Skrevet av Emne: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)  (Lest 3949 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« på: Sø., 9,Desember,2012,21,05 »
PS! Denne tråden omhandler to ulike temaer. Første del av tråden er om ettermontering av parkeringssensor. Andre del av tråden handler om lekkasje i motoroljefilterhuset på 3,1TD.

Jeg kjøpte en original ryggesensor til 99-04 Grand Cherokee til 57 euro fra en hyggelig tysk dame på eBay. Hun hadde hatt ryggesensoren liggende i garasjen i 10 år uten at den noengang ble montert, og nå var jeepen hennes solgt. MOPAR ryggesensor til WJ er produsert av Bosch. Monteringen var en kosejobb over to kvelder. Litt styr å få av støtfangeren bak riktignok, ihvertfall når man ikke kjenner alle innfestingspunktene på forhånd. Også litt styr å låne hullsager i 24, 30, 35 og 80 mm størrelser.

Clipsene som fester inneskjermene bak er av typen engangs, en slags plast-poppnagle. Jeepforhandleren i Bergen ville ha kr 100,50 pr stk for denne clipsen. Biltema hadde heldigvis nøyaktig samme clips til kr 1,50  :)

Noe av det første jeg gjorde var å sage ut de fire hullene på støtfangeren. Dermed hadde jeg fire fine fargeprøver. Min jeep er sølvgrå metallikk, fargekode XS5. Biltema hadde perfekt match her også  :) Klarlakk på toppen. Jeg synes ryggesensor er genialt, selvsagt min subjektive mening.

Samtidig fikk jeg endelig koblet tilhengerfestekontakten til kroken jeg monterte i sommer. Alt sammen veldig trivelig.

Det som ikke var like trivelig var knektens bemerkning om en diger oljeflekk der jeppen hadde stått. Tilsynelatende har jeepen plutselig fått en lekkasje ved oljefilteret. Ikke en dryppende lekkasje, snarere en sprut/dusj aktig motoroljelekkasje. Sjekker nærmere imorgen, eller har noen erfart en lignende lekkasje? En sprut av olje ned på blant annet styredemperen.
« Siste redigering: Sø.,16,Desember,2012,23,27 av Navyen »

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #1 på: Sø., 9,Desember,2012,22,08 »
Litt mer om oljelekkasjen som jeg nok bevisst skjulte inn i en solskinnstråd om vellykket ryggesensorinstallasjon: Som sagt kom denne lekkasjen plutselig. Det er ca 5000 km siden jeg byttet filter og olje på motoren. Jeg har aldri tidligere observert så mye som en oljedråpe som har falt på garasjegulvet.

Det som jeepen nylig har vært i gjennom som kan ha utløst lekkasjen er:
- Mye tenning på/motor av for å finne riktige pinner på jeepens tilhengerkontakt på innsiden av v. bakskjerm. Jeg tviler på at det kan ha noe å si-
- Utstrakt bruk av Defa motorvarmer. Varmelementet er av typen "frittstående", dvs ikke vanlig gammeldags varmeelement inn i en frostplugg i blokka, og varmeelementet er plassert nærme oljefilteret. Ellers ligger motoroljekjøleren (vannkjølt) like på innsiden av oljefilter.

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #2 på: Ma.,10,Desember,2012,13,01 »
Hva er delenummeret til denne ?
Hvordan varsler den ? med lys ? dioder ?
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #3 på: Ma.,10,Desember,2012,14,35 »
Lyd og lysdioder bak på høyre d-stolpe.

Mopar nr. 82205405, evt Bosch Parkpilot nr. 0 263 004 011.

Den finnes også med Mopar nr 82208247 + en nyere oppdatert utgave med Mopar nr. 82208247AB.

Det enkleste og kanskje det billigste er å skaffe en Bosch Parkpilot fra Tyskland (med unntak av Kina-produserte greier). Monteringsanvisning for Jeep ligger på wjjeeps.com under Reverse Sensing System.
 

 

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #4 på: Ma.,10,Desember,2012,17,06 »
Jeg synes hengerkroken er en fin ryggesensor..  og ellers med ulakkerte støtfangere så tåler de alltids en liten berøring (men det er jo oss Laredoer da) :)
« Siste redigering: Ma.,10,Desember,2012,17,09 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #5 på: Ma.,10,Desember,2012,23,15 »
For å få av støtfangeren bak, eller rettere sagt plastskallet utenpå støtfangeren, må man først ta av alle de mer eller mindre opplagte clipsene. Tre stk i hjulbuen på hver side, fire under på midten bak, fire i åpningen til bakluken. Deretter er det to torx-skruer i hver ende nede i åpningen til bakluken.

Så kommer de fire karosseriskruene jeg ikke var observant på. Det sitter to stk karosseriskruer, på hver side, plassert vertikalt overfor hverandre, på innsiden av innerskjermen, helt fremst på støtfangerskallet. Skruene har sekskanthoder med 10mm nøkkelvidde. Pipe rett på en liten skralle passet meg bra. For å komme frem til skruene må man løsne innerskjermen. Er man hardhendt ryker plastpopnagleclipsene (kr 1,50 pr stk på Biltema), slik de gjorde på den ene siden for meg. Trolig er det best å ofre de to clipsene på hver innerskjerm, for å unngå å bruke for mye makt på støtfangerskallet, slik at man enkelt kommer til karosseriskruene.

Når ovenfornevnte skruer og clips er fjernet, må man trekke skallet ut et par centimeter ut på hver side, for å løsne de to siste store clipsene som sitter fast på innsiden av skallet og går inn i noen rektangulære hull karosseriet.

Bildet av innsiden av skallet viser de to store hvite clipsene som går inn i karosseriet øverst i bildet, og til venstre i bildet sees to sorte hull hvor karosseriskruene går inn.

Bildet av karosseriet viser hvor kabelen ut til ryggesensoren går (oppskriftsmessig) gjennom et 24mm hull jeg sagde ut. Tilhengerfestekontaktkabelen går ikke fullt så oppskriftsmessig gjennom den store gummimuffen.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #6 på: Ma.,10,Desember,2012,23,33 »
På innsiden av støtfangerskallet er det festet et støtabsorberende gummiaktig sort isopormateriale. Før jeg tok av skallet sagde jeg ut fire stk 35mm hull for sensorene vha sjablonger i monteringsanvisningen (ligger på wjjeeps.com under Reverse Sensing System).

For å få plass til sensorene på innsiden av skallet sagde jeg ut 80mm hull i ca 55mm dybde i det støtabsorberende materialet. Deretter la jeg opp kablene som ble festet med medfølgende clips. Videre sagde jeg som nevnt i forrige innlegg et 24mm hull i karosseriet bak på venstre side for å føre kabelen inn i jeepen. Styringsenheten ble montert med to skruer på innsiden av trekket i bagasjerommet på venstre side og koblet til pinne nr 3 i tilhengerkontakten (gir +12V når jeepen settes i revers).

Tidlig i prosessen tok jeg av "dørterskelen" i åpningen til bakluken, tok av begge d-stolpe trekkene samt trekket på toppen av lukeåpningen. I høyre d-stolpe trekk sagde jeg ut et 30mm hull iht sjablong og trakk kabelen over til styringsenheten.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #7 på: Ma.,10,Desember,2012,23,53 »
I dag har jeg kost meg med ryggesensor. Rygget ut av garasjen med større selvtillit enn på lenge. Litt større visshet om at min egen minste på 1,2m ikke løper bak eller at det er andre småkryp i nabolaget som unnslipper mitt nokså årvåkne blikk. Det er nok en vanesak, både det å kjøre høy jeep og det å kjøre med ryggesensor. De seneste årene har jeg vært mest vant med lav bil med ryggesensor. Derfor har jeg montert det akustiske vidunderet  :)

Men så var det den hersens oljelekkasjen. I dag kjørte jeg til Mobile Bergen, som er det eneste delelageret jeg vet om i Bergensområdet med MOPAR-deler liggende på lager, for å kjøpe nytt oljefilter. Det originale koster kr 351 og inkluderer begge o-ringene mens det som Bilxtra fører koster kr 315 og kommer kun med den store o-ringen. Byttet olje og filter uten å se noen skader på noen av o-ringene. Etter å ha kjørt jeepen varm kunne jeg dessverre konstatere at det fortsatt lekker i nærheten av filteret. Nå som oljen er ny er det litt vanskeligere å se oljen, men akkurat nå mistenker jeg at det har oppstått en sprekk i selve filterhuset, den delen i aluminium som vi skrur koppen med filteret inn i.

Som sagt helt øverst oppsto lekkasjen helt plutselig. Jeg mistenker at min overdrevne bruk av Defa kan ha vært en utløsende faktor. Jeg får følge med og se om jeg kan lokalisere lekkasjen.

Bildet viser hvordan Defa varmeelement er montert veldig nærme oljefilteret. Den slangen som ligger inntil oljefilterhuset blir glovarm. Den sorte blanke stangen er styrestaget. Bildet er orientert med høyre side i retning av jeepens forende, toppen av bildet er ut mot venstre.
« Siste redigering: Ti.,11,Desember,2012,00,03 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #8 på: Ma.,10,Desember,2012,23,57 »
Defa slangevarmer har jeg også brukt mye, men den kan da umulig forårsake noe slikt ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #9 på: Ti.,11,Desember,2012,00,06 »
Er ditt varmeelement montert på samme måte? Legg merke til de to slangeklemmene som ligger inntil filterhuset.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #10 på: Ti.,11,Desember,2012,00,10 »
ja det er nok en lignende montering jeg har. jeg prøvde å bøye slangeklemmene litt vekk, og stripse slangen vekk fra kjølerøret for der var det begynnende gnageskade.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #11 på: Ti.,11,Desember,2012,00,16 »
Det bør nok uansett jeg også gjøre. Gitt at det er en sprekk i filterhuset, kan sprengkulda på fjellet forrige helg utløst dette? Jeg var hele helgen på fjellet og det var ned mot minus 30. Bodde på et slags pensjonat på Geilo ifm langrennsamling. For sikkerhetsskyld tok jeg med skjøteledning som jeg trakk ut av vinduet for å kjøre Defa på full guffe.

Straffen er tydeligvis halsinfeksjon og oljelekkasje, grrrrr. 

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #12 på: Ti.,11,Desember,2012,00,33 »
Høres merksnodig ut, den slangevarmeren er vel bare på 500W eller noe.
Var ute og sjekka mine slangeklemmer nå, og de og slangen har et par mm klaring til filterhuset.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #13 på: Ti.,11,Desember,2012,00,35 »
Det ser ut som de ligger inntil hos meg. Hvordan klarte du å observere det så raskt, la du deg under jeepen?

Ellers kan det jo være o-ringen mellom filterhuset og oljekjøleren da, men det vanskelig å se mellom uttallet av slanger og rør. Er det mye plunder å plukke vekk hele luftfilterhuset for å skaffe seg et bedre innsyn ovenfra?
« Siste redigering: Ti.,11,Desember,2012,01,22 av Navyen »

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: MOPAR ryggesensor (Bosch Parkpilot)
« Svar #14 på: Ti.,11,Desember,2012,07,39 »
Kjedelig med oljelekkasje... Du skrev tidligere at det lignet en slags sprut/dusj av olje. Det tyder på et lite hull/sprekk et eller annet sted som utvider seg når olja er kald, blir fort 5-6 bar trykk ved tomgang på oljesystemet under en kaldstart. Og gir du gass øker trykket enda mer. Motorvarmeren varmer bare kjølevæska, og klarer ikke å få bunnpanna varm. Er det 30 minus ute, ja så er det mange liter olje som også er 30 minus.... Seig olje gir høyt trykk!

Slett ikke utenkelig at du har fått ei lita sprekk i filterhus (plastkoppen), vil tro det gir seg lenge før selve metallet lenger opp sprekker.  Husk også at plastkoppen bør skrus passe hardt til med stor sekskant-pipe (36mm tror jeg det er). Min erfaring er at om du tighter filterhuset med henda eller bruker en unbrako-bits i avtappingspluggen, så blir det gjerne ikke tight nok og det siver ut litt olje gjennom den store o-ringen.

Jeg ville tørket filterhus og området rundt helt tørt med papir som absorberer olje (dopair er bra), latt motor bli helt iskald og så startet opp. Kryp under bilen med en gang etter start, ta med ei god lommelykt og se hva som skjer. Olje som spruter burde være synlig. Siver det ut et sted burde det også være lett å kjenne med fingrene hvor det er. Sjekk spesielt øverst på filterkoppen, kjenner du olje her; tight filterhus og prøv igjen.

Er du sikker på at det er motorolje da? Olja fra gearkassen går inn i radiatoren via et rør og en slange ikke så langt unna filterhuset, helt nede på radiator. Også her er det mye trykk når kassa har stått ute og godgjort seg i 30 minus... har selv hatt drypplekkasje (men ikke sprut) fra slangen inn i radiator, men fikset det med rustfrie sangeklemmer fra Biltema  ;D
« Siste redigering: Ti.,11,Desember,2012,07,53 av tigermagna »