Etter noen dager med temperatur rundt frysepunktet må jeg konkludere med at jeg endelig har fått god og varm WJ
Kuren med systemrens i hele kjølesystemet måtte etterhvert følges opp med en dags jobb med et stort antall skyllinger og kjøreturer for å få ut rester av syren og annen dritt.
Etter at jeg fylte tilbake den gamle men ikke veldig gamle røde longlife frostvæsken jeg tappet av før jeg kjørte på med systemrensen, så ble denne ganske hurtig grågul i fargen, så jeg antok at det lå igjen en del syre fra systemrensen i systemet fortsattselv om jeg trodde jeg hadde skylt systemet godt.
Jeg gjorde vel 10-15 sykluser med avtapping av kjølevannet, og påfylling av rent vann og så en kjøretur i mange oppoverbakker (bor nesten nederst i en bratt by) for å få opp temperaturen, sirkulert vannet og få ut evt. luft.
Da først begynte det avtappede vannet å bli bortimot rent og klart, og jeg fylte på helt ny longlife frostvæske (biltemas ferdigblandede), det går nesten 4 x 3 kg kanner når man har fått luftet ut systemet og kjørt litt, samt etterfylt når motor har blitt kald igjen.
Trodde først at jeg måtte vente til bilen var relativt kald før avtapping og påfylling men det hadde jeg rett og slett ikke tid til fant jeg ut, siden det må gjøres så mange ganger.
Men det er nok iallefall en fordel å tappe av kjølevannet like etter at motor/bil har vært kjørt litt.
Men det funket greit å tappe av vannet på varm motor og fylle på med kaldt vann. Ingen skade skjedd iallefall. Vannet blir raskt oppvarmet av den varme blokka før nivået når topplokkene.
Men med systemrensen på systemet må man helst vente til motor er kald. Trykket i systemet blir mye større enn normalt og det er ikke moro å ta av lokket eller åpne avtapningskranen for det spruter mye, og det er nok ikke noe særlig å få i fjeset eller andre steder.
Jeg kjørte også et par sykluser innimellom med blåsing av trykkluft gjennom returretningen i selve varmeapparatregisteret samt gjennomspyling med vann. Innimellom alle de andre syklusene på hele systemet. Det kom ut en mengde skittent vann fra varmeapparatregisteret første gangen iallefall.
Det er jo gjort på få minutter å løsne turboslangen og varmeregisterslangene oppe på motoren (husk å dekke til turboen så det ikke kommer vann nedi der...).
Siden det var blitt ut i oktober så monterte jeg 88-graders termostaten siden jeg nå allikevel hadde tømt kjølesystemet.
Samt tok ut sikringen til el-kjølevifta slik at ikke den går hele tiden på den litt høyere driftstemperaturen.
Temperaturnåla ligger nå rundt 1-tallet på 100-markeringen, altså bortimot 90 grader sånn cirka.
Og varmeapparatet gir hurtig og mye effekt nå. En STOR forskjell fra før iallefall.
Allerede etter 2-3 minutters kjøring begynner det å komme litt varme.
Kan ikke lengre ha på max. temperaturstilling så lenge om gangen (har Laredo og ikkeno automatisk klimaanlegg)
Skal kjøre en systemrens på kun varmeapparatregisteret hver høst fra nå av for å opprettholde den gode effekten.
Det er altså en myte at WJ har dårlig varmeapparat.. sånn i utgangspunktet iallefall.