Skrevet av Emne: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td  (Lest 8452 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget akg

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« på: To.,21,Oktober,2010,23,55 »
Hei, jeg har registrert meg på forumet siden jeg er på tur å kjøpe meg en WJ.

Har prøvd to stykker. Begge 1999/2000 modell. I prisleiet 150-160.000 kr.
Utrolig god å kjøre, tar seg frem overalt, og god å kjøre på landevei.
Dette må da være mye bil for pengene. Stor SUV til en overkommelig pris. Hva kostet WJ ny i 2000?

Broom er noe skeptisk til 3,1 td, og mener man skal styre unna denne motoren.
Hva mener dere, hvor driftsikker er 3,1 td,  er det høye vedlikeholdskostnader på disse motorene?

Er vel denne motoren jeg vil foretrekke pga forbruk.

"På biler med 3,1-liter diesel sliter fortsatt Cherokee med dårlige topplokk. Det er rart at de ikke har fått til dette etter så mange år. Multireima på disse motorene (særlig på de tidligste modellene) har også en tendens til å lage mye spetakkel. Dette er fordi en brakett bøyer seg og gjør at reima kommer ut av stilling. Hvis det kommer olje i kjølevannet eller vice versa, er det sannsynligvis oljekjøleren som er defekt. Dette er ganske vanlig. Bensinmotorene er det derimot lite feil med."

http://www.tv2underholdning.no/broom/jeep/grand-cherokee/1999-2004/

Noen som vet om det er plass til tre barnestoler i baksetet? Har ikke fått testet dette, og hvor kan jeg få tak i gitter/nett til
bagasjerom?

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #1 på: Fr.,22,Oktober,2010,00,55 »
Har lest 10-talls tråder rundt omkring om 3,1TD problemer... men 2,5TD er det sikkert flere 100 av. Men nå er det også Vesentlig flere 2,5TD cherokee'er ("billig" bil) rundt omkring enn det er 3,1TD Grand Cherokee (MYE dyrere)

Men en 3,1TD runder nok ikke 300 000km uten å måtte åpne motoren. Men det er vel det minste problemet, mye annet som slites før det, dette er tross alt en bil på 2 tonn.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #2 på: Fr.,22,Oktober,2010,01,39 »
Sitat
Noen som vet om det er plass til tre barnestoler i baksetet? Har ikke fått testet dette, og hvor kan jeg få tak i gitter/nett til
bagasjerom? 

Grand Cherokee WJ fram til 2002 har kun magebelte og mangler nakkestøtte i midten bak. Disse bilene egner seg derfor kun til 4 personer.



Det finnes riktig nok barneseter som kan monteres i 2 punkts belte med strop til lastepunkt i bagasjerommet. Dette er en dårlig løsning for de aller minste barna. Det passer heller ikke til større barn da man må bruke innebygde belter i stolen.

Har du tre barn bør du heller gå for 2002 eller nyere.

Solid lastegrinn finnes og koster ca kr 4000,-

3,1 har fått ett ufortjent dårlig rykte. Du kan lese mere om den i ulike tråder her på forumet, det er bare å søke.


Ellers er det en fantastisk bil!

Lykke til
 
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget madcap1973

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 120
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #3 på: Fr.,22,Oktober,2010,08,52 »
Dette må da være mye bil for pengene. Stor SUV til en overkommelig pris. Hva kostet WJ ny i 2000?

Hvis du går inn her http://www.skatteetaten.no/listepris finner du listepris fordelt på år.

I 2000 kostet en WJ Limited med diesel den nette sum av 700.000 kr som femseter!!! Tenk bare på hva en enebolig kostet den gangen...

Jeg kjører selv en 1999 Laredo med 4-litern. At den er tørst er vel vanskelig å komme unna, på langtur ligger den på omtrent litern i forbruk, men blandakjøring havner fort mellom 1,3 og 1,7 pr mil (vel og merke vært en del kjøring med tung tilhenger og småturer når den har vært "der oppe").

Kjørte tidligere en 02 Cherokee med 2,5 liters diesel på 143 hk, den lå på 0,9 til 1,1 uansett fotbruk - men jeg velger gladelig bensin og betaler de kronene ekstra, kjøregleden og billigere driftskostnader delemessig på bensinmotor utligner differansen lett! Skulle gjerne hatt en 04 med V8'ern, men det får bli neste gang :D
x: '99 Grand Cherokee WJ 4.0
x: '02 Cherokee KJ 2,5CRD
x: '97 Cherokee XJ 2,5td

Utlogget akg

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #4 på: Fr.,22,Oktober,2010,09,33 »
Sitat
Noen som vet om det er plass til tre barnestoler i baksetet? Har ikke fått testet dette, og hvor kan jeg få tak i gitter/nett til
bagasjerom? 

Grand Cherokee WJ fram til 2002 har kun magebelte og mangler nakkestøtte i midten bak. Disse bilene egner seg derfor kun til 4 personer.



Det finnes riktig nok barneseter som kan monteres i 2 punkts belte med strop til lastepunkt i bagasjerommet. Dette er en dårlig løsning for de aller minste barna. Det passer heller ikke til større barn da man må bruke innebygde belter i stolen.

Har du tre barn bør du heller gå for 2002 eller nyere.

Solid lastegrinn finnes og koster ca kr 4000,-

3,1 har fått ett ufortjent dårlig rykte. Du kan lese mere om den i ulike tråder her på forumet, det er bare å søke.


Ellers er det en fantastisk bil!

Lykke til
 


Åja, er du sikker på det med barnesetene. Tenkte mer på om tre stoler går i bredden.
Solgte nettopp en Citroen Evasion med kun 2-punktsbelte i midten, men den hadde nakkestøtte.
Der brukte vi en bilstol som kun var festet med dette 2-punktbeltet, med innebygde belter i stolen, men ingen strop til lasterom.

2002-modell og oppover ja, da blir prisen en annen...






Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #5 på: Fr.,22,Oktober,2010,14,08 »
Før du lander på 3.1, prøvekjør for all del en 4,7 V8!
De få ørene ekstra det koster pr mil er vel verdt det vil jeg påstå.

Hadde en -99 med V8, kjørte den fra 120000 km til 210000km, og har nå en -03 270CRD. Den har vi kjørt fra 120000- 140000 km nå, og den er ikke nevneverdig billigere, men mye kjedeligere, å farte rundt i.
Blir det en WJ nr 3, er det i alle fall ikke tvil om at den skal ha 4,7 literen...
Blir i samme priskategori som 3.1 literen da.
Vi har prøvd me 3 barnestoler, og det går, såvidt, om du har litt smale stoler...
Gode biler er det uansett.
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget akg

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #6 på: Fr.,22,Oktober,2010,14,42 »
Det er ingen WJ med V8 her i nærheten. Men det hadde vært artig å prøvd en.
Låner en WJ 1999 mod. fra Jeepforhandler fra i dag til i morgen. 
Har prøvd med 3 barneseter i baksetet og det går bra.

Kjørte oss en tur på landeveien. Herlig å kjøre. Litt støy er det jo, men sikkert mye som kommer fra piggdekkene.


Hvordan er det å montere gitter mellom baksetet og bagasjerom? Mye jobb?
Finnes det bra universalgitter eller må det være fra Jeep?

Ser noen her sier det koster kr 4000,-

Går kanskje an å få tak i det fra statene billig?

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #7 på: Ma.,25,Oktober,2010,10,22 »
Støtter pkk.
Er du i tvil om kvaliteten på 3.1 gå heller for en 4.7 v8...du blir ikke ruinert av forbruket om du kjører uten henger + at 4.7 er en veldig pålitelig motor som ikke byr på overraskende kostnader.  Liker ikke VM motorene... :(
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #8 på: Ma.,25,Oktober,2010,22,19 »
Tja, er man oljesjeik eller kjenner noen så er 4.7 liter det klare valget. Men 3.1 er nokk ganske mye rimeligere i forbruk. Vil man ha v8 lyd så kan jo ikke 3.1 sammenlignes. Men er jo en ganske dyr lyd å kjøre rundt med.

Kan man skru litt selv så er det ikke så veldig dyrt. 3.1 er ikke verdens mest kurante motor, men har jo mye felles med 2.5 og disse er levert i veldig mange biler. Jeg kjøpte tettering til bak på motoren til en Alfa Romeo 164 med 2,5TD. Er samme som på 3.1 liter jeep, men kosta 12 euro på nettet imot 2000kr på nermeste Jeep forhandler.
Så kan man skru og leter litt på nettet finner man billige deler og holder kostnaden nede.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #9 på: Ti.,26,Oktober,2010,00,17 »
Syns folk er så hysteriske på detta forbanna forbruket.... det viktigste er da å ha en bil går lenst mulig, med minst mulig vedlikeholds-utgifter. Dette er jo hovedgrunnen til at Volvo 240 lever den dag i dag...tørst som fanden sjøl med 1-1,2 på mila med blanda kjøring (og den er ikke litt sprek engang!) ; Men folk betaler den summen for å slipppe motorstanser og masse skruing/reparasjoner.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #10 på: Ti.,26,Oktober,2010,13,47 »
Tror ikke noen av journalistene i Broom redaksjonen har skrudd særlig mye vm-diesel, er mest bambus å lese på broom.no har jeg inntrykk av.
Motorene har sine svakheter, det skal jeg ikke legge skjul på, det som går igjen er sprekk i topplokk og lekkasje på simmering i bakkant motor, hvis du skal kjøpe diesel så kjøp en bil hvor dette er utbedret, ettermarkedstoppene er sterkere enn de originale, når det gjelder oljekjøler som broom nevner som svakhet, er vel dette å anse som en bagatell, har aldri hørt om noen defekter på de heller. Har du 2 tommeltotter(og ikke flere) er ikke vedlikeholdskostnadene på 3,1 spesielt høye. Største minuset med bilen er den forbanna lock-up`en som er feilprogrammert og slår inn i 120km/t+.
Apropos Volvo 240, kan ikke huske sist jeg så en i trafikk i Trondheim ihvertfall.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #11 på: Ti.,26,Oktober,2010,14,21 »
En trenger ikke den summen en gang for å slippe en masse reparasjoner! Har en 92 mod. Audi 100 C4 med 2.3 E rekkefemmer bensinmotoren og den går på ca. 0.8 ved langkjøring og har aldri hatt en eneste stopp eller motorreperasjon. Utrolig pålitelige biler med en fantastisk bunnsolid motor som bare går og går!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #12 på: Ti.,26,Oktober,2010,14,27 »
Er veldig enig med deg Chryslercrap! Står bare bambus på Broom og de gutta kan ikke noe om VM-dieseler! VM motorene er ikke så dårlige motorer med så mye feil som folk tror pga. det hysteriet med de toppene som sprekker og alt det der... Har selv en Cherokee med 2.5 TD VM og byttet toppene til de bedre som tåler mer og ser ikke det som noe problem at den maskina som nå har gått litt i overkant av 200 K km skal fint gå 200 K km til med vanlig godt vedlikehold! Utenom toppene, har det ikke vært noe som helst annet problem med den motoren og den starter like lett i -20' som + 20'!

De stakkars VM-motorene har fått et meget ufortjent dårlig rykte.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget JEG67

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #13 på: Ti.,26,Oktober,2010,14,52 »
Sverger til bensin når det gjelder Jeep. Ikke noen spesielle innvendinger teknisk mot diesel, men smak og behag - først og fremst støy. Har prøvd 2004 WJ med 2,7 dieselen og motorstøy i kupeen skjemmer en ellers flott bil. Mitt budsjett rakk til en ZJ 98 med 5,2 V8. Går en del bensin, men heller ingen Jeep enn diesel.

Har en budsjett til det, se på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25112876

Har sett 2000 mod WJ med V8 på finn til 200 - 220.000 med kmst rundt 100000. Har sett de står lenge, så det er vel mulig å gjøre et godt kjøp. Lykke til!

PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Kjøpe 99 mod WJ? Broom er skeptisk til 3.1 td
« Svar #14 på: Ti.,26,Oktober,2010,15,01 »
Skjønner det, men er jo sterke og gode motorer de dieselene da og vil man ha Jeep må man tåle litt støy for de er ikke laget for å være musestille uansett. Min mening er nå at hvis man uansett skal ha en støysvak bil, så kjøp en stor sedan (gjerne eldre som har kostet mye) med bensinmotor. Det er biler som ble laget for å være støysvake. Snakker om Audi 100, A6, BMW 6-serie, MB E-klasse o.l.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.