Skrevet av Emne: Kryper i tomgang  (Lest 3049 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Kryper i tomgang
« på: On.,12,Desember,2012,17,50 »
2000 Grand Cherokee 3.1 TD.

Når bilen står i Drive og med null trykk på gasspedalen så kryper den fremover - ganske så bestemt. Skal det være slik? Tomgang er nokså normalt på rundt 750 (er ikke det normalt?).

Jeg vil ha trodd at meningen er at bilen skal bare bevege seg fremover når man tråkker inn gasspedalen.

Samme spørsmålene for Reverse.





Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #1 på: On.,12,Desember,2012,18,08 »
joda den skal da bevege seg litt, men i 4Low blir det ganske mye mere bevegelse. ikke mere fart men mere kraft altså.
Det er nå bare slik det fungerer, converteren kobler ikke helt ut. Da må turtallet enda mere ned.
Slik er alle automatbiler som jeg har prøvd. Drive betyr nettopp drive.

Fordelen er jo at du kan gå ut av bilen og den kjører fortsatt av seg selv  :)
« Siste redigering: On.,12,Desember,2012,21,03 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #2 på: On.,12,Desember,2012,22,27 »
ha ha. Du har et poeng der:)

Ja vel, så det er egentlig god nyheter (selvom jeg synes at det er litt merkelig at en bil skal oppføre seg slik). Det du sier betyr at min GC ikke er noe dårligere enn andres (i hvertfall på dette punktet).

Takk for svaret

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #3 på: On.,12,Desember,2012,23,07 »
det er bl.a. derfor man må trå på bremsen for å få girspaken ut av Park.
slik at ikke nysgjerrige unger skal fikle med girspaken med fatale konsekvenser  :o
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #4 på: To.,13,Desember,2012,18,25 »
Hei.

Ja, det høres logisk ut. Hvor høyt en din tomgang? Kan man justere den?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #5 på: To.,13,Desember,2012,19,38 »
den er vel rundt 800, kan neppe justeres siden det er elektronisk styrt dieselpumpe. Men har ikke studert manualen.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #6 på: To.,13,Desember,2012,21,34 »
800 her og, i P. Ørlite ned, til ca 780 i D stillestående med foten på bremsen.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #7 på: To.,13,Desember,2012,23,28 »
Takk for tilbakemeldingene. Da innser jeg at slaget er tapt. Må bare leve med kryping i tomgang:)
Ikke det verste problemet da.


Fornøyd

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #8 på: To.,13,Desember,2012,23,45 »
Alle? biler med automatgir er sånn, dvs. flere hundre millioner biler antagelig :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #9 på: Fr.,14,Desember,2012,00,05 »
Kryping på tomgang er et av de viktigste argumentene for automatgear vs manuelt gear. Jeepen "renner" ikke bakover i en bakkestart og køkjøring blir en lek, alt takket være kryping på tomgang  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #10 på: Fr.,14,Desember,2012,00,11 »
men noe mere slitasje på bremsene ved by/køkjøring enn manuelt gir. Men neppe de store kostnadene over tid uansett.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #11 på: Fr.,14,Desember,2012,02,09 »
Dette er felles for alle biler med automat, i hvert fall etter min erfaring - både nye og gamle. Dessuten; hvorfor er det et problem at bilen går fremover når den står i Drive? Det er jo dét som er hele poenget ;)
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #12 på: Fr.,14,Desember,2012,08,42 »
selv disse dsg-girkassene til VW er sånn.
Legger inn 1 giret og kryper på "clutchen" sin så fort du slipper bremsen....

Er sånn Automat skal være :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #13 på: Fr.,14,Desember,2012,18,18 »
Takk for alle innslag. Overbevisende. Min første automat og derfor var ikke sikker på om dette var normal eller bare enda en feil med min bil:(

Når bilen setter i revese eller drive, rykker det noe voldsomt. Jeg trodde at det kanskje var noe med omdregningshastigheten å gjøre - også. Har lest at det kan være forårsaket av dårlige føringer, men kan ikke se noe galt med mine. Har bytter langsgående stagene komplett foran uten at det hjelp noe i det hele tatt.

Hm

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Sv: Kryper i tomgang
« Svar #14 på: Lø.,15,Desember,2012,02,35 »
Et merkbart rykk er helt normalt. Det en fordel å ha lav RPM på motoren idét du bytter fra N til D/R eller vice versa, da det tærer på drivverket i girkassen din hvis du har høy RPM. Det blir samme effekt som om hvis man girer med manuell uten å ha trykket inn "kløtsjen" (fornorsking av engelske uttrykk skal det være!) skikkelig.

Hvis du tror du sliter litt med høy RPM i N (fri), slik jeg gjør, hjelper det å stikke foten under gasspedalen og dra den litt til deg. Min hopper da ned fra 1000-ish RPM til ca 600 - dette utgjør en betydelig forskjell når jeg setter den i Drive/Revers, da rykket blir betydelig mindre og kjøreopplevelsen mer behagelig (ikke minst for passasjerene).
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!