Skrevet av Emne: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad  (Lest 4002 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« på: To.,30,Juli,2009,04,33 »
Hei, jeg vurderer sterkt å kjøpe denne bilen. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18297251
Er det noen her som mener jeg ikke burde det? Siden jeg må reise 2200km sørover så er det litt kjedelig visst æ må hoppe på flyet nordover igjen.

På forhånd takk for svar =)

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #1 på: To.,30,Juli,2009,13,01 »
Nei nu klarte æ ikke vente lenger. Nu har æ så godt som kjøpt den. Hente den på lørdag, håper den holder sammen på den 2200km lange hjemveien. E blitt litt skeptisk etter å ha lest endel eldre innlegg her. Men gleder mæ nu litt også :)

Utlogget mumipappa

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
  • Grand Cherokee LTD 3,1
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #2 på: Sø., 2,August,2009,14,10 »
Hei,jeg har og kjøpt en sånn en fin bil! Skal innrømme eg var dårlig i magen..før jeg hentet og ikke minst etter den kom hjem! Pga alt en leser alle plasser,er mekaniker selv så har ørene åpne for (u)lyder. Faktum er..bilen er blaut å kjøre helt ulikt andre biler jeg har kjørt.Men no er jeg vant til den og kan vel bare si:KONGEBIL

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #3 på: Sø., 2,August,2009,23,13 »
håper den holder sammen på den 2200km lange hjemveien. E blitt litt skeptisk etter å ha lest endel eldre innlegg her.

Selv om det har vært noen negative innlegg i det siste, så betyr ikke det noe annet enn at denne bilen på lik linje med absolutt alle andre biler som også har noen småfeil/barnesykdommer. Dette betyr absolutt IKKE at du ikke kommer til å få en nydelig tur hjemmover i din nye Grand Cherokee WJ. Kjør pent og du greier nok å kjøre hjemover på 0,8 - 0,9.
Har selv en slik og kan ikke få rost den høyt nok opp i skyene.
Disse bilene er enkle å skru på selv, og man får masse deler til de ifra statene til en veldig rimelig penge. Motoren kan være noe vanskeligere å få tak i deler til i usa, men norge og tyskland har plenty. Bilen er identisk med 4.0litern og V8'en med 4,7 liter.
Har hørt mange sier at V8 er bedre og at den går like rimelig som diesel. Det er jeg overbevist om at ikke stemmer.
Er ganske sikker på at du ikke får en feriepakket WJ med 2 barn og 2 voksne til å gå på under litern på langkjøring.

Eneste kjedelige med Diesel er momentet. Turbodiesel med så mye moment som det er i denne gjør at den ikke er noe behagelig å kjøre på lavserie. Den røkker litt på gira siden den ikke får ned turtallet helt før den legger inn nytt gir.

Til slutt vil jeg bare si at hvis du er litt redd for turen, så kan du jo prute inn en service, eller oljeskift på motor, automat og diffene før du tar fatt på turen, men du er kanskje allerede på vei.

Lykke til. Mvh Tomas
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #4 på: Sø., 2,August,2009,23,36 »
Jeg har samme bil og er utrolig fornøyd!!


Lykke til :)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #5 på: Ma., 3,August,2009,16,20 »
=) nu er æ kommet hjem. Turen gikk smertefritt( skal ikke nevne at æ rota mæ litt bort på syd spissen av norge). Var veldig uvant med bilen til å begynne med. Var så galt at æ angra virkelig på at æ hadde kjøpt den, å æ sa høyt og tydelig at æ ALDRI mer skulle kjøpe bil uten tilsyn fra kona =). Nu har æ ombestemt mæ. KJEMPE BIL!!!!

Eneste som dukket opp var at pansret ikke holdt sæ oppe, og litt mer rust enn æ regna me. De skulle sende nye sånne stempel til mæ.

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #6 på: Ma., 3,August,2009,16,22 »
nu e d bare å betale 25k og hive baksetet på plass. E d noe man kan gjøre selv eller må man til godkjent verksted?

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #7 på: Ma., 3,August,2009,17,25 »
Det klarer du fint selv. Varebilveggen er satt inn på en slik måte at den ikke lager noen hull i bilen. Veggen er kun festet oppe i håntakene over bakdørene.

Eneste verktøy du trenger er et pipesett og et torxsett.   

Du skrur først ut veggen, så gulvet.

Setene setter du rett inn. Alle boltene sitter i hullene sine. Sett inn ryggene først og juster disse før du strammer boltene. Så monterer du sitteputene. Da slipper du at putene er i veien mens du jobber med rygg og beltefestene.

Beltene som følger bilen er ferdig E merkede, så det er bare å vise den etter at tollvesenet har fått sitt.

Lykke til :)

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #8 på: Ma., 3,August,2009,17,26 »
Gratulerer med ny bil. Som alle andre biler må også Jeep "læres" å kjøre. Når man har lært bilen å kjenne, seter, styring,motorkraft, bremser, etc. finner man fort ut hva man liker og ikke liker, og som oftest i sammenligning med forrige bil. Er man f.eks. vant med japsebil, er det en stor forandring. Amerikanske biler er som oftest mykere enn europeere og japser. Her på forumet er det fokus på om den bruker 0,8- eller 1 liter pr. mil. Vet ikke om det er det første man ser etter når man kjøper stor bil. Men dieselbiler med så pass tyngde og motor, må ha drivstoff, jeg mener at en eller to deciliter pr mil forskjell, betyr lite. Da vi kjøpte Jeep med V8 bensin og konstant 4WD, forventet jeg ikke å få en bil som bruker 1liter pr. mil. Men som du sikkert har lest i forumet er forbruket gledelig lite iforhold til  det du får igjen. Mitt råd, kos deg med bilen uansett forbruk. Og her inne finner du masse nyttig fra folk som kjenner disse bilene. Og. Håper du melder deg inn som betalende medlem(hvis du ikke har gjort det)  Lykke til med bilen.  :) Mht. baksetene kan andre svare bedre enn jeg. Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #9 på: Ti., 4,August,2009,01,30 »
Takker og bukker for all respons her =). Har brukt opp en halv tank diesel i kveld.

Blir nok full medlem i jeep club også. Er litt redd for at æ kan bli litt "masatt", siden d nærmeste æ har vært mekking er skifte av dekk  ::). Men ser at d er mengder av kompetente folk her inne som deler sin kunskap.

mvh
Pål

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #10 på: Ti., 4,August,2009,02,39 »
Sitat
Er litt redd for at æ kan bli litt "masatt", siden d nærmeste æ har vært mekking er skifte av dekk
Helt ok å mase og spørre her. Men det kan være lurt å bruke søkefeltet oppe til høyre, da det du spør om kan ha vært spurt om før... Håper bilen din vil gi deg og din familie masse kjøreglede.  ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #11 på: Ti., 4,August,2009,17,59 »
Gratulerer med ny bil. Som alle andre biler må også Jeep "læres" å kjøre. Når man har lært bilen å kjenne, seter, styring,motorkraft, bremser, etc. finner man fort ut hva man liker og ikke liker, og som oftest i sammenligning med forrige bil. Er man f.eks. vant med japsebil, er det en stor forandring. Amerikanske biler er som oftest mykere enn europeere og japser. Her på forumet er det fokus på om den bruker 0,8- eller 1 liter pr. mil. Vet ikke om det er det første man ser etter når man kjøper stor bil. Men dieselbiler med så pass tyngde og motor, må ha drivstoff, jeg mener at en eller to deciliter pr mil forskjell, betyr lite. Da vi kjøpte Jeep med V8 bensin og konstant 4WD, forventet jeg ikke å få en bil som bruker 1liter pr. mil. Men som du sikkert har lest i forumet er forbruket gledelig lite iforhold til  det du får igjen. Mitt råd, kos deg med bilen uansett forbruk.
dette kan jeg oxo skrive under på.. når jeg å fatter'n som var reisefølge føy over til Bergen for å handle min Xj var jeg sikkert like spendt som du var når du reiste til Fredrikstad.. hadde aldri kjørt noe som Jeep før.. kun hatt Tyske biler som vw å audi.. det å krype inn i de massive skinnsetene ( som nå etter min mening er værdens beste seter) kjøre ned på nermeste bensinstasjon å fylle opp tanken , å kjøre hjemmover var en spessiell førelse.. jeg brukte MANGE mil på å virkelig lære å kjenne bilen.. å jeg elsker den.. driter i om 6er'n bruker rett over liter'n på mila.. det får jeg tåle.. hahaha..

Nå får du ta noen bilder av den å dele den med oss :D

Grattis med grom kjerre!!! ;D


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #12 på: Fr., 7,August,2009,11,25 »
Huff, har en oljelekkasje. veldig tynn å blank olje som kommer fra en plass. Trudde d var girkassa, men har peila den. Og olja på girkassa va rød. Kor kan d komme fra?

ser ut til å komme ned på sjåførsia av girkassa(trur d e d). Trudde først den var sprukket midt under, men tørka vekk olja.
« Siste redigering: Fr., 7,August,2009,11,44 av paapeder »

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #13 på: Fr., 7,August,2009,12,17 »
ser ut til at d kommer fra motoren. Har hatt høyere oljetrykk enn manuallen sier. Men de sier kun at lavere oljetrykk e dårlig tegn, ingen ting om høyere oljetrykk.
Med kald motor er den oppe i 6, men går ned i 5-4,5 når den er varm. Kan d være årsaken?

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: jeep grand ch 2001 3,1 i fredrikstad
« Svar #14 på: Fr., 7,August,2009,12,51 »
Huff, har en oljelekkasje. veldig tynn å blank olje som kommer fra en plass. Trudde d var girkassa, men har peila den. Og olja på girkassa va rød. Kor kan d komme fra?

ser ut til å komme ned på sjåførsia av girkassa(trur d e d). Trudde først den var sprukket midt under, men tørka vekk olja.

Servoolja e veldig tynn å blank.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!