Skrevet av Emne: Kryper i tomgang  (Lest 3049 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #15 på: Lø.,15,Desember,2012,11,23 »
Hei Patrick.

Clutch er ikke lett å oversette, nei:) Godt forsøk.

Ja, jeg er engstelig for at disse voldsomme rykinger - særlig fra P til D - vil skade noe i lengden. Jeg har drevet med å justere gasspedal kabelen - den med den hvite dårlige låsemekanisme mellom dieselfilteret og motoren - og har fått til en veldig smidig giring, men lurer på om ikke rykingen har blitt værre.

Takk for tipset,. Jeg skal prøve det du foreslår, nå, mens jeg kjører ut til butikkene i julekaoset:(

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #16 på: Sø.,16,Desember,2012,02,22 »
Et merkbart rykk er helt normalt. Det en fordel å ha lav RPM på motoren idét du bytter fra N til D/R eller vice versa, da det tærer på drivverket i girkassen din hvis du har høy RPM. Det blir samme effekt som om hvis man girer med manuell uten å ha trykket inn "kløtsjen" (fornorsking av engelske uttrykk skal det være!) skikkelig.

Hvis du tror du sliter litt med høy RPM i N (fri), slik jeg gjør, hjelper det å stikke foten under gasspedalen og dra den litt til deg. Min hopper da ned fra 1000-ish RPM til ca 600 - dette utgjør en betydelig forskjell når jeg setter den i Drive/Revers, da rykket blir betydelig mindre og kjøreopplevelsen mer behagelig (ikke minst for passasjerene)
Clutch = kobling på norsk  :)

Husk at 3,1TD har elektronisk styrt dieselpumpe med TPS (throttle position sensor) så det nytter nok neppe å stikke foten under gasspedalen normalt sett.

Min tomgang (gangnam style) er forøvrig 750 rpm på varm motor ser jeg nå.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #17 på: Sø.,16,Desember,2012,18,38 »
Takk Teerex. Du har rett. Kobbling:)
Du har også rett i at det ikke hjelper å dra opp gasspeddalen på en 3.1 TD. Jeg prøvd.

Vi har nøyaktig det samme omregningshastigheten i tomgang, så det er nok riktig som du og andre her sier. Disse automatene er ment å gå i sånn hastighet. Kan fortsatt ikke skjønner vitsen med at bilen skal krype i tomgang. Jeg hadde forventet at den stå pent, i ro, ved et lyskryss eller i trafikkøen.

Ja ja. Sånn er vel livet, bare.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #18 på: Sø.,16,Desember,2012,19,44 »
Hvordan kraftoverføringen/konverteren virker.

http://xtremecarzone.com.au/index.php?showtopic=939

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #19 på: Sø.,16,Desember,2012,19,53 »
hastighet. Kan fortsatt ikke skjønner vitsen med at bilen skal krype i tomgang. Jeg hadde forventet at den stå pent, i ro, ved et lyskryss eller i trafikkøen.

Ja ja. Sånn er vel livet, bare.
Ja sånn er livet  :) Men da tolker jeg det slik at du ikke har hatt eller kjørt bil med automatgir før?
Det blir det samme som at en bil med manuell girkasse går forover på tomgang når den står i gir uten at man trår inn koblingen (på automat må man da trå inn bremsen isteden).
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #20 på: Sø.,16,Desember,2012,21,37 »



PWB - kjempeinteressant lenke om torque converters - hvordan de fungerer. Takk skal du ha. :):)

Teerex - du har rett. Min første automat. Veldig flott å få informasjon om dets særegenskaper her på Forumet. Takk til alle.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #21 på: To.,17,Januar,2013,01,05 »
ja som dette 2 år gamle bildet viser så er tomgangen ca 750 rpm  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.