Skrevet av Emne: Problemer med injection på 5,2 v8  (Lest 1506 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget AlexV8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Problemer med injection på 5,2 v8
« på: Sø., 4,Mars,2012,01,00 »
Hei. Jeg har problemer med en jeep grand cherroke 5,2 v8  1994 mod. Når jeg kjører med den kommer det av og til på engine lyset og plutselig går litt av effekten vekk og begynner og hakke litt med gass på drag. Virker som at halv injection virker. Men så neste gang eg starter bilen virker alt 100 prosent. Hva kan dette være? Jeg får opp kode 27 (one of the injector control circuit output drivers does not respond properly to the control signal).
Har nettopp skiftet engine control modul ( bilens hjerne). Er det noen som har noen tips??? Har skiftet nylig en del sensorer. Har kjøpt crank chaft sensoren men har ikke skiftet den enda jeg tror ikke den har noe med dette og gjøre.
Hadde vært veldig kjekt med noen gode tips. Takk på forhånd.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Problemer med injection på 5,2 v8
« Svar #1 på: Ma., 5,Mars,2012,16,18 »
Ser ut som du har en defekt i en nye ECU'en din... Kan i beste fall være litt kondens. Tipper den nye ECU er brukt? :) Ny ECU er tross alt svindyrt :)
Disse ECU'ene er dog kjennt for å være dårlige pga Kondensatorene går istykker (pga alder, helt normalt for normalt prisede Elektrolyttkondensatorer).... Eneste fiks er rett og slett å BYTTE disse kondensatorene. Ingen vanskelig jobb, men du må ha loddet litt kretskort før.

Disse kondensatorene smelter/popper/smeller, så mister de funksjonen sin som er å "Stabilisere" strøm, og strømmene i ECU blir ustabile... relèer og Dioder slutter å fungere etz, og siden kondensatorene er fyllte med Syre når de produseres, så kan dette nå renne ut og etse bort div kretsbaner inni ECU'en... da er det desværre ofte vanskelig å redde ECU'en.

Har jobbet en god del med Japse-ECU'er fra 90-tallet rettet mot hobby-sporten min, og der er det samma greia. Nå 20+ år etter produksjon så ryker Kondensatorene, på både Nissan, Toyota og BMW'er ;)

Nye kondensatorer er ikke dyre, men du må kopiere størrelsen (Farrad) på det som sitter der Orginalt.... og da må du åpne ECU først for å se hva som sitter der. Bytt samtlige. Trur det kosta ca 20kr for 15 kondensatorer hos ELFA.no (Butikk i Oslo), også er det bare å bytte de med Loddebolt, loddetinn og en GOD posjon tålmodighet :)

Ellers kan Elektronikk-verksteder fikse dette for deg mot en timesbetaling vil jeg tro.
« Siste redigering: Ma., 5,Mars,2012,16,31 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget AlexV8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Problemer med injection på 5,2 v8
« Svar #2 på: Ti., 6,Mars,2012,00,12 »


Den nye ECU er ikke brukt. Den er helt ny kostet 3900,- det er jo ikke så gale. så det kan ikke være noe gale med ECU en. Det må være ett annet problem



Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Problemer med injection på 5,2 v8
« Svar #3 på: Ti., 6,Mars,2012,00,28 »
Hmm... Billig for ny ECU, bestillt fra USA? Uansett, mål mostanden på alle Dysene dine... en av de bør skille seg ut ved å være nær "kortslutning" elns, som da suger for mye strøm ut av ECU'n... det kan få drivern til å henge seg opp, og også gi lignende symptomer.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget AlexV8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Problemer med injection på 5,2 v8
« Svar #4 på: On., 7,Mars,2012,18,27 »
Ja det var billig eg fikk pris på 9000 tusen først og så sjekket eg litt rundt og fikk den for under 4000tusen helt ny. Men eg finner ikke feilen hva annet kan det være?

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Problemer med injection på 5,2 v8
« Svar #5 på: On., 7,Mars,2012,22,18 »
Feilen isolert sett, er jo at relè-funksjonen inni ECU, har en "feed-back" krets tilbake til kontroll-hjernen, som skal gi ett signal om at dyse-kretsen gjorde slik den skulle....ikke får dette.

Hvis Dyse-motstanden på alle dysene er like, og Jordinga til Dysene (ja, de går rett til jord som regel, eventuelt via en motstands-pakke om de er av en viss type) er nydelig, så må du jo ha atter en ny ECU med feil.... Men hva var feilen med den gamle ecu'n?
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget AlexV8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Problemer med injection på 5,2 v8
« Svar #6 på: Lø.,10,Mars,2012,12,39 »
den gamle hjernen gjorde slik at bilen ikke ville starte vær gang og gjorde at alle relene klikket og bilen gikk ikke slik den skulle. og når eg skiftet til en ny starter den vær gang ingen problem det er bare at av og til virker det som halve injection bare virker og engine lyset kommer på. og en annen dag kommer det aldri på og bilen virker bedre enn noen gang går mye bedre med ny hjerne. Skal ikke være lett. vet ikke hvilken deler eg skal skifte?

Takk for hjelpen

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Problemer med injection på 5,2 v8
« Svar #7 på: Lø.,10,Mars,2012,13,02 »
Hvis du skal bytte noe, så er det Dysene, siden ECU er ny og sier tydelig ifra om at den sliter med å få riktig feedback fra en av Dysene.
Disse er trolig:
a)Tette
b)Defekte

Du har målt motstanden på alle dysene, og de var helt like?
Ville eventuelt hellt på en BRA dyserens i første omgang... og gå over El-nettet at det ikke ligger å gnager imot jord noe sted, eller har fått masse irr i div kontakter.
Neste skritt er eventuelt å bytte dysene.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget AlexV8

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Problemer med injection på 5,2 v8
« Svar #8 på: Ma.,12,Mars,2012,23,49 »
Har prøvd en god injection rens. det virket bra i noen timer men når bilen hadde stått i ro en times tid. begynte den og tulle seg igjen. Hva bør eg gjøre videre no da? gå over alle ledninger?

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Problemer med injection på 5,2 v8
« Svar #9 på: Ti.,13,Mars,2012,01,09 »
hva var motstanden på dysene? bør ligge på ca 12 ohm på samtlige.(hvis ikke har du en feil)

El-nettet må da gås over... Jordinga til PCM/ECU er dødsviktig at er god.... finner du ikkenoe der, så må du bytte dyser.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm