3.1TD motoren, jeg mistenker at topppakning har gått i min 2001 WJ, symptomer, veldig overtrykk i kjøleanlegg med resultat bruker vann, damper noe veldig ved tomgangskjøring, blir ikke varm i kupeen, vond å starte.
Hadde den inne for skift av en topp i 2015 og har egentlig brukt litt vann siden, har ikke vært store mengder men etterfyllt 1-2 dl pr 1000-1200km, det eskalerte etter at jeg skiftet termostat fordi den ikke ble varm i kupeen, dette hjalp lite og ting har forverret seg, (ja luftet anlegget godt etter termostatskifte) Ser ikke antydning til vannperler i olje eller slim i påfyllingslokk for olje, litt skumming i ekpansasjonstank er det og den kaster av vann på tomgang samt at den damper godt fra eksos.
Har sett på Maldal at bilde av pakning er en hel pakning, er dette riktig for denne modellen? Sist den var inne ble det skiftet 1 topp og 1 pkn.
Bør også topplokksbolter skiftes?
Er det plass til å skifte topppakning uten å slippe ned/ta ut motor? Ser det er veldig trangt på de bakerste sylindrene.
Takker på forhånd for svar og håper noen med tidligere erfaring kan gi noen gode tips.