Skrevet av Emne: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited  (Lest 26108 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #60 på: Ma.,12,Mars,2012,19,31 »
Stemmer det med henger vekt, den er satt ned pga utslipp når man drar tung henger.
RSA sier de ønsker å øke hengervekten, å jobber med det, men kan ikke si hva utfallet blir.
En annen ting er at i USA ser det ut for meg at de har max 3500 pund, som vil si 1575 kg (underlig),
å jeg har kun funnet hengerfester der borte som er oppgitt til 3500 pund.
Videre har Thule i Sverige lager hengerfester som er oppgitt til 3500kg til Unlimited (underlig 2)
Når det gjelder understell, så ser det ut for meg som om at alle er like, bortsett fra Rubicon som har Dana 44 foran,
så kjøreegenskapene skal sånn sett være like på landevei.
Motor å ytelse vet jeg ikke noe mer enn deg, men det er store forskjeller mellom 2011 og 2012 da motor og girkasse ikke er det samme.
Nå er det større motor og et gir mer.
Rubicon har forresten en meget grom transferkasse som gjøre stor forskjell på lavgir serien.
Selv går jeg høygravid med en Rubicon.
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #61 på: Ma.,12,Mars,2012,20,31 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #62 på: Ma.,12,Mars,2012,23,09 »
Hei Andreas, jeg kjøpte min 2009 JK i desember, jeg prøvekjørte også en 2012 JK tidligere i høst, den er kjappere i responsen.
Prøv en brukt en, det er forskjeller!

200hk vs 177hk, så er toppen oppgradert.
Jeg og lommeboka ble enige om en 2009 JK, er kjempefornøyd så langt.
Brukte Rubicon er det ikke så mange av, har fulgt med en stund før jeg slo til på en Sport!
« Siste redigering: Ma.,12,Mars,2012,23,15 av 77 golden eagle »
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #63 på: Ma.,12,Mars,2012,23,14 »
Bare ett spørsmål folkens:

Hvor "dårlig" er egentlig den akselen som sitter på Sahara kontra Dana44 på Rubicon?
Er det noe jeg vil merke noe til hvis jeg feks. hadde valgt en Sahara?

Det som kanskje irriterte meg mest med Sahara var lavgirserien (Automat).
Merket omtrent ikke foskjell i det hele tatt på utvekslingen.

Grunnen til at jeg lurer er fordi i mitt tillfelle så er det ganske viktig med skinnseter da vi har hund. Rubicon blir som sagt ikke levert med skinnseter i Norge så derfor lurer jeg på hvor mye dårligere offroadegenskaper en Sahara har kontra en Rubicon?

Når det gjelder motoren og dens fartsressurser så kan jeg love at 200HK'eren er langt raskere fra 0-100 enn 13-14sek.
Jeg kjører samme sted hver eneste dag 5 dager i uken og har noen faste punkter jeg tester aksellerasjon på. Ikke noen vitenskaplige tester, men jeg treffer nok ganske nøyaktig på halvsekundet vil jeg tro.

Jeg vil tippe at en Wrangler unlimited med 200HK'er klarer 0-100 på mellom 10-11sek. 13-14 sek. føles vesentlig treigere ut i praksis så disse tallene kan jeg med sikkerhet si ikke stemmer med 200HK'eren. Faktisk så synes jeg den er overaskende frisk i frasparket.
« Siste redigering: Ma.,12,Mars,2012,23,18 av Bjerknez »

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #64 på: Ma.,12,Mars,2012,23,57 »
Bare ett spørsmål folkens:

Hvor "dårlig" er egentlig den akselen som sitter på Sahara kontra Dana44 på Rubicon?
Er det noe jeg vil merke noe til hvis jeg feks. hadde valgt en Sahara?


Du "merker" ingenting før du er i ein situasjon der akselen er for svak.
Skal du bruke denne bilen offroad i situasjoner der du treng diffsperrer, elektronisk utkobling av stabstag og 4:1 lavserie? Isåfall er dette ting som koster deg dyrt å ettermontere den dagen du angrer.

Dersom du i hovedsak skal bruke denne på asfaltert veg uten å modifisere den, så er jo Sahara fortsatt en "luksusutgave", og det er nok mange her som har det heilt fint med D30 framme :)






Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #65 på: Ti.,13,Mars,2012,09,23 »
Sitat
Ikke stort bedre hengervekt hos søta bror heller.
http://ipaper.ipapercms.dk/PDF/SE/JEEP/TekniskaSpec/wranglertekniskaspecifikationer/
Nei, men de er 110 kg høyere, så det hjelper jo litt. Men hva skjer 2007 - 2011 JKU var jo 3500 kg.
Ser jo ut som dette er en EU greie, men hvorfor?


Sitat
er det mulig å få en varebil med soft top?
Jeg fikk beskjed at på gronn skilt fikk jeg ikke lov å ta av bak delen av hard top, bare det 2 foran.
Når det forandre den bak boyler den blir for høy.

Jeg har pratet med biltilsynet, å der fikk jeg greie på at godkjenningen av JKU er like med en pickup,
så da er det ok å ta av hardtoppen, men skilleveggen må så klart bli stående.
Når det gjelder softtop, så vet ikke jeg om ombyggingen av veltebøylen er til hinder for softtop`en, kansje noen andre som vet?
« Siste redigering: Ti.,13,Mars,2012,09,30 av CJ-7 golden eagle »
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #66 på: Ti.,13,Mars,2012,09,35 »
Bare ett spørsmål folkens:

Hvor "dårlig" er egentlig den akselen som sitter på Sahara kontra Dana44 på Rubicon?
Er det noe jeg vil merke noe til hvis jeg feks. hadde valgt en Sahara?


Du "merker" ingenting før du er i ein situasjon der akselen er for svak.
Skal du bruke denne bilen offroad i situasjoner der du treng diffsperrer, elektronisk utkobling av stabstag og 4:1 lavserie? Isåfall er dette ting som koster deg dyrt å ettermontere den dagen du angrer.

Dersom du i hovedsak skal bruke denne på asfaltert veg uten å modifisere den, så er jo Sahara fortsatt en "luksusutgave", og det er nok mange her som har det heilt fint med D30 framme :)
1. Mener da det var diffsperre på Sahara'en jeg testet?
2. Hva betyr "elektronisk utkobling" i praksis?

Forbasket irriterende og helt idiotisk at Rubicon ikke kan leveres til Norge med skinnseter! En annen ting som ikke så viktig for meg, men alikevel irriterende er den lave hengervekten på 2090kg.
Dette vil jo for mange være en svært god grunn til å nettopp velge bort Wrangler fra listen da man ofte kjøper en slik type bil for litt røffere bruk.

Men for MIN del så står det mellom følgende:

Vil jeg ha skinnster MÅ jeg velge Sahara. Vil jeg ha et mer avansert 4x4 system så MÅ jeg velge Rubicon og dermed gå glipp av skinnsetene.

Hvordan vil feks. en Wrangler Sahara ta seg frem i terrenget sammenlignet med feks, Porche Cayenne/Landrover Discovery/Pajero?
Har Sahara'en det beste systemet med tanke på fremkommelighet av disse, eller må man da opp til Rubicon?

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #67 på: Ti.,13,Mars,2012,09,56 »
Sitat
1. Mener da det var diffsperre på Sahara'en jeg testet?
2. Hva betyr "elektronisk utkobling" i praksis?

Forbasket irriterende og helt idiotisk at Rubicon ikke kan leveres til Norge med skinnseter! En annen ting som ikke så viktig for meg, men alikevel irriterende er den lave hengervekten på 2090kg.
Dette vil jo for mange være en svært god grunn til å nettopp velge bort Wrangler fra listen da man ofte kjøper en slik type bil for litt røffere bruk.
Men for MIN del så står det mellom følgende:
Vil jeg ha skinnster MÅ jeg velge Sahara. Vil jeg ha et mer avansert 4x4 system så MÅ jeg velge Rubicon og dermed gå glipp av skinnsetene.
Hvordan vil feks. en Wrangler Sahara ta seg frem i terrenget sammenlignet med feks, Porche Cayenne/Landrover Discovery/Pajero?
Har Sahara'en det beste systemet med tanke på fremkommelighet av disse, eller må man da opp til Rubicon?

Sahara har ikke sperrer, men tractioncontrol, å Rubicon har begge deler.
Jeg ga blaffen i skinnsetene (kan eventuelt ettermonteres kjøpt fra USA for ca 7.500,-),
å valgte heller den råeste offroaderen som noen gang er produsert på fabrikk, nemlig JKU Rubicon
Når det gjelder Porche Cayenne/Landrover Discovery/Pajero (dårlig hyttevei biler), så er ikke disse i nærheten når det gjelder Rubicon
sine offroad egenskaper, men Pajeroen kan vel DELVIS sammenliknes med Saharaen.
Men uansett så finnes det kun en 4 dørs 4x4 kabriolet bil ferdig spekket som offroader, JKU Rubicon
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Ameland

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #68 på: Ti.,13,Mars,2012,10,01 »
Har du spurt om du kan bestille en Sahara med drivverket til rubicon? det kan man hvertfall velge på Jeep.com "build your own" link. Da hadde problemene dine hvert løst.
Nå skal jeg snart ut å teste en sport 09:)
2012 JKU Rubicon

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #69 på: Ti.,13,Mars,2012,10,08 »
...men hunden har du ikke løs i fremsete vel? Putt hunden i bur (der det er sikrest for den og andre i bilen) og kjøp Rubicon problemet løst.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #70 på: Ti.,13,Mars,2012,10,14 »
Takker for svar folkens :)

Tror nok det blir Rubicon ja :)

Det som er så vannvittig irriterende med å kjøpe Jeep Wrangler er at det er VELDIG sprikende kunnskap om bilen blandt selgere!
Var innom Jeep forhandleren i Drammen og han som ekspederte meg der ga meg beskjed om at Rubicon ikke ble tatt inn til norge i det hele tatt. Det var også komplett umulig å få en Sahara levert med bøyle forran grillen med ekstralys, for disse skulle vist sitte under vinduet ved panseret.

Var innom Bergheim bil i Sarpsborg og snakket med en hyggelig kar som hadde litt peiling. Han hadde også en tjukk katalog med ekstrautstyr for Jeep hvor jeg kunne velge å vrake av utsyr. Men jeg hørte ikke mer fra han etter besøket selv om han skulle sende meg tilbud, og da mener jeg at man ikke er veldig interissert.

Så har jeg vert innom RSA Bil i Fredrikstad og dem kan ikke akkurat det tekniske rundt Wrangler modellene utenat, men han jeg er i kontakt med gjør så godt han kan å svare meg samt finne innformasjon etc. Han sier at ikke Rubicon kan bestilles med skinnseter til Norge og dette blir såpass dumt at jeg tviler på at det kan være riktig. Jeg føler jeg må finne mye av innformasjonen selv og jeg er overbevist om at jeg har mer innsikt i hva Wrangler modellene blir levert med og ikke enn de fleste selgerene, for så langt har jeg ett langt under middels inntrykk av selgerene der.

Er liksom noe annet når man kjøper Audi. Her er det bare å lene seg tilbake og slurpe i seg kaffe, mens selger går gjennomn HELE ekstrautstyrslisten hvor du bare kan svare "ja" og "nei" for hva man vil ha.

Jeg er jo nesten i mål nå, og det blir nok kjøpt fra RSA Bil i Fredrikstad, men jeg vil gjerne ha det 100% bekreftet at Rubicon ikke kan bestilles med skinnseter.

Hvis noen her inne har kontakter eller lignende som kan gi meg en bekreftelse på at dette ikke er mulig og evt. andre ting, så gi meg beskjed, for jeg er ganske lei av å finne ut alt dette selv. Jeg er tross alt en kunde og en selger mener jeg skal ha LANGT mer kompetanse enn de jeg har vert ute for.

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #71 på: Ti.,13,Mars,2012,10,16 »
...men hunden har du ikke løs i fremsete vel? Putt hunden i bur (der det er sikrest for den og andre i bilen) og kjøp Rubicon problemet løst.

Hehe, du har ikke hund selv skjønner jeg :)

Trenger ikke å ha bikkja i bilen i det hele tatt før hårene kommer krypende. Har en Golden Retriever på over 40kg. og jeg har til og med hundehår på kontorstolen på jobben og her har de nALDRI vert, hehe.
Å fjerne hundehår fra stoffseter er IKKE lett. Been there done that :)

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #72 på: Ti.,13,Mars,2012,10,24 »
Nei, jeg er så heldig å være allergisk mot de dærre der  ;)
Men du får fine plast setetrekke på biltema da  ;D
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #73 på: Ti.,13,Mars,2012,10,31 »
Sitat
Hvis noen her inne har kontakter eller lignende som kan gi meg en bekreftelse på at dette ikke er mulig og evt. andre ting, så gi meg beskjed, for jeg er ganske lei av å finne ut alt dette selv. Jeg er tross alt en kunde og en selger mener jeg skal ha LANGT mer kompetanse enn de jeg har vert ute for.
Ring Steinar Dokken som er markedssjef hos RSA, mobil 957 26 594, han kan svarene  ;)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #74 på: Ti.,13,Mars,2012,10,33 »
Fristende! :)
Kan kjøpe de det står Biltema på, for disse er jo billigst, hehe.

Men jeg har jo sett man får kjøpt tøffe setetrekk også....
Husker ikke hvor, men mener det var på en "jeep-side" ett eller annet sted på nett....