Skrevet av Emne: Oljer  (Lest 3039 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FordGPW

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Oljer
« på: On.,22,August,2007,14,03 »
I ett hav av muligheter. hva slags ojler anbefaler dere på gamle jeeper (1943), til diff, motor og girkasse.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Oljer
« Svar #1 på: On.,22,August,2007,15,25 »
Anbefaler en GL-4 eller GL-5 til differ og gearkasse og en god mineralsk olje til motoren 15W-40 eller deromkring  :)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget FordGPW

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Sv: Oljer
« Svar #2 på: On.,22,August,2007,17,28 »
Tusen takk.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Oljer
« Svar #3 på: To.,23,August,2007,00,07 »
I følge smøreskjema til Ford og Willys så trenger du følgende:

Motor: inkl oljefilter: ca 4,5 liter, SAE 30 ved tem over 0, og SAE 10 mellom 0 og 20.
Gearkasse: 3/4 liter, gearolje SAE 90, 0-20 grader SAE 80
Ekstra gearkasse: 1,5 liter, samme som over.
Differensialene: 1, 25 liter, samme som over.


GL 5 gearolie er så langt jeg kjenner forbudt i gamle gearkasser med messing og bronze - adiktiverne tærer disse (dyre) metaller.

GL 4 hypoid (=high pressure) er fin til disse både gearkasser og transmissioner.

På diferensialene må det brukes hypoid gearolje, 80 eller 90.


Mulig en traktorforhandler med respekt for sig selv kan skaffe deg Castrol SAE 90 GL4.


Butikken til HMK på Moane kan sikkert også hjelpe deg videre:

Tlf.: 32 76 61 90
Fax.: 32 76 70 67

e-post: moane@hmkf.no

Åpningstidene for Jeep - Dodge - GMC
Onsdager 18.00 - 22.00 (telefonbestilling)
2. hver lørdag 10.00 - 15.00
 

Lett å finne utenfor Kongsberg
(mot Notodden)
 
Besøksadresse:
St.Hans veien 11
Moane Industriområde - Kongsberg


CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Oljer
« Svar #4 på: To.,23,August,2007,10,22 »
Smøreskjema for de gamle Willys'ene ble laget samtidig med bilen.  Oljeteknologien har imidlertid ikke stått stille, og jeg synes det er unødvendig dumt å kjøre med monograde olje (30 olje) når det finnes oljer som både fungerer om vinteren (15W) og sommer (40) i en og samme olje.  Verden var litt annerledes før i så måte.  Gamle motorer har behov for litt "tykk" olje og i så måte burde en 15W-40 være ideell, kanskje også vurdere en 15W-50 om motoren er noe slitt.

GL-4 og GL-5 finnes også i sommer/vinter utgave i samme olje, typisk 75W-90 og burde være kjempefin for året rundt bruk.  At GL-5 tærer på synkringer og trustlager er en historie som en ofte hører.  Jeg er ikke helt sikker selv, men en GL-4 har ikke dette problemet i alle fall og burde være fin i både gearkasse, transfer og diff forran og bak.  Har selv kjørt med GL-5 i T90 gearkassekasse og Dana 18 transfer i mange år uten problemer, men det betyr jo ikke at ikke andre kan oppleve problem.

Knokkelhusene forran er imidlertid en liten utfordring.  Det er jo litt av en jobb å ta av disse for å smøre opp med grease slik mange gjør.  Det viser seg også at greasen ofte blir slynget rundt og legger seg rundt knokkelhusveggene og der smører de ikke drivleddene.  "Tynn" grease som ikke henger på denne måten finnes kanskje, men jeg har ikke kommet over noe som er brukbart.  Det jeg gjorde var å blande ren 140 olje (litt vanskelig å få tak på) med grease.  Dette blir noe ala sirup og kan på en varm og god dag fylles inn på knokkelhuset gjennom påfyllingshullet (slipper å demontere).  Ulempen er at man kan få litt svetting rundt knokkelen om man kjører med filttetting (originalt på Willys MB).  Andre som har gode ideer her??
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139