Skrevet av Emne: Oljetrykk  (Lest 2482 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget afloer

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 22
Oljetrykk
« på: Ti., 8,April,2014,19,42 »
Jeg har akkurat skiftet olje på min 5.2 ZJ
Synes oljetrykket er lavere og ustabilt etter motor er blitt varm. Er dette normalt?
Trykket ligger på rundt 3 på tomgang og hopper litt opp og ned på hver side av 3 tallet.
Byttet fra Castrol Magnatec 5-30 til Dynocat 5-40.
94 Jeep Grand Cherokee 5,2
96 Jeep Grand Cherokee 5,2

Utlogget fiskern

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 612
Sv: Oljetrykk
« Svar #1 på: Ti., 8,April,2014,20,55 »
oljetrykk giver er vel ikke helt frisk
40 olja er tykkere når den er varm enn 30 olja,skulle bli bedre trykk da

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Oljetrykk
« Svar #2 på: On., 9,April,2014,20,23 »
Hvilket filter (merke)?

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Oljetrykk
« Svar #3 på: On., 9,April,2014,21,20 »
Jeg har akkurat skiftet olje på min 5.2 ZJ
Synes oljetrykket er lavere og ustabilt etter motor er blitt varm. Er dette normalt?
Trykket ligger på rundt 3 på tomgang og hopper litt opp og ned på hver side av 3 tallet.
Byttet fra Castrol Magnatec 5-30 til Dynocat 5-40.

Ville sett etter hva slags tilsetninger oljen du har på hadde jeg. Har ikke så mye med trykket å gjøre, men for støtstangmotorer er det en fordel med mye zink bla. i olja. Etter hva jeg har lest meg fram til er biltema sin kombiolje/traktorolje 10W30 den med mest zink i av alle oljer faktisk. Dagens oljer inneholder omtrent ikke zink, da dette er skadelig for katalysator og utslipp ellers. Men gamle motorer med støtstenger trenger zink, om de ikke har rullevipper i allefall.

I mange såkalte "classic" oljer er ikke zinkinneholdet spesielt mye høyere enn andre oljer. I biltema sin 20W50 classic er ikke inneholdet av zink høyere enn i de vanlige mineralske oljene. Den som heter 15W40 turbodiesel har ganske høyt innehold av zink og fosfor, den som heter kombiolje 10W30 har enda høyere innehold. Er sikkert fordi den ikke trenger tilfredsstille noen miljøkrav.

At oljetrykksmåleren er annerledes kan jo være andre årsaker, men hvis den ble annerledes akkurat ved oljebytte er jo det ganske spesielt.

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: Oljetrykk
« Svar #4 på: To.,10,April,2014,09,52 »
Sitter oljetrykks sensoren før eller etter filteret?
Sitter den før, er det vel naturlig at trykket går litt ned når en bytter ut et noe tett filter?