Skrevet av Emne: Interesse for bærekule DIY WJ?  (Lest 2802 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Interesse for bærekule DIY WJ?
« på: Ma., 6,August,2012,13,58 »
Fikk bærekuler til bilen i dag og tenkte å bytte disse etter jobb. Er det noen interesse for at jeg skal lage en DIY av dette, eller skal jeg bare droppe det?
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #1 på: Ma., 6,August,2012,14,41 »
Hadde vært flott meed DIY på dette.
Antar du har nødvendig pressverktøy ?

Jeg var så dum og leverte inn min foraksling (løs aksling) til lokalt merkeverksted i fjor for bytte av 4 bærekuler.
De skulle jo ha nødvendig verktøy, men isteden brukte de gassbrenner, slegge og skrustikke og ødela den nylakkerte akslingen pluss at de skulle ha betalt for 5 timer isteden for 1-2 timer som det max. skal ta.
Så jeg angrer at jeg ikke bestilte nødvendig verktøy fra USA og gjorde jobben selv.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #2 på: Ma., 6,August,2012,15,40 »
Har nødvendig verktøy i hus ja :) Da blir det en liten DIY til kvelds, eller i morgen. Må vel ta en del bilder osv. Og folk må bare kommentere hvis de mener jeg ikek har gjrot det på rett måte :)
Litt surt når man setter bort ting å det ikke blir gjort på rett måte :S
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #3 på: Ma., 6,August,2012,23,00 »
Da var jeg ferdig! Lurer litt på hvor hardt 108nm er? Tok i ganske hardt å begynte å lure på om jeg tok i litt for hardt... Gummiringen på den øverste bærekula sprakk faktisk litt opp :o Tok en del bilder, men blir dumt å lage en DIY hvis jeg har klart å fucke opp noe.. Hva skjer her hvis jeg har tatt i for mye?
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #4 på: Ma., 6,August,2012,23,08 »
kan ikke skjønne at gummien skal sprekke av den grunn. er det gummibelgen du mener ?
Sikker på at du har fått de rette kulene ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #5 på: Ma., 6,August,2012,23,26 »
Har nok fått de rette kulene ja. Passa som hånd i hanske syntes jeg. Har vært ute å testkjørt, men blir jo alltid litt mer skeptisk til alle lyder når en har "reparert" noe. Virket helt fin, men var litt småristing og litt uvant etter skiftet. Koninga på bærekulene kan jo bare trekkes så å så langt inn i "knoken". Er gummibelgen som sprakk ja. Sprakk på langs.

Kom på at jeg fylte i litt gris for å være sikker på at det var nok. Kan den sprekke av den grunn? Bør jeg kanskej skaffe ny belg?
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #6 på: Ma., 6,August,2012,23,28 »
jeg trodde at det bare ville tyte utenfor belgen om man presset for mye gris inn, iallefall på en ny og fleksibel belg.

På side 5 her er det noen anekdoter ang. bærekulene mine http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6901.msg52734.html#msg52734
« Siste redigering: Ma., 6,August,2012,23,32 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #7 på: Ma., 6,August,2012,23,41 »
MOOG   K3134T   
MOOG   K3185   

Var disse jeg monterte i dag. Den 3134T er lik den jeg monterte på venstre side for 1 år siden. Er det i det hele tatt mulig å få ny belg?
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #8 på: Ma., 6,August,2012,23,48 »
Her er et bilde av hvordan det ble seende ut.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #9 på: Ti., 7,August,2012,00,15 »
Det så nesten litt trangt ut men så lenge nedre kule er rett så må jo avstand oppe også bli rett.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan ha fått K3134T kuler som har forskjellige lengde fra de originale, det må jo være en pakkefeil i Kina eller noe.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #10 på: Ti., 7,August,2012,10,38 »
Med tanke på det bilde du hadde av 3134t bærekula, så ser den prikk lik ut som den jeg monterte i går. Forskjellen var at jeg kjøpte moog. Mulig det var noe lengde variasjon der, men såg lik ut. Mulig jeg er litt overnervøs her, men ser for meg at hvis jeg har stramma for mye så er det særs lite smart. Kun den belgen som indikerer at jeg har gjort det, men denne kunne kanskje ha stått skjevt.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #11 på: On., 8,August,2012,06,29 »
Forklaringen på at den uoriginale K3134T kula mi så lengre ut enn den originale kan være at dette jo ikke er en kule egentlig.
Den kan ikke vinkles fritt slik som nedre kule, men kun rotere.

Den øvre "kula" må ha vandring i lengderetning ellers vil nedre kule kunne terses ut når nedre mutter strammer (så fremt ikke hele konstruksjonen i framakslingen var nøyaktig på tiendedels mm men det skal vel godt gjøres).

Når jeg strammer nederste mutter blir øvre original"kule" et par mm kortere. Den gamle øvre "kula" har 7 mm vandring i lengderetning.
Det virker jo da som det er nedre kule som bærer vekta av bilen mens øvre "kule" bare tar svingkrefter.

Den uoriginale "kula" lar seg ikke presse kortere i skrustikke så enten er den fryktelig treg eller så er den bare slik. Jeg får prøve med en hydraulisk presse bare for å sjekke disse selv om jeg ikke skal bruke dem (kjøpte de originale som leveres i sett med øvre og nedre kule, siden jeg hadde fått feile nedre kuler).

Forøvrig er det ca 10 mm klaring mellom knokkel og kulefeste på min når mutrene er trekt til, så det skal ikke være så trangt at gummibelgen sprekker.
Det bildet av din var jo mye trangere for å si det mildt, det skal vel ikke være noen forskjell her på 2000 og 2004 modeller tro?
Det er iallefall samme nr. på de kulene som er til min og din.
Se bilde (med gummien av).
« Siste redigering: On., 8,August,2012,06,52 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #12 på: On., 8,August,2012,13,18 »
Tok fakisk et bilde av den gamle bærekula. Som du ser her så er det faktisk ikke langt unna like trangt som den nye kula mi. Samt at denne kunne presses opp ca 1 mm (Noe den absolut ikke skal kunne klare. Den nedre kula skal kun klare å svinge ut til sidene, men ikke presses innover virker det som. Sjekka sist jeg bytta på V.side. Forøvring så sendte jeg mail til rockauto i går, og de sender ei helt ny bærekule da de ikke har slike gummibelger løst. Dette er jo greit, men fortsatt litt usikker på om jeg har skrudd i for hardt altså.

Da jeg monterte så fikk jeg litt problemer med da koninga ikek traff godt både på begge steder på en gang. Måtte rengjøre for litt rust i kantene og da fikk jeg den mye høyere opp. Tror jeg må ta av å sjekke litt på om det er god nok bevegelse i hele greia..mulig jeg slakker av litt på mutteren i øverkant. Takker for svar terrex. Skriv mer hvis du har ideer :)
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #13 på: On., 8,August,2012,17,20 »
Det er 35 mm fra toppen av knokkelen til underkant av flensen på øvre kule (der flensen hviler på akslingen) når jeg måler med de nye originalkulene montert. Ikke strammet med fullt moment men nok til at jeg ser at konen ikke kommer lengre ned i hullet. Se modifisert bilde under.

Da jeg målte med den uoriginale fikk jeg 40 mm, men som sagt jeg mener at disse skal komprimeres når nedre mutter blir strammet, slik at ikke nedre mutter skal prøve å tvinge nedre kule ut av innfestningen, altså der den er presset inn i akslingen. Den nye øvre originalkula vandrer som nevnt ca 2 mm oppover når nedre muttre strammes (etter at øvre mutter er strammet sånn passe).
Jeg hadde på forhånd dratt øvre kule nedover da jeg demonterte (hadde prøvemontert dette på forhånd).

Kan ta et bilde av innmaten i øvre kule, en av kulene verkstedet tok av hadde fått så mye juling (av verkstedet) at selve spindelen var kommet ut, og det er ingen kule. Det er bare en rett aksling med en innsnevring midten på. Skal legge ut bilde senere.

Glemte å nevne om disse målene i forrige innlegg, men prøv å mål og se hva du får.

Nedre kule styrer jo hvor langt opp hele greia skal komme, og så lenge nedre gummimansjett ikke er komprimert så skal det jo være korrekt oppe også.
« Siste redigering: On., 8,August,2012,17,33 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Interesse for bærekule DIY WJ?
« Svar #14 på: On., 8,August,2012,19,21 »
når jeg dro ut den brukte kula så langt det gikk ble den jo faktisk ca like lang som den nye der. tenkte ikke på at den var utdragbar i første omgang  :)
Innmaten fra den andre brukte kula ved siden av.
Tydeligvis er den mye lettere å dra inn og ut når den er brukt eller utslitt eller kanskje evt. stoppmekanisme inni er ødelagt pga. maktbruk når de tok den ut.

« Siste redigering: On., 8,August,2012,19,35 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.