Skrevet av Emne: Nybegynner skal kjøpe ZJ  (Lest 1761 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget AlexSteffens

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Nybegynner skal kjøpe ZJ
« på: On.,18,Mars,2009,13,37 »
Hei,

Jeg har kikket på forskjellige biler, bla Range Rover, Land Cruiser etc, men har bestemt meg for en ZJ (tror jeg) (evt en fin XJ). Hvilken modell skal jeg velde? Har bestemt meg for å styre unna diesel, men skal jeg velge 4.0 eller 5.2? Laredo eller Limited? Pre eller post facelift?

Er det noe jeg absolutt styre unna?

regner med at tilstand betyr mer enn årsmodel etc på pris? Hvor mye betyr servicehefte? EU kontroll? Rust? Ikke rust?

Hvordan er det med tilgang til deler? Går "Amerikanske" og "Europeiske" modeller om hverandre?

Hvorfor er denne "billig": http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2118565

Hvorfor er denne "dyr": http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16689089

Spørmålene er mange, begynner nesten å forvirre meg selv  ::)


tar gjerne i mot tips om noen vet om bra ekspemplarer til salgs.

MH

Alex
« Siste redigering: On.,18,Mars,2009,14,10 av AlexSteffens »

Utlogget Bernt S

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
  • CJ5 og ZJ
Sv: Nybegynner skal kjøpe ZJ
« Svar #1 på: On.,18,Mars,2009,13,45 »
Har en 4 liter selv og er vedig godt fornøyd...
Eneste som er kjipt med å ha en 4 liter rekke seks er at det også finnes en V8 ;D

Så kunne eg ha valgt så hadde eg tatt en V8 men 4 literen er fin den og da ..

Tror det er noen der ute som tror de sitter på en Gull bil iallefall når du ser på prisene de oppererer med...
Service er viktigt men om et service hefte er mye verd?? er eieren flink til å ordne selv så tror jeg det er like bra som et merkeverksted.

Test den skikkeligt og ta med en som har peiling på bil og riv og slit i det meste...

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Nybegynner skal kjøpe ZJ
« Svar #2 på: On.,18,Mars,2009,20,45 »
Jeg ville personlig valgt en 96-98 modell (facelift), og den ultimate er en Laredo V8.
Da får du V8 og stoffseter. V8 skal ikke bruke noe mer drivstoff en R6.
Skinninteriør høres eksklusivt ut, men er kaldt om vinteren og varmt om sommeren.
Dra og se på flere biler så danner du deg et bilde av "riktig" pris.
Jeg har hatt ZJ selv i 5,5 år og var kjempefornøyd. Skal nok ha en WJ på et senere tidspunkt.
Og sist men ikke minst.... meld deg inn i klubben hvis du ikke er medlem. 8)
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Nybegynner skal kjøpe ZJ
« Svar #3 på: On.,18,Mars,2009,22,26 »
Hei!
Har selv ZG med tilsvarende spec som 97-modellen med alle "godiser" og er veldig fornøyd med denne.
Dersom bilen er godt vedlikeholdt, alt elektronisk/elektrisk utstyr virker, gearkassa skifter som den skal, viskosekoblingen er ok, ingen ulyd i kardang (bak), ingen rust nederst i bakdør og AC funker, synes jeg prisen er nær ok.
Jeg ville ellers kjøpe den "dyreste" jeg kunne finne forutsatt at prisen var riktig. Er du derimot ute etter å skru kan det være lurt å se etter en bil som ikke er skrudd i stykker, men som har behov for mekanisk oppgradering.
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget G503

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 272
    • jeepfabrikken
Sv: Nybegynner skal kjøpe ZJ
« Svar #4 på: On.,18,Mars,2009,22,32 »
Har en 1996 5,2 Limited med skinn og alt tenkelig utstyr. Har ikke hatt noe problem med kalde skinnseter enda...må ha noe med alder å gjøre Tor ;D

Denne biltypen kan anbefalles på det sterkeste! Har flere ganger tenkt å kjøpe meg en nyere bil, men finner ingen som kan oppfylle kravene til en fornuftig pris. Blir nok å beholde ZJ enda i noen år. På bykjøring ligger den på 1.3 - 1.5, men på langkjøring har jeg fått denn ned til 1.05 i snitt.

- Henger vekt 3500 kg
- Bra bremser
- Komfortabel
- 4x4
- Utvendige mål gjør at den ikke er noe problem å ta med seg selv i parkeringshuset under Oslo plaza :D
- Driftsikker
Løp å kjøp!  ;D
 
JCN 130
00 WJ 3.1
97 TJ 2.5
94 YJ 4.0
83 CJ-7 Laredo
79 CJ-7 304 Renegade
46 CJ-2A column shift
42-45 GPW`s
41-45 MB`s

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Nybegynner skal kjøpe ZJ
« Svar #5 på: To.,19,Mars,2009,22,40 »
Limited. V8. Skinninteriør (el. setevarme). 1996-98 pga. facelift eksteriørt og funksjonalitet interiørt. Bør ha liftgate i bakluka (dvs. vinduet åpnes uavhengig av bakluke).

4.0 I-6 har omtrent identisk forbruk til V8 og mangler litt futt for denne tunge bilen (1800+ kg) => velg V8.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Nybegynner skal kjøpe ZJ
« Svar #6 på: Ma.,23,Mars,2009,13,31 »
må ha noe med alder å gjøre Tor ;D
Har aldri likt det. Har satt meg inn i glohete sorte skinnseter i varmere himmelstrøk flere ganger. Følelsen av at rygg og skjorte bør skilles kirurgisk etter kjøreturen er en fetish jeg heldigvis ikke innehar. Men smaken er som baken, delt.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark