Skrevet av Emne: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td  (Lest 8453 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #15 på: Ti.,26,Oktober,2010,16,05 »
Er veldig enig med deg Chryslercrap! Står bare bambus på Broom og de gutta kan ikke noe om VM-dieseler! VM motorene er ikke så dårlige motorer med så mye feil som folk tror pga. det hysteriet med de toppene som sprekker og alt det der... Har selv en Cherokee med 2.5 TD VM og byttet toppene til de bedre som tåler mer og ser ikke det som noe problem at den maskina som nå har gått litt i overkant av 200 K km skal fint gå 200 K km til med vanlig godt vedlikehold! Utenom toppene, har det ikke vært noe som helst annet problem med den motoren og den starter like lett i -20' som + 20'!

De stakkars VM-motorene har fått et meget ufortjent dårlig rykte.

i det du må begynne å BYTTE topp(er) pga sprekker før 200k, noe en hvilken som helst motor ellers har nesten hele livet, er det da plutselig en god motor med ufortjent rykte!?

Selv BMW M20 motorer går for å være drittmotorer, til og med BMW selv innrømmer dette (20 år etter designet ble skrinlagt, vel og merke) for hva skjer der? Toppen sprekker ved lett varmkjøring. Dette er noe alle E30/36/34 BMW-eiere innfinner seg med, og alle er enige i at dette er dårlig motordesign. Men da Veit man ihvertfal hva man kjøper, om man kjøper en bil med sånn og sånn motor.

Et annet eksempel er Landrover Freelander; Motorene på disse ER dårlige..der ryker bukkene til kammene, toppen sprekker, stempelringa tåler ikke turtall (knuses), etz. Og ingen diskuterer dette, for det er no drit. Så kjøper man Freelander med 1,8 bensin, så er man forberedt på det, og at feks Broom da advarer om dette; Er ikke det da riktig å advare mot det?

Sånn syns jeg man bør forholde seg mtp Jeep også...for de som ikke skrur selv, er topp-bytte en helt vanvittig kostnad. Det SKAL bare ikke skje på en bil til nesten 200k. Og når faren er der, så MÅ da en potensiell kjøper være 110% klar over hva han KAN ryke på av kostnader. Dette handler om forutsigbarhet i ett kjøp, og når sååå mange sliter med Diesel-Jeep fra VM at ett rykte er på markedet, så MÅ jo kjøperen nesten få vite om dette...om noen da unntaksvis har en annen erfaring, så er jo dette strålende; da er det håp, men det er viktig å presisere at dette ER et dårlig motordesign (Som også mange andre merker har på enkelte modeller), og du får ikke en ny Jeep i dag med VM-diesel.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #16 på: Ti.,26,Oktober,2010,21,03 »
JGC tech...kan ikke være mere enig.

Det er synd at Jeep som ellers er en såpass bra bil skal få ryktet ødelagt av den j.... VM motoren >:(
« Siste redigering: Ti.,26,Oktober,2010,21,06 av svempa »
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Mister

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 45
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #17 på: Ti.,26,Oktober,2010,23,08 »
Kjøp V8'eren bensin! Jeg har nettopp målt min til 1,135 på langkjøring :-)
Jeep Grand Cherokee Limited V8 ZJ 1997
Jeep Grand Cherokee Limited V8 ZJ 1994
Jeep Cherokee Limited 4l High output

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #18 på: Ti.,26,Oktober,2010,23,45 »
Vi kan vell være enige i at det oppstår feil med alle slags motorer uavhengig av merke og type. Noen kan være mer belastet med feil en andre. Vedlikehold og kjøremønster er jo og avgjørende faktorer. Men at man svartmaler 3.1 VM motoren syns jeg blir feil. Oppstår det aldri feil på en 4.0 eller 4.7? Et kjapt søk på google på 4.7 engine problem gir over 184000 resultater. Her kan man lese om svake motorblokker og fare for sprekk i blokka, oljetrykk som plutselig forsvinner, sprekk i toppene, bråkete løftere, problem med avleiringer i olja pga defekt veivhusventilasjon, ..... Men er dette noe som de skjer med de fleste motorene? Neppe, men svakheter er det. Det samme er med 3.1 literen som og har svakheter.

Kjører man en 3.1 hardt og ikke venter til motoren får opp driftstemperatur før man tar belaster den hardt så ber man om trøbbel. Samme er på en 4.7 hvis man ikke følger oljeskiftintervaller. Da ber man og om trøbbel.....

Jeg er glad i v8 lyd, men for med så var det naturlige valget diesel i bruksbilen og dette pga forbruket. Ser ikke noe galt i at andre foretrekker bensin, men hvis man ser i pengboka så er diesel billigst.



Så vidt jeg vet er VM motori diesel kommet tilbake i nye jeep (2.8 liter 4 syl)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_VM_Motori_engines#R_428_DOHC
« Siste redigering: Ti.,26,Oktober,2010,23,56 av Hans Chr »

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #19 på: On.,27,Oktober,2010,02,26 »
 og du får ikke en ny Jeep i dag med VM-diesel.
Både Jeep Wrangler JK og Chrysler Voyager har vm-diesel pr. idag. Skal du forresten har problemfritt bilhold, og du ikke har noe forhold til bil, så kjøp en ny riskoker med 5 års garanti og bytt den inn igjen når garantien utløper.

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #20 på: On.,27,Oktober,2010,08,50 »
Enda en aktør som har VM-diesel; londontaxiene :P

Euro 4 - og biodieselkompatibel;
http://www.vmmotori.it/en/01/01/dettAutoOggi.jsp?autoId=55
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #21 på: On.,27,Oktober,2010,09,34 »
Jo du får visst VM-diesel i ny jeep.. ??? heldig vis uten separate topper (DOCH), og med Euro 5-spec på lista si.... da er varme-utviklinga sansynlig vis minimal, da Euro-5 krava er vanskelig å klare med mye intern motstand (Ergo varme) i en motor.

Men ja...skal man ha ett problemfritt vedlikehold så kjøper man seg riskoker. Men nå er det jo ett problemfritt bilhold ALLE spørr om, og igjen syns jeg ærlighet varer lengst.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #22 på: On.,27,Oktober,2010,10,36 »
Nå kan en jo ikke sammenligne 3.1 liter'n og 4.7 liter'n! Dieselen bråker, lukter og har 140 Hk. Bensien maler, brummer og har 230 Hk. Differansen i drivstofforbruk er jo minimal i forhold til hva du får (for samme pris). Nypris i 1999 (5 seter):
 3.1 Limited: 667 000,-
 4.0 Limited: 764 000.-
 4.7 Limited: 901 000,-
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #23 på: On.,27,Oktober,2010,18,28 »
Forskjellen i pris på 3.1 og 4.7 i 1999 er jo avgifter. Mere slagvolum og hk= mere avgifter.
Prisen nå på 3.1 og 4.7 er nå stortsett lik virker det som. Bortsett fra motor er jo utgavene identisk, så vil ikke si at den ene er et bedre kjøp en den andre.

3.1 og 4.7 har stor forskjell i hk, men derimot er dreiemomentet ganske likt på disse motorene. Det er jo det man har bruk for når man skal dra en tung henger. Og da er har dieselen et vesentlig mindre forbruk en bensin. Kanskje opp mot 40% mindre forbruk.

Hvis man sier at man kjører 20000km i året og mye langkjøring. 3.1 bruker 0.9 per mil
Og 4.7 bruker 1.2 for å ta et eksempel.

3.1
2000mil * 0,9=1800liter * 12,1kr liter = 21780kr i diesel


4.7
2000mil * 1,2=2400liter * 12,85kr liter = 30840kr i bensin

Forskjell 9069kr. La oss si at du har bilen i 10 år og kjører 200000 tusen blir dette 90600kr.
Så selv om det  skulle ryke en topp eller noe så er diesel vesentlig billigere å kjøre en bensin.
Forskjellen mellom diesel og bensin vil nokk være enda større ved småkjøring og tung henger bak.



Utlogget glommen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #24 på: To.,28,Oktober,2010,10,50 »
Lastegitter får du kjøpt hos Bertel O Steen. Har montert en slik i min, og den er spesiallaget til bilen. Koster rundt 2500,-
Er ikke org. men passer kjempefint. Trenger ingen huller eller demontering. Er i stål.
Og er vel enig med flere her, Broom har utrolig mye usaklig og usaklige kommentarer om de bilmerkene de ikke liker. Mye vas og fjås.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #25 på: To.,18,November,2010,13,30 »
Noen tall for WJ 3,1 TD 1999 oppgitt av produsent:
Forbruk by: 1,45 l/mil
Forbruk landevei: 0,97 l/mil
Forbruk snitt: 1,17 l/mil
Pris: kr 651.100,-

Landeveisforbruket er altså temmelig høyt, men går å få noe lavere ved sparsom kjøring da, men det er vel ingen som har greid noe særlig under 0,9 vil jeg tro.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #26 på: To.,18,November,2010,23,22 »
Jeg har kjørt på 0,87, det er rekorden min så langt :D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #27 på: Fr.,19,November,2010,00,15 »
Ifølge reklamen så skal en årntli chippet motor bruke mindre enn originalt ved jevnt gasspådrag, men om det stemmer rakk jeg ikke å måle selv før min ble omprogrammert. Men jeg greier uansett ikke under 0,9 over lengre strekninger uten at det dreper kjøregleden  ;)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget 99 WJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #28 på: Fr.,19,November,2010,04,17 »
Jeg har nå min fjerde Grand Cherokee. Hadde først 2 stk. med 4 liter`n, så en med 2,5 td og nå en med 4,7 V8. Min erfaring er at 4 lier`n bruker mest drivstoff og diselen og V8 bruker omtrent det samme, men forskjellene er ikke veldig store. Målte den jeg nå har, 99 mod med 4,7 V8, i fjord vinter da jeg flyttet fra Trøndelag til Kongsvinger og kjørte flyttelass med STOR henger i mangen vendinger. Det ble tilsammen 600 mil, 300 med full henger og 300 med tom henger, og snitt forbruk var da 1,27 liter/mil. Har målt den på noen turer opp til Jelivarre i nordsverige,  det er 125 mil og da bruker den ganske nøyaktig lieren på mila hvis jeg holder fartsgrensen, noe son bare er gjort en gang for målingens skyld. Hvis jeg på samme distanse ligger "litt" over, snittfart ca 100 km/t, øker forbruket til 1.2 liter/mil.
Da jeg skiftet til større sommerdekk, fra 245/70 16 til 265/70 16 (tilsvarer ca 31"), økte forbruket med ca 1dl pr mil. Bilen ser mye bedre ut med "fulle" hjulbuer og den ble mye behageligere å kjøre, men det koster å være kar i økt forbruk.
Den automatiske forbruksmåleren som er i bilene har vist feil på alle de jeg har hatt, den viser ca 1,5dl pr mil for mye på den jeg har nå, så alle mine målinger er regnet ut fra kjørte mil og fylte liter.

Min konklusjon er som følger: Hvis det er forbruk som er det viktigste er det ikke Jeep du skal se etter og når det gjelder motorvalg: V8
« Siste redigering: Fr.,19,November,2010,05,16 av 99 WJ »
Det bør være 8 høl det brenner i, i en bilmotor.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #29 på: Fr.,19,November,2010,13,43 »
Motor havarert etter nesten 400.000 km.. kanskje forståelig da http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25387887&WT.synd_type=agent
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.