Skrevet av Emne: ATF +4 Biltema  (Lest 13268 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ahamm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
ATF +4 Biltema
« på: Fr.,10,Februar,2012,18,08 »
Noen som bruker denne?
Skal vel være like grei som mopar sin til 3X prisen.

http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-36831/

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: ATF +4 Biltema
« Svar #1 på: Fr.,10,Februar,2012,20,25 »
Den er kanskje ganske ny i sortimentet..  sikkert grei nok den.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: ATF +4 Biltema
« Svar #2 på: Lø.,11,Februar,2012,08,41 »
Tja, 100 kr literen. Koster omtrent det samme for Quaker State, Dynocat, Pennzoil etc..
Mopar sin egen olje er vel Mobil, kan sikkert kjøpes en del billigere hos f.eks Meca.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: ATF +4 Biltema
« Svar #3 på: Lø.,11,Februar,2012,10,15 »
Tror det er halve prisen av hva Mopar atf+4 koster. Skjønner ikke helt denne prisforskjellen... ???

Chryslercrap

  • Gjest
Re: ATF +4 Biltema
« Svar #4 på: Lø.,11,Februar,2012,19,32 »
Tror det er halve prisen av hva Mopar atf+4 koster. Skjønner ikke helt denne prisforskjellen... ???

Sånn er det vel med merkeforhandlere uansett bilmerke, selv om biler og utstyr solgt gjennom B.O Steen kanskje er noe dyrere enn gjennomsnittet, f.eks deler til Peugeot Partner koster dobbelt så mye hos merkeforhandler (B.O.S) som deler til en Citroen Berlingo, som har annen importør (men er samme bil)
Litt avsporing men, og nå har jo Jeep fått ny importør og nye forhandlere..

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Re: ATF +4 Biltema
« Svar #5 på: Sø.,12,Februar,2012,10,56 »
Sant nok, sånn er det.... Mener Quakers olje ikke lukter kattepiss slik som Moparolja, så jeg lurer på om den er like bra som Mopar. Akter å prøve denne Biltemaolja på Ram'en (den har ett viss forbruk...he,he..)

Utlogget ahamm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Re: ATF +4 Biltema
« Svar #6 på: Sø.,12,Februar,2012,13,04 »
De andre nevnte merkene er ikke så lett tilgjengelige her i bygda, så biltema sin er vel eneste alternativ hvis ikke FK har en lignende.
Holdt på å gå i bakken når sambon kom hjem med en liter merkevare til etterfylling og hun sa den kostet 300...

Blir utskifting av alt som er av væsker på bilen nå, så går vel noen lapper, men da vet jeg ihvertfall hva som er på hvor :) Biltema og FK blir vel "hovedleverandør".

Utlogget Ørjan 5.9L

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #7 på: To., 2,August,2012,22,58 »
Det viktigste er å finne en leverandør av olje som er godkjent av Chrysler til å levere ATF+4olje.
ATF+4 Er et registrert varemerke som må være godkjent fra Chrysler for å kunne selge det.
BILTEMA er det ikke.
Det er veldig viktig å bruke godkjent olje på grunn av spesielle additiver Chrysler forlanger i oljen
For å kunne kalle den ATF+4
Sjekk ut ATF+4 på google å gå inn licensed oil for Chrysler. Der finner du alle godkjente olje leverandører på ATF+4. Og det er mange,så hvorfor bruke Biltema å risikere å ødelegge kassen.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #8 på: To., 2,August,2012,23,41 »
Kan jo være at Biltema kjøper oljen fra en produsent som er godkjent av Chrysler, ellers hadde de vel ikke nevnt Chrysler ATF4+ under spesifikasjonene ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #9 på: Fr., 3,August,2012,00,44 »
Her er en side på litt dårlig oversatt norsk, om Chrysler's automatoljer: Der står bl.a. litt om hvorfor man ikke skal bruke DXIII olje på jeepkassa.

Sitat
Chrysler automatgir væsker: 7176 og ATF +3, ATF +4

ATF 4 ®
GM Frazier skrev:

Gruppe I baseoljer kan ha en blanding av ulike hydrokarbon kjeder, med relativt lite ensartet, og disse oljene er de minst raffinerte. De er vanligvis ikke brukes til biler. Gruppe II er de vanligste Baseoljene som finnes i "Dino juice", med god ytelse i de fleste områder bortsett kald temperatur viskositet. Gruppe III kalles syntetisk, og har høy molekylær ensartethet og stabilitet. Gruppe III olje baser blir brukt i de fleste syntetiske oljer. gruppe IV er kjemisk konstruerte aksjer, uten tvil med høyest ytelse og lang levetid.



For den fulle historien bak utviklingen av ATF 4, se SAE papir # 982674. Det er rett og slett spekket med interessante data om utviklingen av ATF 4 ®. Her er noen smakebiter:

Den første utbyggingen ble gjort ved hjelp av Shells XHVI baseolje. Først mye senere ble andre gruppe III baseoljer godkjent. (Foreløpig SK i Korea og PetroCanada er de eneste ekstra godkjente basisoljen leverandører.) Bruk av gruppe III baseoljer er sannsynligvis den ledende årsaken til ATF 4 være en dyrere væske enn ATF +3 (som ifølge avisen bruker en gruppe II baseolje).

Lubrizol utviklet en ny skjær-stabil viskositetsindeks (VI) improver
spesielt for ATF +4. De første testene av denne VI improver i
MS9602 test væskene var så bemerkelsesverdig at Chrysler endret den da gjeldende ATF to spec (MS7176D) å inkludere det. Dermed ATF +3 (MS7176E) væske ble født, den forble fabrikken fylle inntil ATF +4. [Lubrizol brukes fortsatt i ATF +4 og er nødvendig i væsker lisensiert for kompatibilitet.]

I tester gjort under utviklingen av ATF +4, bemerket Chrysler følgende viskositetsreduksjon fra klippemaskiner for følgende ATFs (20 time KRL skjærkraften):

Dexron III - 40% tap
Mercon V - 19% tap
Type 7176D - 32% tap
Type 7176E - 14% tap
Type 9602-10% tap

Du kan se hva en betydelig innvirkning den nye viskositet improver hadde på ATF 3 når du sammenligner 7176D og 7176E tall. Fra ståsted viskositetsreduksjon alene kan du se hvorfor Dexron III ikke bør brukes i girkasser som krever ATF 3 eller ATF +4. I forhold til andre grunnleggende ytelse parametere, ATF +3 (7176E) kommer nærmest ATF +4, med Fords Mercon V en nær andre. [Hvilke betyr ikke at Mercon er akseptabelt.]

Målet med å utvikle ATF 4 var å skape en væske som ville matche ytelsen til dagens væske (Type 7176D), men ville beholde disse egenskapene for minst 100.000 miles. Papiret bemerker spesielt at de anti-grøsser egenskaper ATF 3 er som regel degradert nok av 30.000 miles å forårsake merkbar grøsse.

I motsetning til populær myte, en av de uttalte målene for Type 9602/ATF +4 væsker var at det ville ha de samme friksjonen egenskapene som ATF +3. Papiret sier eksplisitt at dette var fordi ny clutch materialer ikke ville bli introdusert for denne væsken og det måtte være bakoverkompatibel med ATF +3. Grafer i papiret viser at friksjonskoeffisienten av frisk ATF 3 og ATF 4 er i hovedsak identisk, men som væske aldre ATF 4 beholder den "som ny" koeffisient mens ATF 3 dårligere.

Papiret bemerket at en alternativ var å bruke syntetiske gruppe IV baseolje, som er enda dyrere enn ATF 4 løsning, som ga gruppe IV stil resultater fra gruppe III lager. ATF 4 møter strenge lav temperatur, oksidasjon, og volatilitet ytelseskrav og relativt lav kostnad - tro det eller ikke.

Produsenter kan gjøre ATF +4 væsker, men å bruke det varemerkebeskyttede ATF 4 navn i sin kompatibilitet listen, må de ha sine væsker testet og lisensiert av Chrysler ingeniører, og må bruke Lubrizol i sine formuleringer. Lisensierte væsker er periodisk samplet fra butikkene for å sikre kvalitet.

ATF 3
ATF 3 er en friksjon-modifisert, høy kvalitet girolje lik dagens væske i de fleste henseender, men det slites ut raskere og har mindre ønskelig kald viskositet (for å forenkle: er for tykk når kald). ATF 3 kan tilnærmes ved Dexron pluss en additiv men dette lagrer ikke mye penger og er ikke så ønskelig som bruker riktig væske til å begynne med.

Dexron selv er General Motors-spesifiserte væske fra langt tilbake i bilhistorie. Mens det var en gang standarden for alle amerikanske biler, har den tiden lenge gått med Ford bosetting på Mercon og Chrysler på ATF +3 (og nå ATF +4), andre produsenter også krever sine egne væsker.

Motorolje har blitt brukt som en automatisk overføring væske igjen i antikken av automatiske girkasser, det brukes fortsatt i manuelle girkasser, men generelt én-grade olje brukes.

Det Center for Quality Assurance , som Chrysler bruker til å kjøre sin ATF 4 lisensiering program, skrev: "Den forrige Mopar ATF 3 ® formuleringen ble nedlagt i 2005 og ATF 4 ® er anbefalt for alle overføringer fylt med ATF 3 ®. "

Flere selskaper nå selge "universal" væsker. Hvis de oppgir at de er kompatible med ATF 4 ®, kan de fungere godt, særlig for de usikker på hvilken væske som skal brukes. Det Center for Quality Assurance advart oss for å sjekke etiketten for Chrysler lisens nummer, og å sørge for at væsken er på sin liste over ATF 4 ® lisensiert og testet væsker.

Bruk
Du kan bruke ATF 3 med alle eldre Chrysler overføringer (bortsett fra noen Jeeper som nevnt nedenfor).

Chrysler er ikke det eneste selskapet å kreve en unik overføring væske. Dexron har for lengst passert sin beste alder, og moderne girkasser krever moderne væsker, som mer raffinerte egenskaper. Toyota, Ford, Nissan, og andre store bilprodusentene også kreve unike væsker.

Tilsetningsstoffer
David Castater bemerket: "Jeg brukte Lucas overføring additive på anbefaling fra min lokale kragen counterperson ... Hva en feil!! Vi startet å se grøsser 55 + mph. Dealership fortalte oss at det var momentomformeren falle ut av fengsel og tranny ville mislykkes og bør skiftes ut ($ 3000). Dette var en forhandler kjøpt ombygd girkasse mindre enn 4 år gammel! Min lokale AAMCO leder forandret olje og filter, lagt til en "friksjon modifikator", og omprogrammeres datamaskinen. Ingen problemer siden! "

Kristen Clark, markedssjef for Lubegard, skrev: "Lubegard har testdata på Lubegard sin svært Friction Modifisert (HFM) ATF Supplement brukes i Dexron III i stedet for Mopar ATF +3. Vår emballasje inkluderer en av våre tester - "Clutch Slip etter engasjement" - som viser dreiemoment kurvene på den. Dette sammenligner Lubegard HFM ATF Supplement lagt til Dexron III vs Chryslers Mopar ATF +3. Vi har bevis våre produkter matche friksjonsforhold kjennetegn ved ulike andre ATF væsker som Mopar ATF + 4 også. "
« Siste redigering: Fr., 3,August,2012,00,52 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget kellydown

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #10 på: Sø., 5,August,2012,19,59 »
Så lenge den er merket ATF+4 så hadde ikke jeg vært det minste bekymret iallefall. Mer enn nok av andre ting å bekymre seg for.... 8)
ZJ, 97 mod, 5.2 Limited

Utlogget SailACat

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #11 på: Ma., 6,August,2012,11,05 »
Her er en side på litt dårlig oversatt norsk, om Chrysler's automatoljer: Der står bl.a. litt om hvorfor man ikke skal bruke DXIII olje på jeepkassa.

Har du linken til den engelske versjonen?

Rolf

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #12 på: Fr.,17,August,2012,14,31 »
Hei.

ATF+4 får man kjøpt fra Pony Parts på Gamle Mosseveien, rett utenfor Oslo. Jeg mener å huske at prisen er rundt 80,- pr ca 1 litre flaske.

Utlogget ahamm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #13 på: Ti.,28,August,2012,23,19 »
Jau, etter et halvt år med biltema olje, så girer den fremdeles silkemykt :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: ATF +4 Biltema
« Svar #14 på: On.,22,Januar,2014,18,35 »
Samme her, Biltema ATF-U all the way  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.