Skrevet av Emne: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)  (Lest 3948 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #15 på: Ti.,11,Desember,2012,18,46 »
Det ser ut som de ligger inntil hos meg. Hvordan klarte du å observere det så raskt, la du deg under jeepen?
Var det så raskt?  :)
Jeg så det fra under panseret, fikk fingrene såvidt imellom og dytta og dro litt i slangen.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #16 på: Ti.,11,Desember,2012,20,20 »
Ja, det var raskt, takk. Jeg har blitt litt syk og avventer til imorgen. Det er helt ok å tenke pinglete søring  :D

Det er motorolje det er tale om ja, ingen tvil. I går etter oljeskift og bare en liten prøvetur var olje fortsatt nokså blank. Plastkoppen ble grundig inspisert under filterbyttet. I morgen er nok oljen relativt svart, jeg forhåpentligvis ganske frisk, og da skal jeepen få min fulle oppmerksomhet.

Lånte noen bilder fra internett som viser blokk, oljekjøler og filterhus. Som bildene viser er det flere mulige steder der lekkasje kan oppstå. Uansett, jeg har fortsatt et håp om en enkel løsning som feks den store o-ringen som skiftes ved filterbytte. Jeg kan, som Tigermagna tipset om, ikke tightet det nok.
« Siste redigering: Ti.,11,Desember,2012,20,32 av Navyen »

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #17 på: Fr.,14,Desember,2012,00,01 »
Oljelekkasjen lokalisert til selve filterhuset. Det var den ene slangeklemmen på skjøten av Defa-slangen som var synderen. Skruehode på slangeklemmen har over tid gnagd seg inn i aluminiumen. Planen er nå enten å få filterhuset sveist, eller kjøpe en brukt del. Nytt filter er antakelig for dyrt. Foreløpig sitter filteret på jeepen.

Bilde 1 viser hvordan slangen lå, merk at deler av skruehodet på slangeklemmen befinner seg godt inne i støpegodset (aluminium eller en eller annen lettmetallslegering, forhåpentligvis lett sveisbart).

Bilde 2 viser hvordan oljen renner nedover Defa-slangen etter ca 30 sekunder tomgangskjøring. Det var tørket rent før oppstart og det lekker ikke når motoren ikke er igang.

Bilde 3 viser hvordan oljen renner nedover filterhuset etterat jeg har stripset fast Defa-slangen til radiatorslangen slik at Defa-slangen ikke lenger hviler seg mot filterhuset - noe den slabbedasken av en Defa-montør burde ha gjort for elleve år siden. Det var tørket rent før oppstart, nå også ca 30 sekunder på tomgang.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #18 på: Fr.,14,Desember,2012,00,09 »
dette var jo maks uflaks, viser bare hvor lite langsiktig montører tenker når ting blir montert uten tanke for slitasje og konsekvenser.
Det er nok lett å sveise eller kanskje helst aluminumslodde (det finnes spesielle alu-loddepinner, jeg har kjøpt men ikke prøvd det selv ennå) men det er jo relativt trangt å komme til.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #19 på: Fr.,14,Desember,2012,00,28 »
Forhåpentligvis kan jeg støtte meg til noen på jobben. Dessverre kom jeg igang litt for sent ikveld ellers skulle jeg ha tatt med filterhuset på jobben imorgen. Riktignok bør jeg bestille ny o-ring og ha denne klar til jeg montere filterhuset tilbake på oljekjøleren. Derfor vil jeg nok avvente til over helgen.

Uflaks ja, men det kunne vært mye verre. En av brødrene mine fikk en betydelig oljelekkasje på en dyr MB Geländewagen for ca 10 år siden. Det var en 350 diesel med lettmettalsblokk hvor det hadde oppstått et tretthetsbrudd. Det var altså ingen frostskade eller lignende. Den ble forsøkt sveist av en spesialist fra SAS uten hell. Legeringen var for spesiell. Min bror fikk priser fra MB, Fjeldstad? m.fl. hvor regningen ville lyde på min. 90000. Løsningen ble å støtte seg på skoletysken og innhente priser fra motorverksteder i Nord-Tyskland. Napp i nærheten av Flensburg og regningen for en splitter ny MB Rumpfmotor (blokk med veiv og stempler) ferdig installert til noen og tyvetusen kroner. Jeg fulgte ham fra Oslo i min bil i tilfelle MBen skulle bryte sammen. Jeg tror han brukte borti 20 liter olje på turen ned gjennom Sverige, over Øresund og ned til Tyskland.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot) + hull i oljefilterhuset
« Svar #20 på: Sø.,16,Desember,2012,22,55 »
Nå er jeepen parkert og oljefilterhuset demontert for tetting imorgen. Jeg diskuterte problemet med fagfolk på fredag, men de var skeptiske til sveising av støpegods i aluminium fordi det ofte blandes inn for mye magnesium til at sveising er tilrådelig.

Mulige alternativer for å gjøre filterhus tett inkluderer foreløpig:
- sveising
- lodding
- liming
- borring, gjenging og å sette i en plugg med pakning og Locktite
- borring og gjennomgående bolt med pakning

På bildet av innsiden vises en liten inntrykning av godset. Midt i inntrykningen er det et ørlite hull. Fra utsiden ser man lett hvorden slangeklemmen har gjort sitt. Dersom jeg hadde fortsatt å kjøre med slangeklemmen inntil, ville det kun vært et tidsspørsmål før hullet ble stort og motoren uten oljetrykk.

Forøvrig er det for meg helt ubegripelig at den lille slangestumpen har en skjøt, med det er en annen sak...
« Siste redigering: Sø.,16,Desember,2012,23,06 av Navyen »

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #21 på: Ma.,17,Desember,2012,16,33 »
Det ble alternativ "liming" med Belzona kjemisk metall, herder til imorgen.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #22 på: Ti.,18,Desember,2012,19,41 »
Tett  :) Slangeklemmen (bilde 2) er ekstra sikring for at ikke det kjemiske metallet skal stikke av.