ojj... svart olje i en girkasse må bety at lamellene er voldtatt. Det er det eneste punktet i girkassa som har organisk materiale som slites...og da særlig om feil olje brukes. ATF+3/4 har ett friksjons-middel i seg som gjør at nettopp disse platene ikke skal slites.
Min var litt sort i bunnen av kassa, og girte litt rart. Men min overlevde!
Filteret skal være montert på pumpa i bunnen av kassa...som ZJ96LIM også skriver. Idiotiskker patent egentlig.
MEN, ny kasse koster en del penger - oljeskiftet koster ikke i nærheten det samme (riktig nok sluker kassa 9-12 liter olje). Går ann å høre på prisen på overhaling av din nåværende kasse og...
Så bytt olje du...men du må gjøre det i 3 omganger.
fordi sumpen er vel på 3-4 liter hos deg og, og du får bare bytta ut sumpen hver gang. Jeg har oljesuger fra Biltema på 10L (mekanisk). Først ned med bunnpanna og bytta filter og fjerna det jeg kunne av avleiringer. så på med alt - fylllte opp med ATF+4 olje fra Dynocat og starta.
Kjørte en tur på 5-10 minutter. Parkerte.
Fannt fram oljesuger'n, tømte oljesumpen, og klinte på ny olje... ny tur på 5-10 min
ny runde med oljesuger'n og siste påfyll av olje. Kassa blei som Ny.
Kjørt med 2,8 tonn på kroken mange ganger i år, i fææle oppoverbakker ol - funker knall enda den kassa, og olja er like fin
Orginal-olja ATF+4 er dritdyr...over 300kr liter'n.
Du får nå ATF+4 godkjent til 119kr liter'n hos Bilextra, da av merket Dynocat. Torshov Bilrekvisita har også fått inn no olje som er ATF+4 godkjent som jeg ikke husker helt navnet på.