Skrevet av Emne: Ekstralys.....  (Lest 2149 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Ekstralys.....
« på: On.,18,Desember,2013,22,45 »
"Trenger" noe mer lys på Wrangleren. Heller mot å sette på et par bøtter på fangeren, men vurderer også/eller en "led skinne"... Men pr nå, så er den så original utseendemessig at jeg tror en sånn skinne vil ødelegge looken.. hehe.. Har sett litt på om den kan monteres litt innunder fangeren, da jeg har inntrykk av at de gir svært godt lys, men da vil jeg vel ødelegge noe av lysbildet. Så da er jeg litt tilbake til bøttene..

Hva er brukelig for en noenlunde ok pris om dagen? Er det led som gjelder?

Vurderer også en lampe bak. Har rett og slett vurdert å sette på en hvit lampe i stedet for tåkebaklyset.. Har i grunn aldri brukt tåkebaklyset til det det er ment for uansett.. Dette vil selvfølgelig medføre feil på senere EU kontroll, men det kan jo løses med rød pære eller evt ved å bytte lampe for anledningen..... Eller så kan jeg gjøre det ordentlig og trekke nye ledninger osvosv.. men virket litt digg å bare bruke det som er der! :) Men akkurat lys bak er bare på ideplan! :)

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Ekstralys.....
« Svar #1 på: Fr.,20,Desember,2013,23,04 »
Bør vel ha en bryter til disse lampene.. Noen som vet hvor jeg kan få tak i et "bryterpanel" med plass til flere brytere enn de originale 3? Har sett et panel som ikke har askebeger, og da har plass til en bryter til, samt at det har 2stk 12 volts uttak, et sånt kunne jeg tenkt meg!

Utlogget Trønder`n

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 17
Sv: Ekstralys.....
« Svar #2 på: Lø.,21,Desember,2013,02,03 »
1 led skinne er vel å regne som 1 lys så for å følge boka så må du ha 2 skinner.
Biler:
89 Jeep Cherokee 4L (solgt)
95 Suburban 6,5TD (solgt)
95 Jeep Cherokee Country 2,5 TD (solgt)
06 VW Touran 1,9TD 7 seter

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Ekstralys.....
« Svar #3 på: Sø.,22,Desember,2013,10,13 »
OI, såpass? Drøyt..

Men jeg tror jeg kasserer ideen om ledskinne og går for 2 stk Hella luminator i sort med klart glass..

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: Ekstralys.....
« Svar #4 på: Fr.,10,Januar,2014,15,28 »
På TJ'n min satte jeg nylig satt på to bøtter fra SIM/ekstralys.no  med H1 Mega Blue pærer fra Biltema. Rimelig og god løsning. Tok av Hella Comet 550/H3 da det var elendig pæreinnfesting på dem, det datt fra hverandre for et godt ord.

Bruker Mega Blue i hovedlysene også, lyser greit nok. Men nærlysene synes jeg lyser mye kortere enn på Jimny'n jeg kjører til daglig, der har jeg Momo sine blå pærer. Men de pærene koster jo det 3-dobbelte av Biltema sine....

Når det gjelder bak så har jeg satt på ei LED arbeidslampe som ryggelys på høyre side og bruker denne på kablingen til tåkebaklyset (fjernet). Nå ser alle over hele Røros at jeg rygger! Lyset tar jeg av før PKK til høsten, men setter det på igjen ASAP.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Ekstralys.....
« Svar #5 på: Sø.,12,Januar,2014,13,01 »
Jeg vipper litt frem og tilbake her.. Jeg kommer nok til å sette på et par bøtter av et eller annet slag foran.. Enten et par passelig store foran grillen, eller et par litt mindre oppe ved frontruta. Men dette gir jo "bare" mer fjernlys... i området her er det jo mye biler ute og kjører, så skulle gjerne hatt litt mer fyldig nærlys også.. jeg har en V60 som brukes mye i hverdagen enn så lenge, og det er jo som natt og dag på de to bilene ift nærlys.. Har hatt litt lyst til å sette inn nye lamper på TJ'n for å få et kraftigere/bedre nærlys, vurderer f eks noe led.. Men vet ikke om dette akkurat er godkjent....? Et par ala Trucklite sine eller JW Speaker, bør jo gi en del "bedre" lysbilde på nærlys enn de originale kjipe lampene.. selv om det vel ikke akkurat vil se heeeelt naturlig ut på en såvidt retro bil.. :)

Noen som har innspill, ideer? Gjort lignende?

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Ekstralys.....
« Svar #6 på: To.,16,Januar,2014,12,16 »
Har testa litt med ekstralys oppe på stolpene ved frontruta og kan egentlig ikke anbefale det.
Det ser jo selvfølgelig tøft ut og alt, men jeg opplevde at de lyste opp panseret veldig og at det igjen blei litt forstyrrende når man jo strengt tatt skulle se langt frem. Litt som å kjøre med tåkelys om natta. :P

Men to bøttelykter festa forran griller fungerer jo utmerket. :)

Hva med å kjøpe et sånt lysforsterkingssett hos biltema. Har ikke prøvd det selv, men har hørt gode ting om hvordan de funker.
Eventuellt bytte lykteinnsatsene til nyere saker.

Lykke til!
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Ekstralys.....
« Svar #7 på: To.,16,Januar,2014,13,46 »
Hei :)
Det med lykter oppe ved a-stolpen kan ha sine ulemper, Selv opplever jeg at om det regner eller snør, blir effekten av å bli blendet av reflekser mye større enn med kun lys nede ved fangeren.  Men det finnes da av/på bryter som skal være koblet på uansett...
Men mine som lyser et langt smalt lysbilde, lyser ikke opp panseret mitt så mye annet en at det bare er "koselig"  ;D Gir også masse lys i forhold til størrelsen :-)
Selv satt jeg på 2 stk 6" på fangeren og disse 2 små 4" spottene på a-stolpene...
Men det som ga mest for penga var å bytte innsatsene til nye fra Hella og nye og bedre pærer fra Phillips (var det vel...)
For meg gjenstår det nå å få trekt nye kabler til orginallyktene for å minske strømtapet som er voldsomt stort... 1,4V og det utgjør MYE på lyset...

Lykke til... :-) 
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"