Skrevet av Emne: slakk styresnekke WJ  (Lest 3420 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
slakk styresnekke WJ
« på: Sø.,17,April,2011,21,16 »
Syns det er i overkant mye slakk på rattet. Merker dette spesielt da rattet må brukes aktivt på litt sporete vei. syns da utslaget er ganske stort før bilen retter seg igjen. Finnes det noe triks for å stramme snekka slik at den blir mye mer presis på rattet?? Eller er det snekka som er dårlig og må byttes?

Jeg har sjekket litt foringer osv under bilen, og det ser greit ut.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: slakk styresnekke WJ
« Svar #1 på: Sø.,17,April,2011,22,03 »
Syns det er i overkant mye slakk på rattet. Merker dette spesielt da rattet må brukes aktivt på litt sporete vei. syns da utslaget er ganske stort før bilen retter seg igjen. Finnes det noe triks for å stramme snekka slik at den blir mye mer presis på rattet?? Eller er det snekka som er dårlig og må byttes?

Jeg har sjekket litt foringer osv under bilen, og det ser greit ut.

Går an å stramme snekka, men er litt trangt og knotete  :)
Skru av slangen som går fra intercooler til innsug, og løft opp servoolje-tanken så får du litt plass å jobbe på, må du ha mere plass så ta ut batteri og batterikasse.
Er en 16mm sekskant mutter med 3/16 umbraco i midten, løsne mutter og skru umbraco litt inn, så trekker du til mutteren igjen.
Ikke skru inn umbraco for mye, da vil du få problemer med selvopprettinga.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: slakk styresnekke WJ
« Svar #2 på: Sø.,17,April,2011,22,18 »
Sitter forresten å vurderer ei snekke fra Summitracing, AGR Performance med justerbar utveksling 13:1-16:1 
Lurer på om det kan være noe å ha??
Er ikke noe datageni, så link kommer ikke  ;D

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: slakk styresnekke WJ
« Svar #3 på: Ma.,18,April,2011,20,46 »
Og hva er utveksling på original snekke?
Om jeg skulle byttet, så ville jeg nok hatt en som er noe lavere utvekslet for å få mer presis styring.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: slakk styresnekke WJ
« Svar #4 på: Ma.,18,April,2011,20,48 »
Syns det er i overkant mye slakk på rattet. Merker dette spesielt da rattet må brukes aktivt på litt sporete vei. syns da utslaget er ganske stort før bilen retter seg igjen. Finnes det noe triks for å stramme snekka slik at den blir mye mer presis på rattet?? Eller er det snekka som er dårlig og må byttes?

Jeg har sjekket litt foringer osv under bilen, og det ser greit ut.

Går an å stramme snekka, men er litt trangt og knotete  :)
Skru av slangen som går fra intercooler til innsug, og løft opp servoolje-tanken så får du litt plass å jobbe på, må du ha mere plass så ta ut batteri og batterikasse.
Er en 16mm sekskant mutter med 3/16 umbraco i midten, løsne mutter og skru umbraco litt inn, så trekker du til mutteren igjen.
Ikke skru inn umbraco for mye, da vil du få problemer med selvopprettinga.

Hva er normalt å stramme? 5 minutter?, eller kan man stramme så mye som ett kvarter eller mer??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: slakk styresnekke WJ
« Svar #5 på: Ma.,18,April,2011,23,06 »
Du får nesten bare prøve deg litt frem, men max en halv omdreining av gangen tror jeg kan være lurt.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: slakk styresnekke WJ
« Svar #6 på: Lø., 3,Mars,2012,21,19 »
Ja da er omsider ny styresnekke på plass i WJ`n, litt i overkant mye arbeid for å "bare" bytte snekka, demont. av innerskjerm, flytte spylevæsketank, ut med batteri og batterikasse, og fremdeles ganske trangt å jobbe. Pitmanarma satt utrolig godt fast på akslingen ut fra snekka, bøyde/ødela 2 avdragere/tersjer. Det ble å dele pitmanarm fra styreledd og løfte ut snekka med pitmanarm på.
Det ble vanskelig å plassere snekka i ei verkstedpresse, så utg. aksling ble kappet med vinkelsliper så jeg fikk plassert pitmanarm i pressa, måleren sto på 17 tonn før den gjenværende biten av akslingen spratt ut  :) ble en brukbar smell...
Har litt montering igjen, så det blir prøvekjøring i morgen. Skal tømme servopumpa helt for gammel olje, så jeg får på mest mulig ny olje.
(har kjøpt 2 liter MS 5931)

Og for de som lurer, har kjøpt ei AC-Delco snekke fra Rockauto, ble cirka kr 2500 ferdig hjem. Den var også ferdig fylt med olje, så ingen bekymringer om rust innvendig i snekka.
« Siste redigering: Lø., 3,Mars,2012,21,48 av Chryslercrap »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: slakk styresnekke WJ
« Svar #7 på: Sø., 4,Mars,2012,00,02 »
17 tonn? du prøvde selvsagt varme også?  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: slakk styresnekke WJ
« Svar #8 på: Sø., 4,Mars,2012,19,54 »
Jepp, varmet med ei propanflaske når jeg prøvde med tersj, det gikk ikke. Utg. aksling ble god og varm når jeg kappet den med vinkelsliper(det gikk med ei hel kappskive), likevel måtte det til med såpass mye kraft.
Den nye snekka er ihvertfall 100% tight  :)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: slakk styresnekke WJ
« Svar #9 på: Lø., 4,August,2012,12,48 »
Hei Chryslercrap,

Jeg holder på med å prøve å bytte styresnekken på min 2000 3.1 Grand. Helvetes jobb, rett og slett. Nå har jeg kommet ditt hen at én av de fire boltene som holder snekken til chassis, rører ikke på seg. Har fått den ut 10 mm men så ikke mer. Lockright dritt er brukt av fabrikken. Har tenkt å bruke en vinkelsliper for å skjære over hodet på bolten og så dra snekken bare av, men jeg ser at viftene og hele radiatoren(e) må fjernes fordi  snekken kommer ikke forbi ellers. Måtte ikke du fjerne alt dette her også?. Jeg kan ikke se at det er mulig å få ut eller sette inn en snekke med radiatorene på plass.


Chryslercrap

  • Gjest
Sv: slakk styresnekke WJ
« Svar #10 på: Sø., 5,August,2012,00,13 »
Prøv med CRC eller WD40 og ei latmannsarm/lang skralle, så går det nok  :) Du vet det er mutter på andre enden av bolten som du må holde igjen?

Styresnekka slipper du ned etter at du har skrudd den løs. Jeg løsnet innerskjerm, flyttet litt på spylevæsketanken samt tok ut batteri og batterikasse, og slangen mellom intercooler og innsug da. Oljetanken til servo-oljen har du sikkert tatt ut, den er bare å dra rett opp og koble fra slangene under. Husk å fyll på med rett olje når du er ferdig  :)

Edit: med forbehold om at jeg husker riktig, så mener jeg at snekka ble tatt ned under bilen..
« Siste redigering: Sø., 5,August,2012,01,37 av Chryslercrap »

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: slakk styresnekke WJ
« Svar #11 på: Fr.,17,August,2012,15,02 »
Vel. Jeg ble omsider ferdig med jobben. Fant ut etter mye kanskje unødvendig arbeid, at det var mulig og sikkert lettest å løft den gamle snekke oppover og ut av motorrommet. Mye mindre arbeid.

Fikk løsnet den siste av de fire gjenstridige boltene med å bruke en riktig tommer pipe og Lazyboy og enda en pipeforlenger.

Nå er den nye (12 år gammel) snekken på plass og mye mindre slerk i den. Men ratter nå er slik at jeg ikke ser instrumentene lengre. Lest i manualen at man kan justere sentreringen av rattet med å vri på styrestangen fra Pitman er og bort til høyre hjulen. Også den satt godt fast men jeg fikk justert slik at rattet var sentrert. Problemet da var at det ikke gikk an å styre til ventre. Måtte justere tilbake. Nå vurderer jeg å vinkelslipe stangen og sveise på nytt i riktig posisjon for at rattet er sentret. Noen som har en bedre idé?

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: slakk styresnekke WJ
« Svar #12 på: Fr.,17,August,2012,21,37 »
Ja. Du har nok bommet på splines`n som fester rattaksling til styresnekka. Du får parkere bilen med hjulene rett fram, og skru løs rattaksel fra snekka og prøve å treffe på med rattet mest mulig i rett stilling, så tar du finjustering på staget fra pitmanarm.

Splines på pitmanarm passer kun i en bestemt posisjon mener jeg å huske, p.g.a. to spor i forskjellig størrelse.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: slakk styresnekke WJ
« Svar #13 på: Lø.,18,August,2012,18,20 »
Hei igjen:)

Jeg tok ikke av Pitman armen. Den var på styresnekken som jeg kjøpte. Har prøvd å justere med å kobble fra styrestammen fra snekken, og så vri rattet rundt og kobble til igjen, men det hjelper ikke fordi det er ingen giring og 360 grader med ratter snul kobblingen til snekken 360 grad. Like langt.

Jeg tror at jeg prøve å justere i"drag link adjustment sleeve" igjen (Suspension side 2-4 i manualen), og prøver å se hva som gjør at det ikke går an å styre til høye, Kanskje "clamp bolts" treffer noe.

Forresten, leste om de utfordringene du hadde med å få av Pitman, og er glad for at jeg ikke trengte å gjøre det. (foreløpig) :)

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: slakk styresnekke WJ
« Svar #14 på: Lø.,18,August,2012,21,39 »
Etter å ha prøvd igjen, med justering av "drag link adjustment sleeve", forstår jeg at problemet ligger i instillingen av Pitman armen. Eneste løsningen er å ta av  Pitman armen og vri den cirka 45 grader så at den er direkte Bak-front når hjulene peker rett frem. Da får jeg like stor snuradius til både ventre og høyre. Men, da er spørsmålet, er det trolig at jeg klarer å få ned Pitman armen uten å ta av styresnekken igjen (please say yes).