Skrevet av Emne: ATF +4 Biltema  (Lest 13267 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #15 på: On.,22,Januar,2014,21,10 »
Ville aldri i verden brukt Biltema oljer på noe på jeepen, eller jeg brukte det faktisk til å rengjøre motoren, men ville ikke brukt det i motoren og i hvertfall ikke i automatkassa. Man skal jo ikke bytte olje i automatkassa hver mnd. så den kostnaden med å bruke skikkelig olje bør man faktisk ta.
Det er også VIKTIG å ikke legge ut informasjon om at man SKAL bruke ATF+4 uten å nevne at de med AW4 skal ha DEXIII

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #16 på: On.,22,Januar,2014,21,40 »
Det er vel ikke noe spesiellt som tyder på at olja nødvendigvis blir så mye mere "skikkelig" om den koster vesentlig mere.
Biltema lager jo ikke oljen sin selv, og så lenge den tilfredstiller bilprodusentens krav så bør alt være i orden.
Jeg har tenkt å bytte olje på automaten relativt ofte, iallefall i en periode. Har hatt dårlig erfaring fra før med bil der olja ikke hadde vært skifta.
I og med at man ikke får ut all oljen med et skift så er det ikke så dumt å ta flere skift med kortere intervaller.
Etter at man har tatt ordinær bunnpanneservice med filter, magnetrens og justering av band så er det enkelt å suge opp en stor mengde olje gjennom fylle/peilerøret når man måtte føle for det.

Småpenger uansett kanskje, i den store sammenheng. Men Biltemaolja er for mange lettere tilgjengelig enn originalolja eller tilsvarende fra andre produsenter.
Nå har jo dette med Biltema olje blitt debattert i ulike fora i en årrekke, uten at det egentlig har kommet fram noe ufordelaktig for Biltemas del m.h.t. kvaliteten og dertil relaterte problemer.
Men det er jo opp til hver enkelt selv å vurdere dette  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #18 på: To.,23,Januar,2014,14,52 »
Ut i fra det som står så er det jo forståelig at det kan virke som en rimelig forsikring å kjøre på sertifisert olje.
Iallefall hvis man kjører mye og hardt, og/eller med tung henger så kan det godt være en ekstra forsikring verd å bruke sertifisert olje.
Det er jo bra å se at såpass mange oljeprodusenter har sertifisert olje, det var jeg ikke helt klar over. Selv om mange på lista ikke er noe man finner i norske butikker.

Jeg skulle egentlig kjøpe Amalie ATF+4 men da Jeep-forhandler var tom både for den og Mopar fant jeg ut at Biltema hadde noe som kunne brukes, så jeg kjøpte 10 liter der (til ca 2 skift), samt at jeg fikk tilfeldigvis 8 liter til halv pris hos en kjenning som hadde kjøpt feil. Så nå blir det full utskiftning i flere runder.
Jeg kjører relativt lite men mye bykjøring. Har ikke merket noen som helst forskjell etter at jeg brukte biltemas olje ved. skift i fjor sommer.
Biltema har vel ikke funnet det bryet verd å få oljen sertifisert, det koster nok noe.
Det er jo også mulig at slike universaloljer ikke blir sertifisert, hvis Chrysler ønsker at det kun skal stå sin egen spesifikasjon på emballasjen. Biltemas olje tilfredstiller jo bl.a. Dexron VI som kom i 2005.

44RE-kassa er forøvrig en slektning/etterfølger til A904-kassa som kom i 1960 og A500 som kom i 1989.
ATF+4 oljen ble introdusert på 1999-modellene.
« Siste redigering: To.,23,Januar,2014,15,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget haaskjae67

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 41
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #19 på: Lø.,25,Januar,2014,23,25 »
Har brukt biltema atf+4 på automatkassa i snart 1 år nå, ca. 10.000km. Var litt skeptisk, men syntes alternativene var i overkant kostbare. Kan vel ikke havarere kassa !? Vil tro en evt.dårlig olje gjør at kassa ikke gearer smidig.Merker ingen forskjell jeg iallefall, så vil nok fortsette med biltema intill videre.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #20 på: Sø.,26,Januar,2014,03,36 »
Det er vel visse friksjonstilsetninger som skal være tilstede for å unngå sluring i kassa, og dermed forhindre slitasje.
Hvis det var sånn at oljer merket ATF+4 skulle forårsake problemer eller tidlige havarier så ville nok det ha vært avdekket allerede, og salget stoppet eller merkingen endret. Håper jeg  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #21 på: Sø.,26,Januar,2014,10,08 »
Men man bør huske på at uansett om en olje oppfyller diverse merkinger så forteller mange av merkingene bare om innholdet (tilsetninger) og ikke om kvaliteten på selve olja. Er ikke sikkert en ATF+4 olje fra Biltema er like bra som en sertifisert ATF+4 olje etter f.eks 100.000 km

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #22 på: Sø.,26,Januar,2014,10,46 »
Nei kanskje ikke god nok kvalitet etter 100.000 km, men hvem kjører så lenge på olja?
Jeg kommer til å ta et oljeskift pr. år tror jeg, dvs. ved ca 10.000 km. Med kun oppsuging og påfyll.
Men da går jo vinninga opp i spinninga kan man si, med hyppigere oljeskift med billigere olje. Men olja rekker iallefall ikke bli gammal.
Filterskift og slikt er vel hver 48.000 km eller hvordan var det nå igjen. Men tar det litt før, ved ca 30.000 km/3 år.
Har det oppskrevet i en annen tråd, det var litt varierende informasjon vedr. intervall år om annet i servicemanualene for dette.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #23 på: Ma.,27,Januar,2014,10,31 »
Det er vel litt sånn med ting fra Biltema, som med Se og Hør, "ingen" kjøper det, men "alle" leser det. Jeg har kjørt på Biltema olje i flere år, og nå den ATF aut. oljen, ingen problem. Klart at når Biltema oljen er halve prisen, så er det mer "spiselig" å bytte oftere. Hadde det vært så dårlige oljer på Biltema, hadde de vel brent inne med lageret og til slutt sluttet å selge de. Jeg vet og om bilverksteder som bruker olje fra Biltema, da er jo det "risikosport" med tanke på havari grunnet "dårlig" olje, og påfølgende søksmål.? Tror det er andre ting enn Biltemaolje som gjør at min ZJ tar kvelden. Den har passert 285000, og funker fint.  :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #24 på: Ma.,27,Januar,2014,16,45 »
Jeg har en gang kjørt mineralolja til biltema på en bil,  motoren var så nedbekka inni lå tjærestoffer overalt,  det har med rafinerering å gjøre og også noe med prisen.   Andre har sikkert annen erfaring,  men prismessig sett er vel det med olje bagatell i forhold til drivstoff...
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget ahamm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #25 på: Ma.,27,Januar,2014,19,26 »
2 år  og  ca 20000  km  med  biltemaolje på gearkassen nå, girer  fremdeles  mykt. Har etterfyllt litt  men det  er nok ikke oljen  sin feil :)
Mye  hengerkjøring.
blir nok å  fortsette  med den.

Utlogget StatiC

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #26 på: Ma.,10,Februar,2014,19,18 »
Har kjørt med ATF-U på kasse ganske lenge. Helt problemfritt.

Hullet jeg har funnet i kassa er et større problem...

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #27 på: Ti.,18,Februar,2014,08,16 »
Folk gjør det samme med olje og deler som dem gjør med klær, bare fordi det koster mye og er påklistrett ett spesielt merke så er dem 100% sikker på att det er ett bedre produkt. uansett om man får kjøpt samme produktet med ett annet merke på(biltema foreks) og man kan bevise det til dem att det er samme delen/olja så nytter det ikke, dem vil kjøpe den dyre for den er "bedre". Det er ikke slik att biltema har ett eget oljerafineri eller egen produksjon av deler, dem kjøper det i Store kvanta derfor kan dem få sitt merke klistret på pakningen og dem har billigere pris. ser mue bildeler derdet står biltema utenpå esken mens det står stemplet audi/vw på delen for eksempel.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #28 på: Ti.,18,Februar,2014,11,57 »
Kan på en måte være enig i at de som kjører veldig langt eller liker å strekke oljeskift/service ut i det lengste, kan ha en ekstra forsikring i å kjøpe en olje som er på lista over Chrysler-sertifiserte ATF+4 oljer.
Men for min del blir ikke oljen så veldig gammel hverken i km eller i år før den blir erstattet så da tar jeg som så mange andre sjansen på Biltemas olje. Særlig når jeg fikk 8 liter nesten gratis av en som hadde kjøpt feil  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget xxaxx

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
  • Tromsø
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #29 på: Ti.,30,September,2014,12,36 »