Skrevet av Emne: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited  (Lest 26107 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #75 på: Ti.,13,Mars,2012,10,40 »
Sitat
Hvis noen her inne har kontakter eller lignende som kan gi meg en bekreftelse på at dette ikke er mulig og evt. andre ting, så gi meg beskjed, for jeg er ganske lei av å finne ut alt dette selv. Jeg er tross alt en kunde og en selger mener jeg skal ha LANGT mer kompetanse enn de jeg har vert ute for.
Ring Steinar Dokken som er markedssjef hos RSA, mobil 957 26 594, han kan svarene  ;)
Ringte han nå og han bekreftet at ikke Rubicon kan leveres med skinnseter til Norge.
Tror jeg kjøper meg noen feite setetrekk i skinn jeg... for jeg tror nok Rubicon er det jeg vil ha :)

Noen som vet om sider (gjerne norske) eller butikker som selger feite setetrekk i skinn/lær til Wrangler 2012mod?

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #76 på: Ti.,13,Mars,2012,11,13 »
Se her kan du kjøpe skinn setetrekk i USA, ser ut som det kommer på ca. 1000 daler for 2 seter.
http://www.katzkin.com/interiorselector/?ls=y&iID=15175&iTS=1331633512879
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #77 på: Ti.,13,Mars,2012,11,32 »
Dette så jo bra ut :)

Men det ble jo ikke mye "custom" så langt jeg kunne se da...
Jeg valgte bilmerke modell etc. og da fikk jeg opp noen valg, men kunne ikke bestemme noe mer utover det...

Eller har jeg missforstått?

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #78 på: Ti.,13,Mars,2012,11,56 »
Det greieste er vel antagelig å sende en forespørsle på mail, eller ringe over
Hvis du gjør det så skriv litt her om det da  :)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Ameland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #79 på: Ti.,13,Mars,2012,15,04 »
Takk for god hjelp folkens. Mitt valg faller nok på en unlimited rubicon. Siden pris forskjelden er så liten. Og 200 hk må det være. Prøvde nettopp en 09 mod. Vil ikke si at den var treg, men den med 200 var mer gøy.
Håper renta holder seg lav hehe
2012 JKU Rubicon

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #80 på: Ti.,13,Mars,2012,21,45 »
Har du spurt om du kan bestille en Sahara med drivverket til rubicon? det kan man hvertfall velge på Jeep.com "build your own" link. Da hadde problemene dine hvert løst.
Nå skal jeg snart ut å teste en sport 09:)

Lykke til med 2009 Sport, den nest råeste offroaderen som er produsert! ;)
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #81 på: Ti.,13,Mars,2012,22,23 »
Sitat
Ikke stort bedre hengervekt hos søta bror heller.
http://ipaper.ipapercms.dk/PDF/SE/JEEP/TekniskaSpec/wranglertekniskaspecifikationer/
Nei, men de er 110 kg høyere, så det hjelper jo litt. Men hva skjer 2007 - 2011 JKU var jo 3500 kg.
Ser jo ut som dette er en EU greie, men hvorfor?


Sitat
er det mulig å få en varebil med soft top?
Jeg fikk beskjed at på gronn skilt fikk jeg ikke lov å ta av bak delen av hard top, bare det 2 foran.
Når det forandre den bak boyler den blir for høy.

Jeg har pratet med biltilsynet, å der fikk jeg greie på at godkjenningen av JKU er like med en pickup,
så da er det ok å ta av hardtoppen, men skilleveggen må så klart bli stående.
Når det gjelder softtop, så vet ikke jeg om ombyggingen av veltebøylen er til hinder for softtop`en, kansje noen andre som vet?

Det er jo gode nyheter Tom, du er virkelig på hugget.

Har snakket med Chris (Oliverogfar) om dette, den bakre bøylen er kuttet og forhøyet, så det blir problemer med tilpasningen av softtopen/festene der, men så denne på brygga ifjor sommer, så det er håp..
« Siste redigering: Ti.,13,Mars,2012,22,44 av 77 golden eagle »
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #82 på: On.,14,Mars,2012,06,37 »
Takk for god hjelp folkens. Mitt valg faller nok på en unlimited rubicon. Siden pris forskjelden er så liten. Og 200 hk må det være. Prøvde nettopp en 09 mod. Vil ikke si at den var treg, men den med 200 var mer gøy.
Håper renta holder seg lav hehe
Det kan rett og slett ikke stemme at 2012mod. med 200HK'er gjør over 13sek. fra 0-100km/t. Det nekter jeg å tro på.
Tror nok Jeep må begynne å oppdatere katalogene sine, samt selgerene.

Føler det er mye feilinnformasjon og rot ute å går når det gjelder Jeep.
En maks hengervekt på 2090kg. er jo bare helt tragisk og bare der vil dem nok miste mange potensielle kunder. Selv om bilen i utgangspunktet er goskjent for 3.500kg. så er vist maksvekten satt ned grunnet utslippskrav i Norge. Kan ikke helt skjønne det egentlig, for Pajero bruker mer suppe ifg. specs. enn Jeep Wrangler og den har hengervekt på rundt 3.500kg.

I USA (eller utlandet generelt) så kan man fint bygge seg en Jeep Wrangler Rubicon med skinnseter, men kan man det i Norge? Neiiida! Merkelige greier altså.

Det at de tre selgerene jeg har vert innom har helt forskjellige opplysninger om bilen vitner også om liten kunnskap.
Nør jeg spurte selgeren i Drammen om han hadde en ekstrautstyrsliste til Jepp Wrangler så så han nermest ut som et spørsmålstegn. Han gikk inn på lageret og tok kopi av ei liste han fant der. Tror det sto 8-10stk. forskjellige varer på listen og fire av dem var forskjellige Webasto typer.

Litt trist at det er slik, for jeg mener Jeep har stort potensiale i Norge. Forskjellen er at Jeep er relansert i Norge i disse tider og da må det satses på markedsføring og salg. Hjelper lite med flotte reklamer på tv'en når selgerene står og klør seg i hodet når du kommer til butikken.

Mulig jeg er bortskjemt siden jeg har handlet VW og Audi omtrent hele livet, men jeg mener at det krever ikke mer enn et par sene kvelder og oppdatere seg på produktet man selger. Litt irriterende at en som meg vet mer enn selgeren når jeg ankommer butikken.

Sån... det var dagens lille utblåsing, og jeg føler allerede at jeg er i bedre humør  ;D


Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #83 på: On.,14,Mars,2012,09,24 »
De folka som jobbet på Land og Sjø visste ihvertfall endel om det de holdt på med.   Men der selger vel Peunauld nå for tiden..
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #84 på: On.,14,Mars,2012,21,12 »
Alltid er det noen avvik fra den regelen,min XJ Cherokee 2.5 TD med 116 hk og NP 231(part-time)har tillatt tilhengervekt 2500 kg,mens ei dame på jobben hadde en 94  XJ med NP 242(full-time) fikk bare 1640 kg i tillatt hengervekt,skal ikke være så lett dette.. min 91 XJ kan lovlig trekke 2250 kg.
« Siste redigering: On.,14,Mars,2012,21,17 av xjrebel »
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Ameland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #85 på: To.,15,Mars,2012,12,11 »
Men finnes det noen logisk forklaring på hvorfor en full time 4x4 kan trekke tyngere henger?
lastebiler har vel bakhjuls trekk... Eller?
Bremsene på bilen er vel de samme om det er full time eller part time 4x4 og bremsene skal vel stoppe bilen, hengeren har jo egen brems.
Hadde det vært et forhold mellom bilens vekt og kraft hadde jeg skjønt det, men...

Skjønner ikke...
2012 JKU Rubicon

Utlogget Ameland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #86 på: To.,15,Mars,2012,17,20 »
Ja. Det forklarte jo saken.
Men vil det også si at å kjøre med 4x4 high på snø eller is ikke er særlig lurt?
Hvis bakhjul kan låses? ABS burde vel sørge for at ikke det skjer.
2012 JKU Rubicon

Utlogget RubiconX

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 114
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #87 på: On.,28,Mars,2012,23,01 »
Tøv at bilen får sladd ved hard bremsing i 4H på glatt føre. Ikke snakk tull når du ikke har prøvd, Flintstone.
Jeg har EID (og solgt) en Rubicon JKU-R med hvite skilter. Bilen er mye mer stabil i 4H på snødekt vei enn i 2H, og ja den kjøpte jeg med skinnseter, og ja den hadde 3360kg hengervekt + 140 kg kulevekt = tillatt hengervekt 3,5 tonn. I 2H var den direkte skummel på glatt føre med 215hk og 538NM (TS-tuning) og jeg kan love den dro som f... når man gav på.

Spesiell bil for spesielle behov.


Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #88 på: To.,29,Mars,2012,10,53 »
Det blir ikke  helt riktig å si at bremsevirkning foran og bak er lik i 4H med 231 kassa.
Grunnen til at man har bremsekraft fordeling på vanlige biler med drift på 2 hjul er at ikke bakhjulene skal låse seg før forhjulene noe som selfølgelig lett vil føre til at bilen snurrer.
Men på en Jeep med låst senterdiff vil ikke bakhjulene kunne låse seg før forhjulene, de er jo låst sammen. Så snart bakhjulene begynner å skli vil resten av bremsekraften overføres gjennom mellomakselen så hjulene ikke låser seg. Dette gjelder også omvendt når forhjulene låser vil resten av bremsekraften overføres til bakhjulene. Klart, når alle hjulene står da sklir du, men på en mere kontrollert måte.
Uten ABS får du altså bedre bremsevirkning i 4H enn i 2H. Har du ABS funker det også helt fint, ABSn sørger for at det ene av de 2 hjulene på samme aksel ikke låser seg, ABSn skal jo sørge for at alle hjulene roterer med samme hastighet så det er ingen konflikt om senterdiffen er låst.

Det burde være et krav at alle tar seg en tur på en glatt parkeringsplass og sladder litt rundt med Jeepen i 2H og 4H. Det vil gi endel aha opplevelser som er viktige når det blir glatt på vegen. Prøv også forskjellen på hvordan Jeepen oppfører seg når det er glatt og brøytet og med 10 cm løssnø, kan være stor forskjell.




Utlogget RubiconX

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 114
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #89 på: To.,29,Mars,2012,17,12 »



Herregud ! e det mulig ? MED LÅSTE HJUL HAR DU INGEN STYRING. Det gjelder alle biler.

Hvorfor skal det være ulik bremsekraft fordeling mellom for og bakaksel ? Forklar hvordan 4H opprettholder denne ?

Videre kan du jo forklare hvorfor fabrikken skriver at systemet ikke skal brukes på vanlig vei ?

At du har opplevd gode bremser uten sladd er fordi du beveger deg inn i den  lille sikkerhetsmarginen som skal sikre at du ikke opplever sladd.

Når du overtrer denne, så sakser du mere eller mindre. Punktum.
Styring er faktisk viktigere enn maks brems.

Søk råd hos noen som driver en glattkjøringsbane.  Test vogntoget ditt å se !.

Hvorfor maser du om låste hjul? Det skjer ikke med en JK som har moderne ABS. Selvsagt får du sladd om du låser hjulene på en bil, men det får du ikke til med en 2007-2012 JK. Jeg har kjørt den masse på vinterveier og den er dønn stabil i 4H på søn/isdekte veier.