Skrevet av Emne: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod  (Lest 8003 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #15 på: On.,15,Oktober,2014,20,07 »
Jeg har allerede en bensinsluker i form av en BMW X5 3.0 Bensin. Madammen nektet vilt å kjøpe enda en bensinbil av denne størrelsen :)
Hun kjører ganske mye ift at hun skor og behandler hester og trenger en fremkommelig bil som samtidig ikke ruinerer henne på drivstoff.
I følge Jeep folket på FB så skal denne kunne gå på rundt literen blandet kjøring med litt pen behandling... og jeg ser for meg at det klarer ikke bensinutgaven!? (X5'en ligger på typisk 1,3 - 1,45 blandet kjøring)
Men jeg følger deg på det med deletilgang.... jeg var ikke klar over (på kjøpstidspunktet) at denne aldri ble levert med diesel i USA.

Ja, kjører man langt blir det jo et regnestykke. Den kan sikkert gå ned mot literen ved blandet kjøring. Det sagt, min 93 4 liter ligger rundt 1,6 l/mil på ren småkjøring, og går faktisk i underkant av 1 l/mil når farta holder seg under 110 km/t på langkjøring. Så på blanda kjøring ligger jeg rundt 1,3-1,4 l/mil.En V8 bruker typisk 3-4 dl mer pr. mil ca. Hvorfor 318 motoren til Chrysler er like tørst som en 60-talls bigblock i en fullsizer vet ikke jeg, men den er nå en gang det i Grand Cherokee, til tross for at den er lettere, har innsprøytning og OverDrive. Mulig at den nyere 4,7 med overliggende kam osv. er mer nøysom i matfatet :)

Diesel er lite populært i USA av flere årsaker, den viktigste er at bensin og dieselmotorer i cars og light duty trucks har de samme avgasskrav, med det resultat at dieselmotorene ikke klarer NOx-utslippskravene. I enkelte stater har noen modeller fått dispensasjon, men ikke GC så langt jeg vet. Dessuten er motoren dyrere enn bensinmotorene.

Skal man kjøre mye og med henger i tillegg kan nok diesel lønne seg. Men bilene er gamle og deleprisene på en del deler som er eksklusive for dieselmotoren er veldig dyre syne si allefall jeg.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #16 på: On.,15,Oktober,2014,21,41 »
Med 3,1 TD kan man bare glemme å kjøre på literen på blandet kjøring  :)
Det er ren nok ønsketeknning.
Men på langkjøring med sommerdekk og uten henger så går det greit å kjøre på literen eller noe under.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget oleo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #17 på: On.,15,Oktober,2014,22,17 »
Jeg ser det er forskjellig opplevelse av forbruk på 3.1. Alt fra 0,85 på langkjøring til 1,5 på blandet kjøring...
Mye avhenger sikkert av høyrefoten og type vei man vanligvis ferdes (bakker og svinger). Og vanlig vedlikehold som bytte av luftfilter og dieselfilter o.l.
Så jeg får bare vente og se hvordan madammen (som kommer til å bruke denne mest) behandler både bil og kjørestil :) Blir det klaging på forbruk så har jeg en grunn til å klage på høyrefoten henens. hehe

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #18 på: On.,15,Oktober,2014,22,37 »
Ja 0,85 er mulig på langkjøring når de rette forutsetningene er til stede.
Men rundt 2 liter på mila på blandet uøkonomisk vinterkjøring med store dekk er også mulig  :)

Men et blandet snittforbruk på årsbasis på særlig under 1,5 liter på mila om man også drar henger iblant samt kjører en del bykjøring, er jeg litt skeptisk til.
« Siste redigering: On.,15,Oktober,2014,22,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #19 på: On.,15,Oktober,2014,23,10 »
Min ligger på 10,2l/100km på blanda kjøring og har liggi der lenge
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #20 på: On.,15,Oktober,2014,23,43 »
Forbruket opp gis her http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=1159 til 1,18 liter på blandet kjøring og 1,45 på bykjøring. Og 0,97 liter på noe mystisk de kaller extra urban.
Forklaring her:

The test is outlined in Directive 93/116/EC as amended by Regulation (EC) 692/2008, and provides results that are more than representative of actual average on-road fuel consumption than previous tests. There are two parts: an urban and an extra-urban cycle. The cars tested have to be run-in and must have been driven for at least 1,800 miles (3,000 kilometres) before testing.
Urban Cycle:
The urban test cycle is carried out in a laboratory at an ambient temperature of 20oC to 30oC on a rolling road from a cold start, i.e. the engine has not run for several hours. The cycle consists of a series of accelerations, steady speeds, decelerating and idling. Maximum speed is 31mph (50km/h), average speed 12mph (19km/h) and the distance covered is 2.5 miles (4km).
Extra-Urban Cycle :
This cycle is conducted immediately following the urban cycle and consists of roughly half steady-speed driving and the remainder accelerations, decelerations, and some idling. Maximum speed is 75mph (120km/h), average speed is 39mph (63 km/h) and the distance covered is 4.3miles (7km).
Combined Fuel Consumption Figure :
The combined figure presented is for the urban and extra-urban cycle together. It is therefore an average of the two parts of the test, weighted by the distances covered in each part.

Cirka samme forbrukstall oppgis her http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=24687
« Siste redigering: On.,15,Oktober,2014,23,47 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #21 på: Ma.,20,Oktober,2014,14,00 »
hos www.rockauto.com får du rimelige deler til bilen
deler til motoren får du hos
www.maldalimport.no
www.vmdieselspesialist.com
sarspsborgmotor.no