Skrevet av Emne: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod  (Lest 8003 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget oleo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« på: On., 8,Oktober,2014,21,58 »
Hei til alle Jeep fantaster :)
Jeg vurderer å kjøpe min første Jeep ever. En Cherokee 3.1ltr TD 2000 model. Vi trenger en driftsikker bil til hestehenger og jeg ser for meg at en Cherokee bør være et godt valg så lenge den er driftsikker.  :)
Så... er det kjente feil og problemstillinger jeg bør sjekke ut og være obs på vedr denne?
Den har ruslet 220K og reg reim ble byttet for 3 år siden. Det var og svært lite rust å se. Kun et par bitte små roser ved baklukehåndtaket.  Mer vet jeg ikke for øyeblikket.
Håper dere har noen gode råd og komme med :)

Utlogget oleo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #1 på: On., 8,Oktober,2014,22,38 »
And BTW... er det noen som kjenner forbruket pr. mil på denne? Blandet kjøring (uten henger).

Utlogget oleo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #2 på: To., 9,Oktober,2014,11,59 »
Rettelse: Det er selvsagt en Grand Cherokee det er snakk om!

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #3 på: To., 9,Oktober,2014,12,37 »
Prøv på ZJ-WJ lenger nede på siden, under "modeller"
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget tmkarlsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 89
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #4 på: Fr.,10,Oktober,2014,15,10 »
vi kan starte med at denne bilen ikke har register reim. den har tannhjuls register så med andre ord evigvarende, og hvis det skulle skje noe med registret på denne bilen med den motoren kan du bestille ny motor.

Det er en lang liste med kjente feil og de er dyre og reparere.

Den ligger på 1.1-1.3 på langkjøring uten henger og med henger 1.1 til 3.4 alt etter hvor du kjører og hvordan du kjører.

Hvis du vill ha en driftssiker bil kjøp den som har 2.7 fra mercedes.

Har en jeep grand cherokee 3.1l som er rullet 184000. har byttet alt snart. utrolig dyr bil og kjøre og vedlikeholde, siden det ikke er mange som selger deler til denne bilen i norge, å på ebay og amzon å slike plasser finner du bare til bensinversjonene :)
2000 Jeep WJ 3.1TD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #5 på: Lø.,11,Oktober,2014,17,15 »
Det var vel kanskje multireima som ble bytta for 3 år siden ?

Har hatt min 2000 3,1 i 5,5 år og kjørt bare drøyt 30.000 km (litt lav kjørelengde grunnet at bilen var ute av drift et drøyt års tid pga. rustskade på fjærfeste venstre side foran (har egen tråd om det).
Men fikk det da fikset til slutt, rimelig (hadde annen bil og manglet garasjeplass så stresset ikke så veldig).

Ingenting jeg har gjort med bilen har kostet noe særlig siden jeg fikser det meste sjæl, og bestiller deler fra USA eller andre utland hvis det er penger og spare på det.
Men siden min bare har rullet kun 116.000 km så har jeg vel alltids flere problemer i vente men de får nå bare komme når de vil.
Har iallefall ennå ikke hatt noen nødstopp langs veien med bergning eller slep eller lignende.

Forbruket mitt har variert fra 0,85 til ca 2 liter pr. mil, svært avhengig av kjørestil og veistrekning.
Har ikke prøvd med 2-3 tonns henger så forbruket da vet jeg ikke.

Det finnes forøvrig flust av deler til 3,1 dieselversjonen på ebay og andre steder i utlandet, men Maldal Import har jo også et utvalg av div. slitedeler og slikt.

Salgsverdien er nok halvert på disse 5 årene så da kan jeg like godt ha den i 5 år til eller 10. Er jeg heldig blir det ikke flere store eller uoverkommelige problemer.
Men de fleste WJ er jo kjørt 200-300 tusen km så da har de enten gått gjennom div. reparasjoner eller de er nært forestående. Eller de har vært heldige/forsiktige/flinke.

Forøvrig er det jo bare å pløye gjennom forumet her og lese hva slags erfaringer og løsninger eierne har funnet på div. problemer, samt forbedringer.
« Siste redigering: Lø.,11,Oktober,2014,17,30 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget oleo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #6 på: Lø.,11,Oktober,2014,18,09 »
Takker for svar :)
Det bekymrer meg jo at det er dyre deler til disse. Men dog er jeg vant med BMW og det kan da umulig være dyrere deler til denne enn til X5'en?
Denne vi nå har tenkt å kjøpe har gått 220K så jeg håper den har vært gjennom det meste av barnesykdommene og vil vare lenge :)
Selger har kun hatt denne 1 mnd og skal etter hans utsagn selge da han nå skal reise til England og bli der en god stund. Jeg har fått tilslag på 56000,- og føler jeg har fått en god pris!? Men det gjennstår selvsagt å se etter å ha hatt den i drift noen måneder.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #7 på: Lø.,11,Oktober,2014,18,16 »
Vet ikke helt hva som menes med dyre deler.
Har ikke funnet mange deler som er spesiellt dyre eller dyrere enn tilsvarende biler.
Forutsatt at man sjekker litt og ikke kjøper/bestiller hos forhandler sånn uten videre da.

De fleste delene utenom selve motoren kanskje, er stort sett veldig rimelige siden det er relativt store antall av disse bilene bl.a. i  USA.

56.000 er nesten for lommepenger å regne for en slik bil, men så lavt er altså prisnivået blitt.
« Siste redigering: Lø.,11,Oktober,2014,18,18 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget oleo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #8 på: Lø.,11,Oktober,2014,18,42 »
Ebay er med andre ord rette delepusheren for denne? :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #9 på: Lø.,11,Oktober,2014,18,51 »
Ikke nødvendigvis bare ebay.. finnes flere større nettbutikker i USA bl.a.  som er spesialisert på Jeep.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget oleo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #10 på: Sø.,12,Oktober,2014,00,50 »
Godt å vite... Får bare håpe det blir lenge til jeg trenger lete etter deler :)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #11 på: Ti.,14,Oktober,2014,15,56 »
Anbefaler deg å ta en nærmere titt på denne tråden oleo http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3614.0.html om oppkobling av manuell styring av lockup (den såkalte "mystery switch") som vi har omtalt her :) Disse bilene blir noe helt annet på motorveier spesielt og forsåvidt landeveiskjøring når man har mulighet for å låse converteren i hastigheter fra 80-90 kmt\t og oppover. Får en del lavere turtall (2-300rpm) og det blir vesentlig lavere støy fra motoren + at man sparer litt drivstoff også :) Bruker man cruisecontrollen sånn som det er originalt uten å ha lockup aktivert, holder den på å gir en del gass bare ved små motbakker, noe som er temmelig irriterende ved cruising på motorvei. Dette er fordi det er en vakumklokke som styrer gassleveren i motorrommet og som tydeligvis er litt grov i justeringen. Dette merker man ikke noe til ved låst converter 8)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget oleo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #12 på: Ti.,14,Oktober,2014,17,25 »
Interessant link KnuNor, kan bli veldig aktuelt :)
I dag startet bilen opp med harking, hakking og ujevn gange iblandet noe som lignet dysebank. Virkelig morsomt når dette skjer den aller første morgenen etter innkjøp :(
La ut link til youtube på FB gruppen og har fått et par tips som jeg prøver nå... må bare vente til motor er helt kald før jeg vet on det hjalp eller ei.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #13 på: On.,15,Oktober,2014,18,39 »
Hei til alle Jeep fantaster :)
Jeg vurderer å kjøpe min første Jeep ever. En Cherokee 3.1ltr TD 2000 model. Vi trenger en driftsikker bil til hestehenger og jeg ser for meg at en Cherokee bør være et godt valg så lenge den er driftsikker.  :)
Så... er det kjente feil og problemstillinger jeg bør sjekke ut og være obs på vedr denne?
Den har ruslet 220K og reg reim ble byttet for 3 år siden. Det var og svært lite rust å se. Kun et par bitte små roser ved baklukehåndtaket.  Mer vet jeg ikke for øyeblikket.
Håper dere har noen gode råd og komme med :)

Hvis jeg skal komme med et generelt råd så ville jeg gått for noe med bensinmotor. Dette fordi deletilgangen er stor fra USA, de er enklere å skru på selv og forskjellen i forbruk er ikke så stor. Dessuten har de en helt annen fleksibilitet og gange.

Utlogget oleo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kjente feil/problemer med Cherokee 3.1 TD 2000 mod
« Svar #14 på: On.,15,Oktober,2014,19,14 »
Jeg har allerede en bensinsluker i form av en BMW X5 3.0 Bensin. Madammen nektet vilt å kjøpe enda en bensinbil av denne størrelsen :)
Hun kjører ganske mye ift at hun skor og behandler hester og trenger en fremkommelig bil som samtidig ikke ruinerer henne på drivstoff.
I følge Jeep folket på FB så skal denne kunne gå på rundt literen blandet kjøring med litt pen behandling... og jeg ser for meg at det klarer ikke bensinutgaven!? (X5'en ligger på typisk 1,3 - 1,45 blandet kjøring)
Men jeg følger deg på det med deletilgang.... jeg var ikke klar over (på kjøpstidspunktet) at denne aldri ble levert med diesel i USA.